• Äldre 2 Jul 13:28
    9753 visningar
    35 svar
    35
    9753

    JehovasVittne och Barnuppfostran?

    Ni som har växt upp i JV familjer eller er föräldrar som vart med i JV. Tillämpas det barnaga fortfarande? och varför

  • Svar på tråden JehovasVittne och Barnuppfostran?
  • Anonym (Nope)
    Äldre 2 Jul 13:40
    #1

    Inte varit med om faktisk, uppvuxen i JV-familj.

  • Äldre 2 Jul 13:45
    #2

    De jag känner som växte upp inom de var i familjer som tillämpade aga. Jag är ung så det är inte längre än några få år sedan.

  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 2 Jul 13:59
    #3

    Jag växte upp i en Jehovas familj och aga var väldigt vanligt i våran familj såväl som i andra familjer i församlingen. Det var på 70-80 talet och lite i början av 90-talet. Vet inte hur vanligt det är idag, jag lämnade församlingen när jag var 20. Förhoppningsvis är det bättre idag. Föräldrarna uppmuntrades verkligen till att aga olydiga barn.

  • Anonym (Nope)
    Äldre 2 Jul 14:11
    #4
    Anonym (Amanda) skrev 2015-07-02 13:59:54 följande:

    Jag växte upp i en Jehovas familj och aga var väldigt vanligt i våran familj såväl som i andra familjer i församlingen. Det var på 70-80 talet och lite i början av 90-talet. Vet inte hur vanligt det är idag, jag lämnade församlingen när jag var 20. Förhoppningsvis är det bättre idag. Föräldrarna uppmuntrades verkligen till att aga olydiga barn.


    Men vad har ni varit med i för konstiga församlingar? Aldrig hört någon uppmuntran till sådant.. Och aga förekom vad jag vet på den tiden även i "vanliga" svenssonfamiljer med!
  • Anonym (JV)
    Äldre 2 Jul 14:18
    #5

    Jag är uppvuxen med en mamma som är JV och har varit på mycket möten osv. aldrig hört talas om någon aga-aldrig blivit utsatt för det.

  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 2 Jul 14:25
    #6
    Anonym (Nope) skrev 2015-07-02 14:11:41 följande:

    Men vad har ni varit med i för konstiga församlingar? Aldrig hört någon uppmuntran till sådant.. Och aga förekom vad jag vet på den tiden även i "vanliga" svenssonfamiljer med!


    Ja på 70 talet framför allt var aga vanligt överallt. Tror det hängde kvar längre i JV och andra frireligiösa församlingar. Men är det borta idag blir jag oerhört glad.
  • enimin­i
    Äldre 3 Jul 21:41
    #7

    Här i USA är barnaga fortfarande tillämpat inom JV. Dvs små barn som inte sitter stilla och uppför sig under de många och smärtsamt långa mötena blir utdragna på toaletterna och får smisk på baken. Och de föräldrar som uppfostrar sina barn på detta vis blir upphöjda som exemplariska inom församlingen.

    Att tänka på är att barnaga här i USA inte är lika tabu här så som i Sverige. Barnmisshandel är dock strängt förbjudet, men smisk på baken, smäll på fingrarna, dragning av öra och/eller hår är helt ok. Och då särskilt inom JVn.

  • Anonym (Sissi­)
    Äldre 3 Jul 21:52
    #8

    Som jag förstår,vågar dom inte aga sina barn i Sverige längre,eftersom det är förbjudet.

  • enimin­i
    Äldre 3 Jul 22:07
    #9

    Sen kan man även kalla det för psykisk aga när dessa små barn är tvungna att gå på alla dessa långa möten som inte är gjorda för barn. Utan det är långa och väldigt tråkiga tal om tråkiga saker som inte barn förstår. Att då bli tvingad till att sitta knäpptyst och stilla i flera timmar är just barnaga det med.

    Och även att skrämma små barn med döden om dom inte sitter stilla och lyssnar är också psykisk misshandel. Dom gav nyss ut en propagandafilm, animerad för barn, att om dom inte lyssnar noga på mötena kommer dom dö så som alla dog i syndafloden under Noaks Ark.

    Alla dessa oskyldiga barn är helt försvarslösa mot all denna psykiska och fysiska agan som kommer mot dom ständigt från alla håll. Det är dags att tex soc i Sverige kliver fram och undersöker lämpligheten att utsätta barn för denna terror. Särskilt som det även härjar fritt med pedofiler inom var och varannan församling, vilka blir skyddade äv de äldste bröderna och kan fortsätta sina övergrepp ostört. De har nämligen en två-vittnes-regel även när det kommer till sexuella övergrepp mot barn och de behandlar även pedofili som en synd och inte en kriminell handling. Det är därför dom kallas för "pedofilernas paradis" och det pågår just nu massor av rättegångar mot just Vakttornet pga pedofili världen över. Vilket så klart Vakttornet tystar ner och påstår att det är "avfällingslögner". Riktigt vidrigt och avskyvärt och så typiskt för en organisation som faktiskt är Satan själv iklädd fårakläder.

  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 4 Jul 00:21
    #10
    enimini skrev 2015-07-03 21:41:51 följande:

    Här i USA är barnaga fortfarande tillämpat inom JV. Dvs små barn som inte sitter stilla och uppför sig under de många och smärtsamt långa mötena blir utdragna på toaletterna och får smisk på baken. Och de föräldrar som uppfostrar sina barn på detta vis blir upphöjda som exemplariska inom församlingen.

    Att tänka på är att barnaga här i USA inte är lika tabu här så som i Sverige. Barnmisshandel är dock strängt förbjudet, men smisk på baken, smäll på fingrarna, dragning av öra och/eller hår är helt ok. Och då särskilt inom JVn.


    Precis så var det även i den församling jag växte upp. Exakt så! Satt man inte still blev man utsläpad till toan där man blev slängd över förälderns knä och sedan blev det stryk på bara baken. Sedan fick man gå tillbaka helt rödgråten och lyssna på resten av mötet. Och jag såg flera andra barn som blev utsläpade på samma sätt och komma tillbaka rödögda av gråt. Man visste precis vad som hänt.

    Hemska minnen.
Svar på tråden JehovasVittne och Barnuppfostran?