• Äldre 2 Jul 14:33
    2284 visningar
    12 svar
    12
    2284

    Vad hade ni för er när det blev dax?

    Hej på er!

    Tänkte bara slänga ut en allmän tråd om hur det såg ut för er när förlossningen satte igång? Vad gjorde ni (hemma o vilade, på stan osv) kom det väntat eller helt oväntat?

    Ha det gott i sommarvärmen!

  • Svar på tråden Vad hade ni för er när det blev dax?
  • Äldre 2 Jul 17:47
    #1

    1:a barnet - hade legat inne två veckor pga havandeskapsförgiftning men hade fått komma hem på permission över en helg. Skulle återvända på måndagen för läkarsamtal och ev fortsatt sjukhusvistelse/kejsarsnitt.   Kommer in och får göra ultraljud, lämna urinprov och gynkoll då dom kollade livmodertappen. Jag var öppen 3 cm och ultraljudet såg inte bra ut. Jag blev igångsatt direkt, 5 timmar senare är sonen född. (vecka 36)

    2:a barnet - på bf-dagen kom det värkar men inga direkta onda värkar och jag avvaktade. Åkte in dagen efter för koll då natten fortsatt med värkar.  Fick ctg och kollade tappen. öppen 3 cm .  Inga utpräglade värkar.  Fick åka hem.  Ringde in senare på em för värkarna gjorde ont och jag var trött efter att inte ha fått sova en natt och dessutom ta hand om en 1åring.   Fick komma in och fick sovdos och fick vara kvar över natten. Igångsatt morgoen efter och 5 timmar senare föddes son nr 2  (bf+2 ) 

    3:e barnet - skulle iväg på äldsta sonens skolavslutning (det här är alltså 10 år senare efter första barnet)  och packar o gör mig klar. Hemma på havandeskapspenning och är ledig.  Har några dagar senare fått tid för vändningsförsök då bebis ligger i säte och vi ska också diskutera ev snitt.  Vaknar denna morgon med sendrag i vaden och ischias och det småmoler i vänstra sidan av magen. Skojar lite med maken om att någon kanske vill ut.  Men lite väl för tidigit. Jag är bara i vecka 35.   Sitter på biblioteket ett par timmar senare och har lånat böcker och läser tidningen när jag instinktivt känner att jag måste rådfråga förlossningen i alla fall om min ischias och molvärken.  Ringer in och får rådet att komma in för koll. Ligger bebis i säte och jag fått värkar så lät det inget vidare.  Åker hem o hämtar maken och bb-väskan.  Kommer in o gör ctg där det visar sig att jag har regelbundna värkar, men eftersom jag inte har särskilt ont så kan det bli så att jag blir hemskickad,  Ringer mina föräldrar och förvarnar om att det nog inte blir en skolavslutning för mig då jag ligger på förlossningen för en koll under några timmar. 
    En barnmorska kommer in och meddelar att dom tänker skicka hem mig men först ska hon kolla om jag är öppen något , jag drar ner mina trosor och hasar upp på britsen - då går vattnet. 7 timmar senare är son nr 3 född.   För tidigt men det går alldeles utmärkt. 

  • FrauCa­sio
    Äldre 2 Jul 17:53
    #2
    Fjäril kär skrev 2015-07-02 17:47:24 följande:

    1:a barnet - hade legat inne två veckor pga havandeskapsförgiftning men hade fått komma hem på permission över en helg. Skulle återvända på måndagen för läkarsamtal och ev fortsatt sjukhusvistelse/kejsarsnitt.   Kommer in och får göra ultraljud, lämna urinprov och gynkoll då dom kollade livmodertappen. Jag var öppen 3 cm och ultraljudet såg inte bra ut. Jag blev igångsatt direkt, 5 timmar senare är sonen född. (vecka 36)

    2:a barnet - på bf-dagen kom det värkar men inga direkta onda värkar och jag avvaktade. Åkte in dagen efter för koll då natten fortsatt med värkar.  Fick ctg och kollade tappen. öppen 3 cm .  Inga utpräglade värkar.  Fick åka hem.  Ringde in senare på em för värkarna gjorde ont och jag var trött efter att inte ha fått sova en natt och dessutom ta hand om en 1åring.   Fick komma in och fick sovdos och fick vara kvar över natten. Igångsatt morgoen efter och 5 timmar senare föddes son nr 2  (bf+2 ) 

    3:e barnet - skulle iväg på äldsta sonens skolavslutning (det här är alltså 10 år senare efter första barnet)  och packar o gör mig klar. Hemma på havandeskapspenning och är ledig.  Har några dagar senare fått tid för vändningsförsök då bebis ligger i säte och vi ska också diskutera ev snitt.  Vaknar denna morgon med sendrag i vaden och ischias och det småmoler i vänstra sidan av magen. Skojar lite med maken om att någon kanske vill ut.  Men lite väl för tidigit. Jag är bara i vecka 35.   Sitter på biblioteket ett par timmar senare och har lånat böcker och läser tidningen när jag instinktivt känner att jag måste rådfråga förlossningen i alla fall om min ischias och molvärken.  Ringer in och får rådet att komma in för koll. Ligger bebis i säte och jag fått värkar så lät det inget vidare.  Åker hem o hämtar maken och bb-väskan.  Kommer in o gör ctg där det visar sig att jag har regelbundna värkar, men eftersom jag inte har särskilt ont så kan det bli så att jag blir hemskickad,  Ringer mina föräldrar och förvarnar om att det nog inte blir en skolavslutning för mig då jag ligger på förlossningen för en koll under några timmar. 

    En barnmorska kommer in och meddelar att dom tänker skicka hem mig men först ska hon kolla om jag är öppen något , jag drar ner mina trosor och hasar upp på britsen - då går vattnet. 7 timmar senare är son nr 3 född.   För tidigt men det går alldeles utmärkt. 


    Bara nyfiken med ditt tredje barn. Vad hände, vände de på barnet under förlossningen eller föddes barnet i säte eller? Blev ju så nyfiken nu hur de löste situationen
  • Äldre 2 Jul 23:24
    #3

    Firade nyår, hade precis ätit klart efterrätten när vattnet gick strax efter 23 på kvällen :) 12 dagar över tiden men han kom på "rätt" sida av tolvslaget så han slipper vara yngst i sin årskull!

  • Äldre 2 Jul 23:34
    #4

    Haha måste berätta min som är lite småkul. Jag hade sista BF i föräldragruppen och jag hade precis fått veta att den sista tjejen som jag blivit vän med (som nu är en av mina närmaste vänner, detta var 05) hade fått sin dotter och jag hade fortfarande några dagar till BF. Min man satt vid datorn och jag sa att alla föder fan barn utom jag så nu går jag och lägger mig och tänker inte stiga upp fören bebisen ska UT!!!! 5min senare var jag givetvis jättekissnödig och reste mig och vattnet gick! det fungerar uppenbarligen med lite ilska Men vi var hemma under proceduren. Hon är född 24timmar senare

  • Äldre 2 Jul 23:44
    #5

    barn 2:
    låg i sängen, hade nästan somnat.

    barn 1:
    låg i bb-säng och tänkte att: nu är det bara 10 minuter kvar tills barnmorskan skickar mig hem (jag fick 40 min att öppna mig frivilligt 5-6cm, gör jag inte - får jag åka hem), så jag kommer att bli hemskickad från bb 3 gånger på 3 dagar!

  • Äldre 3 Jul 07:22
    #6
    FrauCasio skrev 2015-07-02 17:53:28 följande:
    Bara nyfiken med ditt tredje barn. Vad hände, vände de på barnet under förlossningen eller föddes barnet i säte eller? Blev ju så nyfiken nu hur de löste situationen
    När vattnet gick på förlossningen kom dom med ultraljudsmaskin och kollade. han hade vänt på sig och det var nog hans vändning jag kände tidigt på morgonen. Dom vet ju inte varför det startade men hans vändning kan var en av orsakerna till att det tog fart och satte igång. Så han är född vaginalt som vanligt. 
  • Äldre 3 Jul 08:36
    #7

    Jag har två barn och bägge gångerna startade med att jag på morgonen vaknade av värkar. Med barn 1 vaknade jag 9.30 och med barn 2 kl 05.00.

    Senare i livet har ettan varit en sjusovare och tvåan har alltid varit morgonpigg och kan gärna vakna kl 5, lite lustigt tycker jag då det var då de "vaknade" och ville ut.

  • Äldre 3 Jul 09:51
    #8

    Med första barnet satt jag och skrev en inköpslista, mannen kom hem från jobbet och skulle duscha innan vi åkte och handlade innan han gick in skulle jag gå på toa så jag reser mig upp från soffan och då går vattnet 3 dagar innan BF. Jag är glad att vi inte hann till affären innan vattnet gick! Hade inga känningar innan och va helt inställd på att gå över tiden ;)

    Andra barnet blev jag igångsatt med 3 dagar innan BF pga svår foglossning.

    Väntar nu barn nr.3 i oktober :)

  • Äldre 3 Jul 19:43
    #9

    I väntan på första barnet låg jag och läste Gudrun Abascals bok om att föda barn. På kvällen spelade vi rollspel och gick och la oss vid ett på natten. Vid tre satte värkarna igång. Vi åkte in till KK vid nio på morgonen och dottern föddes med akutsnitt vid halv fem på eftermiddagen i v 40 +1.

    Inför andra barnet spenderade jag förmiddagen med att sitta framför datorn. Efter lunch gick jag mig till stan och shoppade. Medan jag var ute på stan började värkarna. När jag hämtade dottern på dagis vid tre på eftermiddagen var värkarna regelbundna med ca 10 minuters mellanrum. När maken kom hem från jobbet vid halv sex på kvällen var jag färdig att åka in till sjukhuset. Dotterns gudfar kom och tog hand om henne. Maken och jag åkte in till sjukhuset där jag vid halv tio på kvällen förlöstes med urakut kejsarsnitt.

  • trilsk­as
    Äldre 3 Jul 19:56
    #10

    Med ettan åkte jag in en morgon för igångsättning. Var redan öppen 3 cm vid första kollen. Sedan, tre timmar senare var jag öppen 5-6 cm, på egen hand. Barnmorskan funderade lite men beslöt att fortskrida med igångsättningen. Gav mig gel. Tre timmar och 45 min senare är hon född.

    Med tvåan lade jag dottern för natten vid 19. Kl 20 gick vi vuxna och lade oss. 20.30 fick jag gå upp för värkarna kom. 21.10 väckte jag maken. Då hade jag 4 värkar på en kvart. Vi fick väcka dottern och in i bilen. 21.59 skrevs jag in på FL. Öppen 10 cm och tappen borta samt värkar varje minut. 23.12 är hon född. 23.30 kom maken och storasyster till FL och vi alla sov där.

  • Äldre 3 Jul 20:29
    #11

    Första barnet hade vi kollat på film på kvällen och mannen gick på toa för att göra sig i ordning. Jag började skriva med en kompis som undrade hur allt med graviditeten gick, satte mig i fåtöljen och drog upp benen mot magen, då knäppte det till och vattnet gick, sen fick jag första värken och därefter pinvärkar i 7 h innan han var ute.

    Andra barnet hade vattnet gått tre dygn tidigare så jag var på förlossningen för igångsättning men dit hann dom aldrig förrän värkarna satte fart ordentligt. En timme senare var lillebror här!

  • hoppsa
    Äldre 3 Jul 20:43
    #12

    Ettan: var bara hemma, hade värkar länge (3 dygn) så var ganska beredd :) hann både det ena och det andra innan värkarna blev för onda och vi åkte in. Typ storhandla, ta hand om stall och häst mm.

    Tvåan: kom en vecka innan beräknat. Ettans födelsedag, stall, städning, storhandling, bakning, tvåårskalas... när gästerna gått mådde jag sådär. En liten stund efter midnatt kom hon efter 8 (!) minuter inne på förlossningen, de fick iaf varsin dag :)

Svar på tråden Vad hade ni för er när det blev dax?