• Anonym (ledsen)

    Mamma blir aldrig nöjd med mina val i livet

    Hej.
    Har länge velat få ur mig detta, men vill inte "baktala" min mamma till min sambo eller kompisar så jag vänder mig hit. Den enda jag pratar med om detta är min syster.

    Jag har länge känt mig så otroligt stressad av min mamma. Mest för att jag vet att det hon värderar i livet är att gifta sig och skaffa barn. Jag däremot har valt att utbilda mig och tog examen för några veckor sedan. Började jobba med ensamkommande flyktingar direkt men hennes kommentar var mest "varför ska du jobba med sånt?", kan säga att hon inte var den första jag berättade för att jag hade fått jobb. Jag har "trotsat" min familjs kultur och flyttade ihop med min kille för snart 2 år sedan, det är inte förrän nu hon börjat acceptera det, men vet inte hur många ggr jag hört saker om min relation. Jag flyttade ett par mil utanför staden där min familj bor men titt som tätt klagar hon över vart jag bor, att jag aldrig hälsar på (kan tillägga att varje ledig tid från jobb åker jag upp, men ibland orkar jag bara inte men de är väldigt sällan), mitt beslut över jobb osv. Nu har hon inte ringt mig på drygt en vecka och jag tänkte inte på de för jag varit upptagen med jobb förrän jag hörde de hon sagt om mig till min syster - att jag bor "där", hälsar aldrig på osv.

    Jag försöker hålla tillbaka tårarna när jag skriver detta, men jag är så trött. När ska jag få leva mitt egna liv? Måste jag gifta mig för att "bli fri"? :( Har sagt till henne flera ggr på ett lugnt och pedagogiskt sätt men jag inser att de aldrig kommer in. Kan tillägga att jag upplever henne som en deprimerad person och har rekommenderat henne att söka samtalsperson men inte nått fram, hon har knappt några vänner och hennes familj bor på andra sidan jordklotet vilket gjort henne deprimerad.

    Vad kan jag göra? Jag kan inte leva mitt liv som jag vill, kan mammas "icke" godkännande påverka mig såhär mycket? Känner mig otroligt låg och "misslyckad" för jag inte passar in i hennes ideal om hur jag ska vara.

    Snälla, inga elaka saker om min mamma. Trots det är hon den bästa mamman som finns och jag älskar henne så otroligt mycket.

  • Svar på tråden Mamma blir aldrig nöjd med mina val i livet
  • Tow2Mater

    Kulturkrockar kan vara jobbiga.

    Skriv en lista på när du åker och hälsar på, och om ett par månader när du får hora henne igen kommentera att du "aldrig hälsar på" visa henne den och verkligen gå igenom fakta med henne så hon får svart på vitt att hennes "aldrig" inte existerar. Kanske kan hon sen iallafall sluta tjata om just det.

  • Birgitta02

    Jag tror din mamma känner sig väldigt ensam. Och då är det lätt att bli bitter när ens barn kanske inte gör som man själv önskat att de gjorde. Det är hennes egna värderingar som hon lägger på dig. Du har växt upp annorlunda än vad hon själv gjorde, du har fått andra värderingar som kanske går emot hennes kultur och hennes sätt att se på livet. Jag vet ju inte var din mamma kommer ifrån, men i många kulturer är det kvinnans uppgift att gifta sig, skaffa barn och sköta marktjänsten till sin man och barn.
    Du får nog sätta dig ner och prata med mamma. Igen.

    Kram

  • Julis
    Birgitta02 skrev 2015-07-01 18:52:46 följande:

    Jag tror din mamma känner sig väldigt ensam. Och då är det lätt att bli bitter när ens barn kanske inte gör som man själv önskat att de gjorde. Det är hennes egna värderingar som hon lägger på dig. Du har växt upp annorlunda än vad hon själv gjorde, du har fått andra värderingar som kanske går emot hennes kultur och hennes sätt att se på livet. Jag vet ju inte var din mamma kommer ifrån, men i många kulturer är det kvinnans uppgift att gifta sig, skaffa barn och sköta marktjänsten till sin man och barn.
    Du får nog sätta dig ner och prata med mamma. Igen.

    Kram


    Mycket av det du skriver stämmer, hon är väldigt ensam, men jag vet bara inte hur jag ska kunna leva mitt egna liv när jag har ständigt dåligt samvete över att inte "lägga" den tiden hon kräver osv. Jag känner mig så pressad och mår så dåligt över detta. Trodde verkligen inte jag skulle ha dessa problem när jag snart fyller 26 år, men efter hennes senaste utbrott som min stackars syster fick ta så har jag tappat lusten till att ens försöka. Önskar hon kunde stötta mig mer och att jag får gå "min väg". Känns hemskt att veta att hon kanske accepterar mina val endast när jag gift mig.
  • Anonym (ledsen)
    Tow2Mater skrev 2015-07-01 18:46:41 följande:

    Kulturkrockar kan vara jobbiga.

    Skriv en lista på när du åker och hälsar på, och om ett par månader när du får hora henne igen kommentera att du "aldrig hälsar på" visa henne den och verkligen gå igenom fakta med henne så hon får svart på vitt att hennes "aldrig" inte existerar. Kanske kan hon sen iallafall sluta tjata om just det.


    Jag ska kanske göra som du säger, skriva en lista. Känner mig så hemsk och otacksam som startar en sådan här tråd men oftast brukar det hjälpa att höra hur andra resonerar. En annan sak är att hon ringer mig varje dag (förutom den senaste veckan) vilket jag inte har ngt emot och vi kan prata länge, men på kvällen ringer hon igen. Känns som jag måste "passa" telefonen hela tiden så jag inte missar samtal. Oftast är telefonsamtalen väldigt långa och hon pratar alltid "skit" om människor vilket bidrar oftast till att jag känner mig väldigt negativ ibland själv. Hade önskat att hon kunde nöja sig med ett telefonsamtal i veckan ibland (hemsk jag är) men jag jobbar heltid, har eget hushåll att sköta, och föredrar ibland bara att få vara. Är det mycket begärt? Hur ofta samtalar ni med era föräldrar?
  • Birgitta02
    Anonym (ledsen) skrev 2015-07-01 19:10:04 följande:
     Hur ofta samtalar ni med era föräldrar?
    Jag pratade med min mamma tre ggr i veckan. I många många år. Men hon var ju alltid positiv. Vi träffades dock sällan eftersom jag flyttade 60 mil ifrån mina föräldrar.  Men vi har ju levt och växt upp i samma kultur. Och det var sällan jättelånga samtal. 5-10 minuter. Min 30-årige son har flyttat 30 mil ifrån mig :). Vi pratas vid var tredje vecka ungefär. Lagom. Man ska ju ha nåt att prata om också när man väl pratas vid.
  • ica

    Din mamma är vuxen. Är hon inte nöjd så är det något hon får fixa själv. Det är inte din sak att ordna.

  • Anonym (Dotter)

    Känner igen en del. Det handlar om en mamma som har svårt att acceptera förändringar, som vill att allt ska vara som förut eller som hon tänkt. Som inte förstår hur det påverkar den andre, eller relationen. Jag har också fått höra att jag aldrig hälsar på fast jag vikt mig dubbel o lagt all tid jag kunnat på att just hälsa på, men min mamma har faktiskt ytterst sällan hälsat på mig. När jag ifrågasatt detta, det måste vara att ge o ta i en relation, har det alltid funnits 1000 försvarsanledningar men tyvärr lerig blivit någon förändring. Hon vill ses helst väldigt ofta men utan egen ansträngning, och hon förstår inte vilken börda det blir, vill eller kan inte förstå. Det är svårt, och jag har ingen lösning. Tyvärr, kanske hjälper det dig att jag berättar ändå!

  • Anonym (Dotter)

    Känner igen en del. Det handlar om en mamma som har svårt att acceptera förändringar, som vill att allt ska vara som förut eller som hon tänkt. Som inte förstår hur det påverkar den andre, eller relationen. Jag har också fått höra att jag aldrig hälsar på fast jag vikt mig dubbel o lagt all tid jag kunnat på att just hälsa på, men min mamma har faktiskt ytterst sällan hälsat på mig. När jag ifrågasatt detta, det måste vara att ge o ta i en relation, har det alltid funnits 1000 försvarsanledningar men tyvärr lerig blivit någon förändring. Hon vill ses helst väldigt ofta men utan egen ansträngning, och hon förstår inte vilken börda det blir, vill eller kan inte förstå. Det är svårt, och jag har ingen lösning. Tyvärr, kanske hjälper det dig att jag berättar ändå!

  • Anonym (Dotter)

    Känner igen en del. Det handlar om en mamma som har svårt att acceptera förändringar, som vill att allt ska vara som förut eller som hon tänkt. Som inte förstår hur det påverkar den andre, eller relationen. Jag har också fått höra att jag aldrig hälsar på fast jag vikt mig dubbel o lagt all tid jag kunnat på att just hälsa på, men min mamma har faktiskt ytterst sällan hälsat på mig. När jag ifrågasatt detta, det måste vara att ge o ta i en relation, har det alltid funnits 1000 försvarsanledningar men tyvärr lerig blivit någon förändring. Hon vill ses helst väldigt ofta men utan egen ansträngning, och hon förstår inte vilken börda det blir, vill eller kan inte förstå. Det är svårt, och jag har ingen lösning. Tyvärr, kanske hjälper det dig att jag berättar ändå!

Svar på tråden Mamma blir aldrig nöjd med mina val i livet