• Twist

    Fritids på Högstadiet?

    Ska de gå hem fom åk 7 eller vad gäller?

  • Svar på tråden Fritids på Högstadiet?
  • telly

    Ibland finns nån slags verksamhet men det är väl snarare ungdomsgård. Och ja, nog klarar väl en 13-åring att vara ensam hemma?

  • Punktering

    Vet att de har tolvårsgräns på många ställen, att ha en som går i åk 7 på fritids kräver nog väldigt bra anledningar. Det får man ta med rektorn och litar man inte på sitt barn så får man fråga om en släkting eller föräldrar till barnens kompis om den kan följa med hem.

  • amalie79

    Här går de flesta barnen hem när de börjar mellanstadiet. Vår tioåring gick en månad på fritids i fyran men han var det största barnet där o vägrade gå dit mer.

    Skolan räknar med att de slutar när trean slutar om det inte är fråga om särskilda behov såklart.

  • Fjäril kär

    12-årsgräns på många kommuner när det gäller fritids.  

    Sonen på 7 år går på fritids men jag ser där att det är inte många barn över 10 år som går på fritids. Nån enstaka gång är det något äldre barn där men dom gångerna är lätträknade.

    Så fort barnen är stora nog att klara av cykla själva till o från skola så börjar dom flesta att gå hem själva när skoldagen är slut eller så slår dom följe med varandra. 

    Vi kommer göra likadant.  När 7-åringen klarar av att ha egen hemmanyckel och är säker nog att kunna cykla hem på egen hand så kommer han att slippa fritids. Men vi räknar med att det sker nånstans i 10-års åldern. 

    Mina två äldre barn har aldrig gått på fritids. 

  • amalie79
    Fjäril kär skrev 2015-07-01 19:34:51 följande:

    12-årsgräns på många kommuner när det gäller fritids.  

    Sonen på 7 år går på fritids men jag ser där att det är inte många barn över 10 år som går på fritids. Nån enstaka gång är det något äldre barn där men dom gångerna är lätträknade.

    Så fort barnen är stora nog att klara av cykla själva till o från skola så börjar dom flesta att gå hem själva när skoldagen är slut eller så slår dom följe med varandra. 

    Vi kommer göra likadant.  När 7-åringen klarar av att ha egen hemmanyckel och är säker nog att kunna cykla hem på egen hand så kommer han att slippa fritids. Men vi räknar med att det sker nånstans i 10-års åldern. 

    Mina två äldre barn har aldrig gått på fritids. 


    Samma här, det är tolv år som gäller men det är i teorin, det finns aldrig några tolvåringar i praktiken:)

    Vet att vissa kommuner har fritidsklubb som motsvarar vår tids "eftis", alltså enbart tillsyn eftermiddag.

    Vi har inte det och här räknar som sagt skolan med att man går hem när mellanstadiet börjar. Nu på sommarlovet var snart nioåringarna de äldsta så nu börjar även han gny om att sluta. Han är dock inte mogen än så han har plats åtminstone bäste termin också.
  • Hannah76

    Här är det 10 års gräns. Sen kan man gå till Klubben (finns på flera områden) om man vill eller behöver.

  • En blå giraff

    På min sons fritids är det också upp till årskurs 6 men det är nog sällan eller aldrig så stora barn där. Kanske något enstaka barn som går i femman men de flesta slutar i åk 3 eller 4 verkar det som. Min son ska börja åk 2 och han vill gärna slippa fritids, får se när han fixar det.

  • Twist

    Ja de äldre sitter mest och hänger med dator, yngre hålls aktiva

  • Punkster

    Rent lagligt så får barnen gå på fritids t.o.m höstterminen det år de fyller 13. Fr.o.m åk 4 får dock fritidshemmet ersättas av någon typ av öppen verksamhet, t.ex. fritidsklubb eller liknande. Hur man valt att göra där är lite olika från skola till skola. På min nuvarande arbetsplats så har vi fritids upp till sexan. Där jag jobbade förut blev barnen per automatik överflyttade till öppen verksamhet på högstadieskolan ett stenkast bort när de började fyran.

    Mao så får barn som går på högstadiet inte gå på fritids. Men många högstadieskolor har ju istället fritidsgårdar som är öppna på eftermiddagar och kvällar istället.

  • Nilla1

    Fast den där lagen är det inte alla kommuner som bryr sig om, här finns inget alls efter 3:an.

  • Punkster

    Här är skollagen, kapitel 14 paragraf 7.


    "Fritidshem ska erbjudas till och med vårterminen det år då eleven fyller 13 år. Från och med höstterminen det år då eleven fyller 10 år får öppen fritidsverksamhet erbjudas istället för fritidshem, om eleven inte på grund av fysiska, psykiska eller andra skäl är i behov av sådant särskilt stöd i sin utveckling som endast kan erbjudas i fritidshem."


    Alltså inte fr.o.m höstterminen som jag skrev från början, my bad. I övrigt så kan man alltså ställa krav på kommunen om det inte erbjuds något efter åk 3, skollagen är ju svår att misstolka på den punkten.

  • Alexi

    Vad är skillnaden mellan fritidshem och öppen fritidsverksamhet? Vad är det för sämrskilt stöd just fritidshem erbjuder?

  • amalie79
    Alexi skrev 2015-07-07 11:14:17 följande:

    Vad är skillnaden mellan fritidshem och öppen fritidsverksamhet? Vad är det för sämrskilt stöd just fritidshem erbjuder?


    På de ställen jag vet så är det främst att fritids är mer kontroll, de följer barnen till och från skolan, sen har de tillsyn även morgon, med frukost, det har inte fritidsklubben som det andra heter.

    Det är typ motsvarande 80-90 talets "eftis"

    Men kanske det olika ut på olika ställen oclså!
  • Punkster
    Alexi skrev 2015-07-07 11:14:17 följande:

    Vad är skillnaden mellan fritidshem och öppen fritidsverksamhet? Vad är det för sämrskilt stöd just fritidshem erbjuder?


    I en öppen verksamhet så kan du komma och gå som du vill, det finns inga krav på att du ska vara där eller inte vissa tider. På ett fritidshem så lämnar du in ett schema över barnets vistelsetider, och personalen för anteckningar och håller koll på vilka barn som är på plats, vilka som har gått hem osv.


    Ett fritidshem fungerar alltså ungefär på samma sätt som en förskola, medan en öppen verksamhet fungerar ungefär som en ungdomsgård.


    Hur själva verksamheten är uppbyggd skiljer inte så mycket mellan fritidshem och fritidsverksamhet, man gör ungefär samma saker och arbetar på ett liknande sätt.

Svar på tråden Fritids på Högstadiet?