• Anonym (trött)

    5 månader bebis som vaknar varje timme

    Min 5 månader dotter vaknar varje timme på natten, känner att jag är helt slut nu. Hon helammas och vi samsover och äter varje gång hon vaknar. Dessutom är hon svårsövd på kvällarna då hon somnar först vid elva. Detta börjar bli riktigt jobbigt. Har testat ge ersättning för jag tänkte att hon kanske sover bättre då, men icke sa nicke, hon vägrar både gröt och ersättning. . På dagarna sover hon rätt bra dock. Ca tre till fyra timmar uppdelat under dagen. Bör vi ändra på det? Hur sover era bebisar? / utmattad mamma

  • Svar på tråden 5 månader bebis som vaknar varje timme
  • ssa123

    Tänker att du skulle behöva sno om dygnet. Hon gör sin natt på dagen låter det som. Testa att mata mer under dagen om det går och se hur nätterna utvecklar sig då

  • Anonym (Lider med dig)

    Dryg fas, men hur lite det än tröstar dig är det en fas.

    Vi hade skitdåliga nätter från 4,5 mån - 6 mån, helammade också. Tror inte det var amningens "fel" dock verkar barn som får ersättning sova djupare, men ge ersättning har inte hjälpt de som jag känt som ammat helt i övrigt länge innan. Plötslig en natt sov han (vaknade för napp någon gång dock) mellan 23-05, då blev han mer hungrig dagtid så det var lättare med matintroduktionen. Vilket gav ännu längre nätter när vi kom upp i mängder osv. Nu sover han 20/21-7/8, visserligen enbart med mig bredvid hållandes hand genom spjälorna, men man kan väl inte få allt. ;) Så nu har vi haft bra nätter i snart 2 mån, dock börjar tänder komma vilket stör våra nätter lite...

    Jag tror man börja tappa toleransen lite själv för nätterna där runt 5 mån... jag hatade det i ärlighetens namn trots att det var ok innan.

    Tänk istället vad mysigt att ditt barn kommer till ro av närhet till dig - vilket amningen nog mycket är. Kanske en övningsperiod också? Men BVC sköterskor som säger att barn "fysiologiskt minsann inte behöver mat när de väger mer än 4,5 kg" - de borde det vara skottpengar på. Kände mig så usel som lät honom äta (min ordinarie BVC var dock bra).

    För övrigt har sonen vart som ett plåster nu under tandsättningen trots att han inte ammar länge. Näsan inborrad i mina bröst alt ryggen och minst en hand som plockar på mig...

    Att ditt barn sover bättre dagtid är rätt vanligt, vet inte om man kan vända på det egentligen (jag försökte gick sådär, tror mer på att sömn föder sömn). Passa på att vila då..?

  • Anonym (Välling!)
    Anonym (trött) skrev 2015-07-02 00:12:03 följande:

    Min 5 månader dotter vaknar varje timme på natten, känner att jag är helt slut nu. Hon helammas och vi samsover och äter varje gång hon vaknar. Dessutom är hon svårsövd på kvällarna då hon somnar först vid elva. Detta börjar bli riktigt jobbigt. Har testat ge ersättning för jag tänkte att hon kanske sover bättre då, men icke sa nicke, hon vägrar både gröt och ersättning. . På dagarna sover hon rätt bra dock. Ca tre till fyra timmar uppdelat under dagen. Bör vi ändra på det? Hur sover era bebisar? / utmattad mamma


    Ja skulle börja introducera välling - mättar lite bättre inför natten :)
    Lycka till!
Svar på tråden 5 månader bebis som vaknar varje timme