• Riktigragger

    Sjukskrivning pga foglossning?

    Hej!

    Finns det någon här som blivit sjukskriven pga foglossning? Hur dåliga var ni? I vilken utsträckning blev ni hemma? Vad sas det hos läkaren?

    Ska till min läkare på fredag men är rädd för att inte.bli sjukskriven.. Jobbar inom vården med tunga lyft och mycket spring som ger mig intensiv smärta och leder till sömnsvårigheter. Har nu äveb fått ta fram kryckorna för bara när jag nu hämtat posten låser sig höften..

  • Svar på tråden Sjukskrivning pga foglossning?
  • Mooomin
    Riktigragger skrev 2015-07-01 22:09:07 följande:

    Hej!

    Finns det någon här som blivit sjukskriven pga foglossning? Hur dåliga var ni? I vilken utsträckning blev ni hemma? Vad sas det hos läkaren?

    Ska till min läkare på fredag men är rädd för att inte.bli sjukskriven.. Jobbar inom vården med tunga lyft och mycket spring som ger mig intensiv smärta och leder till sömnsvårigheter. Har nu äveb fått ta fram kryckorna för bara när jag nu hämtat posten låser sig höften..


    Jag är iv 31. Jag gick hem för det, såhär en vecka innan min grav-ledighet börjar. Jag hade väldigt ont, jobbar i hemtjänsten och efter lunchtid på jobbet hade jag hunnit fått så ont så jag knappt kunde gå korta sträckor mellan bil-port. Jag fick dock problem redan från v7 så jag behöver bara säga till min läkare så blir jag sjukskriven. Men det behövdes ju inte nu med bara en vecka kvar att jobba.. Jag är dålig, haltar, ischias i kläm, svårt att resa mig från sittande samt att bebis nu ligger med huvud neråt o trycker så det gör ont inne, ovanför blygdbenet typ, eller i själva bäckenbotten..
  • Wennerlof

    Jag sjukskrevs på heltid fr.o.m. V32. Då jag arbetar på ett LSS boende med gravid utvecklingsstörda och jobbet är fysiskt tungt kunde jag knappt gå. Då mina kollegor fick ta över mestadels av alla lyft och fysiska arbetsmoment trots alla möjliga bälten för att hålla fogarna på plats så sjukskrev dr mig helt. Hade såååååå ont dygnet runt! Detta var i mars nu 2015. Så tror säkert du blir sjukskriven om du har så ont.

  • Mooomin
    Wennerlof skrev 2015-07-01 22:24:45 följande:

    Jag sjukskrevs på heltid fr.o.m. V32. Då jag arbetar på ett LSS boende med gravid utvecklingsstörda och jobbet är fysiskt tungt kunde jag knappt gå. Då mina kollegor fick ta över mestadels av alla lyft och fysiska arbetsmoment trots alla möjliga bälten för att hålla fogarna på plats så sjukskrev dr mig helt. Hade såååååå ont dygnet runt! Detta var i mars nu 2015. Så tror säkert du blir sjukskriven om du har så ont.


    Fick du inte grav-penning från v 32?
  • Wennerlof

    Förlåt mig, v30 skall det stå. Ett par gånger föll jag när jag skulle resa mig, så fick strikt order från både chef och kollegor att gå till dr.

  • Liten till

    Jag blev sjukskriven 25% från v 20 för foglossning, arbetade den tiden på fritids.

    Sedan blev det 50% från v 30 ungefär och helt från v 35-36 fram till förlossning. Inga problem med vare sig läkare eller fk. Har inte haft så jävligt så det behövts kryckor heller.

  • Anonym (Två barn)

    Med första barnet sjukskriven från vecka 20 på halvtid. Med andra barnet sjukskriven från vecka 15 på halvtid, från vecka 21 på 75% och från vecka 28 på heltid. Var riktigt dålig andra gången, ingen smärtlindring hjälpte.. Har inga problem med fk.

  • Pojkmamma86

    Förra graviditeten (andra barnet) fick jag sjukskrivning på 50% i vecka 16 och heltid i vecka 25, hade så illa att jag använde kryckor. Den här graviditeten blev jag sjukskriven på 50% i vecka 19 och heltid i vecka 23, även den här gången behöver jag använda kryckor. Jobbar som montör och klättrar upp och ner för stegar och pallar och står upp på jobbet hela dagarna. Läkarn undrade varför jag inte kommit tidigare för att få heltidssjukskrivning.

  • Anonym (C)

    Att få läkaren att sjukskriva (oavsett grad) borde inte vara något problem. Byt läkare i så fall. Fk kan ju vara bekymret om du gärna vill ha pengar därifrån. Fast jag har inte haft problem med dem heller och har varit sjukskriven båda mina grav., ganska tidigt.

  • Riktigragger

    Det jag känner mig bekymrad över är väl att hon kommer kanske sjukskriva mig på 50%. Hur ska jag orka att jobba det när jag är så slut att kryckorna kommer fram efter att ha hämtat posten som är 200 m bort? Redan när jag vaknar har jag ont och bara känner i kroppen att det kommer bli en lång dag.
    Smärtan förflyttar sig både fram och bak. Gör mest ont fram när jag ska sätta mig i bilen (är som knivar som skär i underlivet) och sen när jag sitter ner i t.ex. bil eller bus så gör det så ont i främre fogen och i låren upp mot underlivet. Har en bussresa på ca 1,5h till jobbet, vilket innebär att jag kommer ha fruktansvärt ont redan INNAN jag börjar mitt pass på avdelningen. Gråter av bara tanken.. 

    Var ni till en läkare kopplad till MVC? Hur upplevde ni läkarkontakten? Förstod de eller bara nonchalerade de er?

  • hsh

    Det är märkligt hur man särskiljer på arbetsförmåga när man är gravid eller inte. Motsvarande smärtnivå och problematik hos någon som inte är gravid skulle alltid tas på allvar, som gravid förväntas man ha ont vilket jag tycker är förjävligt. Hade det varit ett manligt problem hade man sett annorlunda på det. Nu var inte det svar på din fråga ts, men det är viktigt att trycka på att arbetsförmågan ÄR sänkt i den grad att du nu inte kan jobba. Alls. Arbetsförmågan ska styra huruvida du får sjukskrivning på heltid, inte att du är gravid.

  • hsh

    Håll på din rätt. Var tydlig med att kroppen säger nej. Sen att få pengar från försäkringskassan är ju ett annat gissel..

  • Riktigragger

    Ja, alltså jag har ju jobbat i 4 veckor med detta och till slut så sa kroppen ifrån och jag grinade hos min BM som gjorde att jag fick träffa min sjukgymnast. Där skulle vi göra olika övningar men redan där sa hon stopp till många för att hon såg att det gjorde för ont för mig och hon ville inte att jag skulle göra något som gör ont..
    Fick krav från henne till min avdelningschef och när jag pratade med chefen kring detta sa min chef att dessa krav inte går att genomföra och att hon sett hur jag kämpat mig igenom dessa veckor med smärta så sa hon själv att det jag behövde var en sjukskrivning. 
    Sjukskrev mig själv i en vecka och väntar nu då på vad läkaren säger. Andra och lättare arbetsuppgifter går inte att få fram inom vårdyrket och alla de uppgifter som jag anser är för tunga och jobbiga för mig och min kropp utgör typ 90% av mina arbetsuppgifter..

    Åhh, känner bara för att klaga av mig och grina lite. Hela kroppen är slut, kanske också för att jag inte får sova om nätterna eller dagarna för det. Kan ligga och vila men det är inte ofta som jag somnar under dagen och tar igen det jag förlorat under natten pga smärtan/värken. 

  • Anonym (C)

    läkaren på mvc är ju bäst. De vet vad det handlar om och jag har aldrig haft problem med dem. Var bara tydlig med att du behöver bli heltidssjukriven och börja inte svamla om att prova att gå ner i arbetstid istället.

  • Karin23
    Riktigragger skrev 2015-07-02 07:18:46 följande:

    Det jag känner mig bekymrad över är väl att hon kommer kanske sjukskriva mig på 50%. Hur ska jag orka att jobba det när jag är så slut att kryckorna kommer fram efter att ha hämtat posten som är 200 m bort? Redan när jag vaknar har jag ont och bara känner i kroppen att det kommer bli en lång dag.

    Smärtan förflyttar sig både fram och bak. Gör mest ont fram när jag ska sätta mig i bilen (är som knivar som skär i underlivet) och sen när jag sitter ner i t.ex. bil eller bus så gör det så ont i främre fogen och i låren upp mot underlivet. Har en bussresa på ca 1,5h till jobbet, vilket innebär att jag kommer ha fruktansvärt ont redan INNAN jag börjar mitt pass på avdelningen. Gråter av bara tanken.. 

    Var ni till en läkare kopplad till MVC? Hur upplevde ni läkarkontakten? Förstod de eller bara nonchalerade de er?


    Lugn bara lugn. Bara av att läsa dina symtom och hur det ter sig för dig gör mig hemligt för dig inför imorgon. Jag blev sjukskriven igår i drygt en månad i taget 100%. Och du går ändå på kryckor till posten,de gör inte ens jag. Min distrikt läkare var på vårdcentralen kopplad till mödravårdscentralen i samma korridor. Jag upplevde att HAN verkligen lyssnade och tog mina krämpor och svårigheter på allvar. Förstår ännu inte hur bra reaktion jag fick från någon som är av andra könet och inte riktigt kan sätta sig in i det. De brukar tipsa att man testar sjukgymnast,de ser bra ut om du försöker nån gång under sjukskrivningen för att sedan få fortsatt sjukskrivning senare för att du försökt iallafall. Berätta exakt ALLT detta du skrivit och mår av kroppen inför jobbet,trycker du på svårigheter att de börjar innan du ens är på jobbet och M.m så kommer de kryssa i att färdmedel inte underlättar för att du ska kunna jobba. Jag håller verkligen tummar och tår för dig,för jag känner så igen mig i din oro! Berätta gärna imorgon hur det gick! Kram
  • Knäck

    Jag gjorde misstaget att inte gå till läkaren förrän jag hade så ont på jobbet (vården) att jag inte kunde vara kvar. Jag är aldrig sjuk och söker inte vård för småsaker så även denna gång. Läkaren sa till mig att jag bara var i vecka 30 och borde försöka jobba mer och att ingen blev sjukskriven på heltid direkt så jag fick 25% och remiss till vattengympa... Så nu går jag hemma utan lön för jobba gick ju inte oavsett vad läkaren tyckte

    Hade säkert kunnat byta läkare men orkade inte risken att bli bemött så igen och på måndag börjar min graviditetspenning.

  • Riktigragger

    Tack för värmande och peppande ord alla. Mötet med läkaren gick bra, bättre än väntat. Redan när hon hämtade mig och jag hade fått mig fram de hela 40m till hennes kontor så sa hon bara att jag skulle ha kommit tidigare om jag haft såhär ont under 6 veckor. Men är man envis, trivs på jobbet och relativt nyanställd vill man inte gå sjukskriven.. Men kontentan av alltsammans är att jag är 100% sjukskriven i 4 veckor som senare kommer förlängas och är redan godkänt. Hon ville inte skriva längre än 4 veckor i taget iom att FK kan då krångla. Kommer att vara sjukskriven.tills hp går in och på så sätt är jag borta tills BF. Känns tråkigt att bara gå hemma, men samtidigt skönt med vila för kroppens återhämtning.

    Tack igen för alla svar och råd ni gett mig.

  • Anonym (Två barn)
    Riktigragger skrev 2015-07-03 16:56:14 följande:

    Tack för värmande och peppande ord alla. Mötet med läkaren gick bra, bättre än väntat. Redan när hon hämtade mig och jag hade fått mig fram de hela 40m till hennes kontor så sa hon bara att jag skulle ha kommit tidigare om jag haft såhär ont under 6 veckor. Men är man envis, trivs på jobbet och relativt nyanställd vill man inte gå sjukskriven.. Men kontentan av alltsammans är att jag är 100% sjukskriven i 4 veckor som senare kommer förlängas och är redan godkänt. Hon ville inte skriva längre än 4 veckor i taget iom att FK kan då krångla. Kommer att vara sjukskriven.tills hp går in och på så sätt är jag borta tills BF. Känns tråkigt att bara gå hemma, men samtidigt skönt med vila för kroppens återhämtning.

    Tack igen för alla svar och råd ni gett mig.


    Skönt att vara sjukskriven och bli tagen på allvar men sjukskrivning går före HP så varför inte sjukskriven även de sista veckorna?
  • Pojkmamma86

    HP kan du bara få till 10 dagar innan BF, sjukskrivning ända till BF och sjukskrivning går alltid före HP så har du så ont ska du bli fortsatt sjukskriven sen och inte ta HP!

Svar på tråden Sjukskrivning pga foglossning?