• KattFnatt11

    Bröllopssång. Hur ska vi göra?

    Min man har två systrar. Svägerska 1 och 2.

    Svägerska 1 ska gifta sig i augusti. Brudparet har båda passerat 40 och vill ha ett enkelt och ganska modernt bröllop. Inte så uppstyrt och upptrissat.

    Jag har en son, vi kan kalla honom Kalle ( 19 år).

    Kalle har fått förfrågan av brudparet om att sjunga i kyrkan. Han har tackat ja. Han har en skolad sångröst och kommer inte att göra bort sig. Brudparet har lämnat åt oss att bestämma sång, de vill bli överraskade, och de förlitar sig på att vi inte gör bort oss. De vill inte ha nån visa eller nån psalm, utan nåt mer lättsamt, så därför kommer Kalle att sjunga Astrologen ( Darin edition). Vilket alltså håll hemligt. Här hemma har vi funderat på att låta Kalles kusiner (svägerska 2) Lisa (13) och Lena (15) lägga en enkel kör bakom Kalle. Flickorna är inga jättebra sångare, utan sjunger med glädje så där som barn gör. Brudparet har en mycket god vän som är bjuden på bröllopet. De är barndomsvänner med bruden och mycket nära vänner. Vännen har en dotter Fia ( 15) som är bästia med Lena. Fia går musikklass och har en rätt bra sångröst. Jag har aldrig hört henne sjunga, men enligt svärmor sjunger hon så vackert att klockorna stannar. Om vi nu skulle låta även Fia sjunga med kommer körandet

    med största säkerhet att bli mer proffsigt. Å andra sidan kommer hon att överrösta Lisa och Lena som skulle göra detta tillsammans med sin kusin, och kanske få cred för något som skulle bli kusinernas hyllning till moster o morbror. Hur skulle ni ha tänkt? Ingen av flickorna är tillfrågad ännu.

  • Svar på tråden Bröllopssång. Hur ska vi göra?
  • Anonym (G)

    Jag skulle nog först ha frågat brudparet vad de tycker och sen ha frågat kusinerna vad de tycker, och om alla hade sagt ja till att icke-kusinen skulle vara med så hade jag frågat henne först då.

  • Alvina
    Anonym (G) skrev 2015-07-02 09:37:28 följande:

    Jag skulle nog först ha frågat brudparet vad de tycker och sen ha frågat kusinerna vad de tycker, och om alla hade sagt ja till att icke-kusinen skulle vara med så hade jag frågat henne först då.


    Så hade jag också gjort.
  • Whitehorse1979

    Och jag hade inte uppskattat en sådan överraskning på mitt bröllop.

    De vill ha någon som kan sjunga, inte några som inte kan det.

    Låt Kalle sjunga och skippa resten.

  • Fia 28
    Whitehorse1979 skrev 2015-07-02 11:12:29 följande:

    Och jag hade inte uppskattat en sådan överraskning på mitt bröllop.

    De vill ha någon som kan sjunga, inte några som inte kan det.

    Låt Kalle sjunga och skippa resten.


    Håller med. Brukar passa bra med solister utan doa doa kör vid bröllop.
  • Whitehorse1979
    Fia 28 skrev 2015-07-02 12:41:34 följande:
    Håller med. Brukar passa bra med solister utan doa doa kör vid bröllop.
    Exakt.

    Gulligheter kan de pyssla med vid andra tilfällen.

    De kan göra något på festen istället.
  • telly

    Solist passar bättre. Men alla fyra kan väl sjunga nåt på bröllopsfesten som överraskning? Kalle och Fia i duett med Lisa och Lena som kör. Tex When you tell the world is mine som sjöngs för kronprinsessparet.

Svar på tråden Bröllopssång. Hur ska vi göra?