• Anonym (sixte­n)
    Äldre 1 Jul 17:01
    687 visningar
    4 svar
    4
    687

    Varför är det okej att bli kallad Svenne?

    Får jag fråga varför det är okej i så mångas ögon att personer med utländsk härkomst kallar oss för "svennar" men att säga "neger" eller "utlänning" är helt oacceptabelt och rör sig mot hets mot folkgrupp, m.m.

    Tycker svenne är precis jäkla nedlåtande.

    En polare säger att det är vissa "sorters" personer med utländsk bakgrund som säger det i överflöd, men vad vet jag. Känns jäkligt illa i vilket fall.

  • Svar på tråden Varför är det okej att bli kallad Svenne?
  • Raggar­brud
    Äldre 1 Jul 17:07
    #1

    Det är för att prettomänniskor som det absolut inte är ngt fel på tycker att invandrare ska behandlas mer respektfullt än svenskar.......och det är dessa människor som skriker rasist åt de som säger negerboll om den lilla godsaken trots att det är de som är rasister.

  • Anonym (L)
    Äldre 1 Jul 17:08
    #2

    För mig beror det mer på hur det sägs och av vilken anledning (positivt, neutralt eller negativt menat). Ungefär som ordet "kvinna" - i sig är det ett neutralt ord egentligen, men det kan användas nedsättande (främst av vissa män) och då reagerar man ju på hur det menas när det sägs istället.

  • Anonym (hm)
    Äldre 1 Jul 17:12
    #3

    Kan man använda "neger" positivt, och neutralt också?

  • Anonym (L)
    Äldre 1 Jul 17:16
    #4

    Förr trodde man nog att man använde det neutralt, men i och med de taskiga värderingar man hade (och som delvis fortfarande finns idag) så skulle jag nog tro att de allra flesta skulle tolka ordet "neger" som negativt och nedsättande i sig självt.

Svar på tråden Varför är det okej att bli kallad Svenne?