• Äldre 1 Jul 17:16
    3010 visningar
    25 svar
    25
    3010

    Första barnet - kläder

    Hej, är gravid med första barnet och har BF 30/11.

    Har börjat få koll på vilka grejer som behöver införskaffas (tror jag :) ) men har nu sprungit på ett nytt problem, kläder. Jag har ingen aning om vad en nyfödd bebis kan behöva och hur mycket av varje typ av plagg, 3 bodys eller 20st?

    Affärernas barnavdelningar är rena djungeln för mig och maken. Har inget direkt klädshopping intresse heller haha, vill inte köpa för mycket och ha massa grejer som inte blir använt eller behöva åka in till stan veckan efter förlossningen. Så jag frågar er, handen på hjärtat, vad är det för plagg som verkligen behövs och hur mycket?

    Storlek, gissar jag på att det är bäst med 0-3 månader?

    Ska jag passa på att köpa nu snart när sommar reorna kommer igång eller väntat höst och vinter plaggen kommer?

    Slutligen, av alla grejer ni köpte, var det något som visade sig helt onödigt?

    Många frågor, för vissa kanske de är dumma men jag känner mig verkligen förvirrad just nu.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-01 17:18
    Ursäktar för skum styckes avdelning, tablet..

  • Svar på tråden Första barnet - kläder
  • Äldre 1 Jul 17:31
    #1

    Har bara ett tips. Köp inte för mycket kläder innan barnet kommer. Man får massor av vänner och familj. Har ni tvättmaskin behöver ni inte så många ombyten heller. Plus att barn växer jättefort. Vi köpte inte mycket och hon hann inte ha allt innan hon vuxit ur det.

  • Anonym (X)
    Äldre 1 Jul 17:33
    #2

    Köp bodys, byxor och Pyjamasar samt strumpor om det inte är fot på byxorna. Om du har tight ekonomi så börja på stl 56, annars hade jag köpt lite även i stl 50. Svårt att veta hur stort ditt barn är när det föds, men de flesta har 50 precis i blrjan bara, några veckor. Om du får ett barn som kräks mycket, eller bajsar ideligen så att det läcker igenom, då går det flera byten om dagen, framför allt bodys och pyjamas. Om inte, så klarar du dig på mindre. Alltså: har du tvättmaskin? Hur ofta kan du tänka dig att tvätta?

    Du behöver även en teddyoverall åtminstone (var i landet bor du?) i stl 56. Tunna mössor kan vara bra med ett par st.

    Du kan ju även köpa begagnat, då kan du nog få ett paket med rätt många plagg för en billig peng. De sliter inte direkt på kläder i början! Lycka till!

  • Äldre 1 Jul 17:33
    #3

    Efter tre barn så vet jag att det är bättre att ha något för mycket kläder än att det ska fattas. Det är inte kul att behöva tvätta hela tiden. 
    Räkna med att barnet kräks, blöjor läcker, du läcker bröstmjölk och att du i snitt kanske behöver byta kläder 2-3 ggr om dagen. 

    Jag hade ungefär såhär

    (ytterplagg tar jag inte med) 

    5 bodys
    5 omlottröjor
    5 sparkdräkter med fot
    5 sparkdräkter utan fot
    10 par sockor
    2 tunna bomullsmössor
    5 pyjamas
    1 tunn kofta
    6 par byxor
    2 par hängselbyxor
    4 blöjbyxor (att ha tillsammans med tex t-shirt ) 
    5 par olika dressar i olika utföranden, tvådelad med byxa o tröja , hängselbyxa med tillhörande tröja, joggingdress , leggings med tröja osv
    6 haklappar/dräggellappar (väldigt bra vid kräkbarn eller när bebis ammas och dräglar) 

    det här klarade jag mig på ganska bra.

    Storleken varierade mellan 50 och 68 , precis som med vuxenkläder så ändras storlekarna beroende på vilket märke på plagget och i vilken butik dom är köpta i . Dubbelstorlekar är i regel större en vanliga enkelstorlekarna.

  • Äldre 1 Jul 19:20
    #4

    Tack så mycket för svaren. Har lite riktlinjer nu

    Ja, jag har tvättmaskin, 8 kg, och torktumlare. Har inga problem med att tvätta flera gånger i veckan om det behövs.

  • Äldre 1 Jul 19:25
    #5

    Mitt tips är att noga fundera på om du har personer i din närhet som kommer ge kläder. Blivande mormor? Svägerskan med sina barns utväxta kläder? Den snälla grannen?

    Tänk ungefär såhär storlek 50/56:

    5 omlottbodies

    3-5 pyjamas/overaller (!)

    5 byxor helst med fot

    1 mössa för utomhusbruk, 1 tunn för inomhus/dragiga ställen

    1 overall eller åkpåse

    3 par strumpor om du inte har byxor med fot

    2 koftor

    1 halsduk

    1 par vantar ifall overallen inte har mudd att dra över

  • Äldre 1 Jul 19:45
    #6

    Har två barn och är kluven i frågan. Å ena sidan är det en kort tid och innan barnet har kommit är det inte så lätt att hitta kläder som passar. Å andra sidan: trots att man får presenter behövs kläder som passar när man fått barn. Att behöva tvätta upp och shoppa mer är jobbigt. Samma sak med storlek. Dom små liven växer fort, man kan gått ha bara 56/62.... Men om barnet är en litet till växten så är detta på tok för stort.... vilket gör att man får leta kläder i panik.

    Jag skulle hålla med om att man behöver runt 5-6 uppsättningar Byxa+tröja/body. Vissa älskar body, jag gillar T-shirts. Du kommer säkert få ihop en liten samling där vissa plagg kommer visa sig klockrena och andra är reservplagg när allt annat är nerspytt. Vi har tex också gillat vissa kortärmade tröjor och strumpbyxor. (både till son och dotter som är rätt varmblodiga av sig)

    Det är oftast ingen fara att köpa ett par större plagg som de kan växa i om man hittar nått man gillar. Specielt kortärmade T-shirtar kan gärna vara lite stora 62-68 redan när dom är små... Men vissa gillar ju inte t-skirtar.

    Glöm inte strumpor! Minst 8-9 par. Gärna samma färg på flera par eftersom man ofta råkar tappa en strumpa....

  • Äldre 1 Jul 19:53
    #7

    Apropå att fundera över kläder du kanske får...
    Förlita dig inte på dom kläder du eventuellt får av släkt o vänner är mitt spontana råd.

    Dom flesta ger kläder för bebis "att växa i" och det är ju bra tänkt - men det innebär att här och nu kanske du i panik måste shoppa en full uppsättning med kläder för att allt du fått inte passar förrän om tidigast ett halvår. 

    så glöm verkligen inte att handla kläder i riktigt liten storlek så du har kläder i alla fall första veckan. 

  • Äldre 1 Jul 20:05
    #8

    Med första barnet tänkte jag att det inte behövdes stl 50, precis som "alla" sa. Men tji fick jag. Trots att han var standardstor (51 cm lång, 3550 gram) så fick vi ranta iväg och köpa stl 50 när han kommit. Stl 50 hade han rätt länge - alla våra barn har haft stl 50 rätt länge - däremot så hoppade alla tre över stl 62 av någon anledning. Så köp stl 50 också. Åtminstone lite.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Äldre 1 Jul 20:15
    #9
    Fjäril kär skrev 2015-07-01 19:53:48 följande:

    Apropå att fundera över kläder du kanske får...

    Förlita dig inte på dom kläder du eventuellt får av släkt o vänner är mitt spontana råd.

    Dom flesta ger kläder för bebis "att växa i" och det är ju bra tänkt - men det innebär att här och nu kanske du i panik måste shoppa en full uppsättning med kläder för att allt du fått inte passar förrän om tidigast ett halvår. 

    så glöm verkligen inte att handla kläder i riktigt liten storlek så du har kläder i alla fall första veckan. 


    Precis så gjorde jag - och förvånades över alla plagg jag fick som ramlade in i storlek 50/56. Dels "det var ju så gulligt!" men också är det just de storlekarna folk har för mycket av och därför har mycket oanvänt som de gärna ger bort.
  • Äldre 1 Jul 20:27
    #10

    Hade köpt en del i 50 som sonen inte ens kom i på BB...

Svar på tråden Första barnet - kläder