• junibarn19

    Gravid, mår så himla dåligt

    Jag är gravid med mitt första barn och mår så himla dåligt, är i v.8

    Jag är trött konstant och sover nu när jag har semester ca 18-20h/dygn, jag mår lätt illa hela tiden och har ont i huvudet, men kroppen är HELT orkeslös! Jag orkar inte göra någonting!!

    Är det någon som varit i samma situation och har tips på hur jag ska få energin tillbaka, börjar jobba igen om några dagar.

    Tacksam för Råd!

  • Svar på tråden Gravid, mår så himla dåligt
  • annasv1980

    Jag var jättetrött (och då var det även den mörka tiden på året då allt känns värre), mådde illa dygnet runt och var konstant hungrig på lagad mat under de första två månaderna. Klarade av arbetsdagen med nöd och näppe men låg på soffan hela kvällarna innan jag till slut flyttade mig till sängen. Jag är själv och var tvungen att hitta ork att handla och få i mig näringsriktig kost. Tröttheten i graviditeten går inte att vila sig ifrån för den är förlamande. Det enda du kan göra är därför att hålla ut för det blir säkert bättre efter v 12. Har du en sambo el man får han låta dig vila och ta hand om allt praktiskt plus dig. Illamåendet kan du prova åksjuketabletter mot. När du skriver in dig på MVC kan deras läkare skriva ut ngt annat om de inte hjälpt och det inte heller gått över av sig själv. Ha inga andra krav på dig nu utöver arbetet och att ta hand om din kropp. Lycka till!

  • Samacipa

    Har du kollat hur det står till med järnvärdet? :) vet iförsig inte om de påverkas så tidigt i grav men låter inte omöjligt att de kan vara det. Är själv runt vecka 6 nu och är också trött men inte så trött som du verkar vara!

  • Anonym (Går över)
    junibarn19 skrev 2015-07-01 15:38:49 följande:

    Jag är gravid med mitt första barn och mår så himla dåligt, är i v.8

    Jag är trött konstant och sover nu när jag har semester ca 18-20h/dygn, jag mår lätt illa hela tiden och har ont i huvudet, men kroppen är HELT orkeslös! Jag orkar inte göra någonting!!

    Är det någon som varit i samma situation och har tips på hur jag ska få energin tillbaka, börjar jobba igen om några dagar.

    Tacksam för Råd!


    Jag tror du hamnat i en ond cirkel. Oavsett hur trött man är så är det inte bra att sova 18-20 timmar om dygnet. Då blir man som du säger slö och klart man får ont i huvudet om man ligger ner så länge, man får spänningar i nacke som vandrar upp i skallen osv.

    Jag har precis kommit förbi de där veckorna. Man vill sova, hela tiden. Men efter ett tag fattade jag att jag var tvungen att ta tag i saker. Bestämde mig för att bara för jag var trött så fick jag inte gå pladask och lägga mig hur och när jag ville. Jag vilade mer, ja, men försökte också göra saker, iaf en sak per ledig dag. Frisk luft hjälper massor. Dricka mycket vatten märkte jag var det bästa mot huvudvärken, så jag insåg att jag måste ha en flaska med mig jämt, så brukar jag inte vara.

    Äta, där får man lite ta det som funkar för dagen. So what om kosten inte blir exakt rätt dessa veckor. Mådde lite småilla, men kräktes inte.

    Nu är jag i v 13 och glömmer att jag är gravid. Det kommer bättre tider jag lovar!

    Tills dess så försök att vila lagom. Gå inte ner dig FÖR mycket .
  • Anonym (Elin)

    Hej. Känner med dig, är i samma sits. Jag är också i vecka 8 ungefär och mår illa och sover hela tiden. Detta medför psykiskt dåligtmående också, jag känner knappt glädje över graviditeten.

    Men gällande din semester: man kan sjukskriva sig på sin semester och på så vis spara semesterdagarna. Det är ju inte så ball att behöva ligga i en säng den lilla tiden man får vara ledig. Bara ett tips.

Svar på tråden Gravid, mår så himla dåligt