• Anonym (Mamma)

    Ska er svärmor också "hjälpa till" hela j*vla tiden?!

    Vi har en son som är 5 månader och jag är så less på att inte få vara ifred i vårt eget hem. Farmor kommer och hälsar på i stort sett varje vecka och "hjälper till" med en massa "viktiga" saker som verkligen inte behövs!! Städning osv. Men hon är ju så snäll, som pappan säger... Visst är hon snäll men jag blir galen på detta. Har pratat om det men han verkar inte fatta.

    När sonen föddes var jag sjuk och behövde lite extra hjälp. Men jag blev snabbt frisk och har sen bara behövt SPACE för vår lilla familj. Pappan blir då ledsen och tycker farmor ska få lära känna barnbarnet och visst vill jag det med, men som spädbarn har han inte behovet av henne varenda vecka!! Jag är så jävla trött på detta nu. Hur har ni det, är det här normalt??

  • Svar på tråden Ska er svärmor också "hjälpa till" hela j*vla tiden?!
  • Anonym (Surkärring)

    Låter mer dom du är en surkärring faktiskt. Som om allt kretsar kring dig och vad du vill. Du är inte den enda som tryckt ut en unge vet du. Klart farmor vill träffa sitt barnbarn. Och hon Bill uppenbarligen bara vara snäll och avlasta men du beter dig som en bitch.

  • Seven Costanza

    En gång i veckan hade jag tyckt var ok, men inte oanmält. Jag vill veta om någon vill komma så att jag kan säga nej om det inte passar. Din man får prata med henne.

  • Anonym (Ingen hjälp)

    Var glad för det du. Låter som rena drömmen för mig. En gång i v låter väldigt lagom dessutom. Jag lovar dig, motsatsen att inte någon hjälp alls tär.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Surkärring) skrev 2015-07-02 08:02:10 följande:

    Låter mer dom du är en surkärring faktiskt. Som om allt kretsar kring dig och vad du vill. Du är inte den enda som tryckt ut en unge vet du. Klart farmor vill träffa sitt barnbarn. Och hon Bill uppenbarligen bara vara snäll och avlasta men du beter dig som en bitch.


    Eh, i det här sammanhanget är det just jag som "tryckt ut" ungen och ingen annan... Låg på sjukhus länge i slutet av graviditeten och ville verkligen bara få vara ifred när jag kom hem. Och har sen haft folk hemma hela tiden sen dess vare sig jag vill eller ej. Har även fått hjälp av min egen mamma men det går lättare då det iaf är en person jag känner (har träffat svärmor väldigt lite innan o känner henne knappt).

    Varför ska man vara tacksam för "avlastning" som man inte vill ha?? Hon är bara jobbig och stressar mig!
  • beccagranen

    Om du känner att det blir för mycket, så måste du givetvis ta upp det med svärmor. Min svärmor var likadan, första barnbarnet och med noll förståelse för att man har andra prioriteringar som nybliven förälder, än att rensa förrådet mm.

    Tillslut sa jag det rätt ut, istället för att låtsas att allt var okej. Hon ville bara väl och trodde att vi tyckte det var skönt att hon fanns till hands och hjälpte till. När barnet blev äldre så fick hon låna honom några timmar på egen hand och sen kom han in i åldern då han själv sa att han ville åka dit osv.

    Så stå på dig, men var inte otrevlig. Det är fantastiskt att ha familj som ställer upp och mor/farföräldrar som vill vara delaktiga och hjälpa till! Nu har åren gått och bebisen är numera 8år, och har en fantastiks relation med sin farmor och farfar. Jag är väldigt glad för barnens skull, och även om svärmor fortfarande ligger på och pressar kring renovering etc. så är det okej idag. I år målar vi om huset och hon har spikat dag då dom plus andra släktingar kommer och hjälper till, hon ska t.om fixa lunch till alla. Så ibland är det faktiskt skönt att ha en jobbig svärmor ;)

  • Anonym (Relationen)

    Låter helt fantastiskt i mina öron, att få hjälp med tråkiga saker så att man själv får tid till bebis, och dessutom att farmor knyter an till barnbarnet.
    Jag lovar, farmoderns relation till barnbarn, och till din familj är guld värd!

  • Anonym (Molly)

    Åh, hade varit glad om någon hjälpt mig en gång i veckan.

  • Maddi
    Anonym (Mamma) skrev 2015-07-02 08:08:50 följande:

    Eh, i det här sammanhanget är det just jag som "tryckt ut" ungen och ingen annan... Låg på sjukhus länge i slutet av graviditeten och ville verkligen bara få vara ifred när jag kom hem. Och har sen haft folk hemma hela tiden sen dess vare sig jag vill eller ej. Har även fått hjälp av min egen mamma men det går lättare då det iaf är en person jag känner (har träffat svärmor väldigt lite innan o känner henne knappt).

    Varför ska man vara tacksam för "avlastning" som man inte vill ha?? Hon är bara jobbig och stressar mig!


    Din egen mamma är ok men inte svärmor, ytterligare en tråd om att smutskasta svärföräldrar. Va glad att hon vill lära känna barnet, det är ju ändå en viktig person i barnets liv,

    Dessutom får inte farmor träffa barnet och hälsa på kan du ju sen glömma att hon vill hjälpa till när det behagar dig. Föräldrar och svärföräldrar är ju guld värd.
  • trilskas

    Neeeej jag hade satt ner båda fötterna och sagt att en gång i månaden räckte.

  • Anonym (Mamma)
    beccagranen skrev 2015-07-02 08:09:18 följande:

    Om du känner att det blir för mycket, så måste du givetvis ta upp det med svärmor. Min svärmor var likadan, första barnbarnet och med noll förståelse för att man har andra prioriteringar som nybliven förälder, än att rensa förrådet mm.

    Tillslut sa jag det rätt ut, istället för att låtsas att allt var okej. Hon ville bara väl och trodde att vi tyckte det var skönt att hon fanns till hands och hjälpte till. När barnet blev äldre så fick hon låna honom några timmar på egen hand och sen kom han in i åldern då han själv sa att han ville åka dit osv.

    Så stå på dig, men var inte otrevlig. Det är fantastiskt att ha familj som ställer upp och mor/farföräldrar som vill vara delaktiga och hjälpa till! Nu har åren gått och bebisen är numera 8år, och har en fantastiks relation med sin farmor och farfar. Jag är väldigt glad för barnens skull, och även om svärmor fortfarande ligger på och pressar kring renovering etc. så är det okej idag. I år målar vi om huset och hon har spikat dag då dom plus andra släktingar kommer och hjälper till, hon ska t.om fixa lunch till alla. Så ibland är det faktiskt skönt att ha en jobbig svärmor ;)


    Haha, även här har samtliga förrådsutrymmen rensats och alla mina tillhörigheter gåtts igenom :P

    Grejen är att jag uppskattar hjälp också såklart, men det jobbiga är när det blir påtvingat.
Svar på tråden Ska er svärmor också "hjälpa till" hela j*vla tiden?!