• Anonym (sexue­lla trakas­serier­)
    Äldre 2 Jul 20:07
    1071 visningar
    5 svar
    5
    1071

    Jag flirtade med en student, är det sexuella trakasserier?

    Jag undervisar på en högskola och under vårterminen hade jag en student som jag blev intresserad av. Vi har pratat vid flera tillfällen och jag flirtade ofta, ibland har jag även gjort sexuella anspelningar utan att ens tänka på att det var opassande. Hon sa inget och vi fortsatte att umgås men plötsligt menade hon att jag får sluta och att hon tänker anmäla mig för sexuella trakasserier. Vad kommer att hända om hon anmäler? Borde jag berätta att jag trodde att hon var med på det eller ska jag förneka allt? 

  • Svar på tråden Jag flirtade med en student, är det sexuella trakasserier?
  • Anonym (tänk!­)
    Äldre 2 Jul 20:18
    #1

    Hur i hela friden kan du komma med sexuella anspelningar "utan att ens tänka på att det var opassande"?

    Du får helt enkelt säga att du trodde att hon var med på allt.

  • Anonym (m)
    Äldre 2 Jul 20:43
    #2

    Du borde vara medveten om att du befinner dig i en maktposition i förhållande till studenterna. Och det är alltid knepigt att flirta nedåt i hierarkin. Du kan få leenden tillbaka som egentligen inte alls betyder att personen är attraherad av dig, utan de betyder bara att hon vill hålla sig väl med dig, eftersom det brukar vara en fördel att vara på god fot med den som har mer makt.

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 2 Jul 20:52
    #3

    Hur kan du undervisa på en högskola och inte förstå att man inte ger sexuella anspelningar till sina elever, ger du sexuella anspelningar till andra människor som du träffar på, skulle du uppskatta om människor du träffar på i sin yrkesroll skulle göra sexuella anspelningar när de pratar med dig?

  • radwan­ska
    Äldre 2 Jul 21:00
    #4
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-02 20:52:28 följande:

    Hur kan du undervisa på en högskola och inte förstå att man inte ger sexuella anspelningar till sina elever, ger du sexuella anspelningar till andra människor som du träffar på, skulle du uppskatta om människor du träffar på i sin yrkesroll skulle göra sexuella anspelningar när de pratar med dig?


    Har en känsla av att svaret på den sista frågan är "ja" Skrattande
  • Äldre 3 Jul 06:58
    #5

    Du behöver absolut skärpa till dig och rejält tänka efter och reflektera kring din yrkesroll och vad det innebär att vara professionell i utövandet. Som lärare håller man en distans till eleverna precis som i vårdrelaterade yrken. Inga nyheter direkt.... Sexuella anspelningar utan att tänka på det...är du på riktigt, eller?! Krisar du?

Svar på tråden Jag flirtade med en student, är det sexuella trakasserier?