• Anonym (Lidande)

    Hjälp har gått upp 5 kilo på en månad

    Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Är en tjej som har vägt mellan 51-54kg. Nu ställde jag mig på vågen och väger helt plötsligt 56.7!! Nästan 57kg?! Nu när sommaren är här och jag ska åka och bada imorgon så har jag lagt på mig massa? Jag äter shiratakinudlar och kolhydratsfri kost men har varit lite slapp nu under helgen och ätit två hamburgare och lite sånt. Men har samtidigt rört på mig överdrivet mycket. Går det alltså så fort att gå upp i vikt...???? Är det för jag har ätit en väldigt kalorisnål kost innan? Jag behöver inte gå ner det nu kan leva med detta men vill iallafall stanna där jag är och inte fortsätta gå upp i rasande takt som jag gjort nu..

  • Svar på tråden Hjälp har gått upp 5 kilo på en månad
  • Inte jag

    Du har inte mensen just nu? Annars kan hamburgarna har gjort en del plus at det är varmt ut så att vätska stannar kvar i kroppen

  • Anonym (Jp)

    Absolut inte hamburgararnas fel! Du kan omöjligt gått upp pga dem. Vätska är den troligaste förklaringen. Orsak till ökad vätskeansamling kan vara många som ex värme.

  • Anonym (Lidande)
    Anonym (Jp) skrev 2015-07-02 00:01:34 följande:

    Absolut inte hamburgararnas fel! Du kan omöjligt gått upp pga dem. Vätska är den troligaste förklaringen. Orsak till ökad vätskeansamling kan vara många som ex värme.


    Är du säker...? Så det kan inte gå såhär fort? Vadå jag dricker ju knappt vatten bara söta drycker hur kommer det sig att kroppen samlar på sig vätska när det är varmt? Varifrån kommer den vätskan? Hur mycket kan man gå upp pågrund av den, cirka? Tack för svar!!
  • Inte jag
    Anonym (Lidande) skrev 2015-07-02 00:19:45 följande:

    Är du säker...? Så det kan inte gå såhär fort? Vadå jag dricker ju knappt vatten bara söta drycker hur kommer det sig att kroppen samlar på sig vätska när det är varmt? Varifrån kommer den vätskan? Hur mycket kan man gå upp pågrund av den, cirka? Tack för svar!!


    Man får ju i sig vätska genom maten oxå.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lidande) skrev 2015-07-02 00:19:45 följande:

    Är du säker...? Så det kan inte gå såhär fort? Vadå jag dricker ju knappt vatten bara söta drycker hur kommer det sig att kroppen samlar på sig vätska när det är varmt? Varifrån kommer den vätskan? Hur mycket kan man gå upp pågrund av den, cirka? Tack för svar!!


    Och vad tror du de söta dryckerna är gjorda på? Luft?
  • Anonym (dricka)
    Anonym (Lidande) skrev 2015-07-02 00:19:45 följande:
     Vadå jag dricker ju knappt vatten bara söta drycker hur kommer det sig att kroppen samlar på sig vätska när det är varmt? 
    Söta drycker är ju fulla med kalorier så de kan ju ha bidragit till din viktuppgång.
  • Inte jag
    Anonym (dricka) skrev 2015-07-02 09:56:42 följande:

    Söta drycker är ju fulla med kalorier så de kan ju ha bidragit till din viktuppgång.


    Plus en massa socker. :)
  • Lussekatta

    Äter/dricker man mycket som innehåller socker/salt så kan man lätt gå upp i vikt. Både socker och salt binder vätska i kroppen och man kan se väldigt plufsig ut...

    Mitt tips är att sluta med sötad dryck och bara dricka vatten! Så kommer vätskan att försvinna.

  • Anonym (Jp)
    Anonym (Lidande) skrev 2015-07-02 00:19:45 följande:

    Är du säker...? Så det kan inte gå såhär fort? Vadå jag dricker ju knappt vatten bara söta drycker hur kommer det sig att kroppen samlar på sig vätska när det är varmt? Varifrån kommer den vätskan? Hur mycket kan man gå upp pågrund av den, cirka? Tack för svar!!


    Den största delen av kroppens vätska finns i blodomloppet. Det är ju inte vara "blod" i blodkärlen. Utan även vatten, salter mm. När det blir varm ute så vill kroppen spara extra vätska i vävnaden för att kunna kyla kroppen. Så blodkärlen släpper ut vätska genom kärlväggen och ut i cellerna. Kan inte svara hur många kilo man kan gå upp pga detta.

    Hamburgarna är inte orsaken. Men mycket salt mat kan också driva ut vätska ur blodvolymen.
  • Anonym (amazing)
    Anonym (Lidande) skrev 2015-07-02 00:19:45 följande:
    Är du säker...? Så det kan inte gå såhär fort? Vadå jag dricker ju knappt vatten bara söta drycker hur kommer det sig att kroppen samlar på sig vätska när det är varmt? Varifrån kommer den vätskan? Hur mycket kan man gå upp pågrund av den, cirka? Tack för svar!!
    Inget vatten utan bara söta drycker? Du skojar va? och så undrar du varför du gått upp i vikt....
Svar på tråden Hjälp har gått upp 5 kilo på en månad