• NovemberMommy

    Ni som bor tsm men delar inte ekonomi

    Det finns familjer där partnerna jobbar och tjänar in pengar, men familjen har inte gemensam ekonomi. Var och en betalar för sin sak alltså.

    Min fråga är, av ren nyfikenhet, hur gör ni?!!
    Köper varje och en sin egna mjölk och den andra får inte dricka ur den eller hur funkar det?

    Hoppas någon här vill berätta lite.

  • Svar på tråden Ni som bor tsm men delar inte ekonomi
  • glutten

    Vi har ett gemensamt konto dit vi för över samma summa pengar varje månad, båda för alltså över lika mycket. Därifrån betalar vi hyra, räkningar och mat - gemensamma utgifter, helt enkelt. Utöver detta sköter vi våra egna pengar. Vi köper kläder, lunch på jobbet osv osv på egen bekostnad.

  • myskmalva

    Att vi inte har gemensam ekonomi betyder inte att vi håller superstrikt på att aldrig betala något den andra använder. Vi betalar hälften av maten var, helt enkelt, genom att sätta in pengar på ett konto med två kort till.

  • Anonym (hm..)

    Vi delar på dom gemensamma räkningarna (för över halva summan till den andra) sen betalar vi våra egna räkningar själva och så betalar vi hälften av maten. Lätt som en plätt :)

  • riboflavin

    Så seriöst behöver man ju knappast ta det. Vi skriver handlingslista och jag är den som småhandlar på väg hem från jobbet, men när vi storhandlar en gång i månaden så betalar sambon, jämnar ut sig skulle jag tro. Gemensamma kostnader för boende m.m. delar vi på men utöver det så lägger vi oss inte i varandras pengar.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • sextiotalist

    Vi delar de gemensamma utgifterna och våra privata står vi för själv

    Mat (inklusive gemensamma måltider ute) räknas som gemensamma. Men ölen med kompisarna räknas som egen utgift.

  • Anonym (D)

    Varför har man delad ekonomi om man bor ihop och har barn?

  • riboflavin
    Anonym (D) skrev 2015-07-02 20:11:35 följande:

    Varför har man delad ekonomi om man bor ihop och har barn?


    För att man tycker det funkar bäst så? Skämt åsido, folk får väl göra som de vill?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • driver28

    Vi betalar efter förmåga. Jag tjänar mer så jag betalar el, bil, hyra, lån, försäkringar och hon mat. Det dom blir över behåller vi för oss själva. Men jag har som regel att familjen aldrig har slut på pengar förrän allas pengar är slut.

  • sextiotalist
    Anonym (D) skrev 2015-07-02 20:11:35 följande:

    Varför har man delad ekonomi om man bor ihop och har barn?


    För att man vill det, har olika prioriteringar, ser inga fördelar.

    Jag hade aldrig gått med på gemensam ekonomi.
Svar på tråden Ni som bor tsm men delar inte ekonomi