• Anonym (Erika­)
    Äldre 3 Jul 00:27
    971 visningar
    16 svar
    16
    971

    Är det farligt?

    Hej!

    Min dotter är 11 månader och i flera månader har hon fått i genomsnitt 2 dl gröt om dagen, fast inte varje dag men ca 4-5 dagar i veckan.

    Nu läste jag på förpackningen är det är väldigt viktigt att inte överdosera pulvret. Problemet är just att det är precis det jag har gjort, i flera månader!!!

    Jag trodde aldrig att det var så viktigt, så jag har hela tiden höftat när jag förberett gröten, dvs bara värmt upp vatten utan att mäta upp och samma sak med pulver, alltså bara blandat ut det med vattnet på måfå, tills jag tyckte det såg bra ut i konsistensen.

    Jag kör på Semper fruktgröt och på paketet såg jag nu att det står att man till 2 dl vatten ska blanda i 9 matskedar gröt. Jag har gett ca 3 matskedar för mycket varje gång!

    Hon kan ibland bli förstoppad men då brukar hon få Lactulos. Sköter magen oftast varje dag men ibland har det hänt att det har varit med 1-2 dagars mellanrum. Har alltid rört i ett par matskedar olja i gröten också. Hon verkar hon må bra och är mycket energisk.

    Ska aldrig göra om samma misstag igen.

    Så nu är frågan: vad har detta gett för konsekvenser och är det möjligt att hon har en stor klump hård avföring i magen/tarmen?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Är det farligt?
  • Anonym (?)
    Äldre 3 Jul 07:20
    #1

    Det tror jag inte :) Men rådfråga med BVC om du är orolig. Du kommer kanske märka att blir bättre i magen nu ;) Kanske har varit det som gjort henne hård ;)

  • Äldre 3 Jul 07:32
    #2

    Jag har ALLTID höftar med gröt. Alla mina ben åt/äter gröt. Alla lever och når bra. Var inte orolig ts.

  • Äldre 3 Jul 07:44
    #3

    Jag har aldrig mätt noga med gröt, jag tar ett gäng skopor med pulver och häller sen på vatten tills det blir lagom konsistens.

  • Anonym (Erika­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 08:12
    #4

    Okej. Skönt att höra att det inte bara är jag. Nu kan jag slappna av litegrann. Men uppenbarligen har jag gett för mycket pulver, testade igår med att göra hennes gröt som vanligt, men denna gång notera hur mycket pulver jag egentligen häller i, och då märkte jag att gröten egentligen ska vara lösare och mer rinnande än vad den blir när jag höftar. Jag har alltså gett henne för tjock gröt. Kanske ni inte har gett så rinnande gröt som jag har gjort. Men ni tror alltså inte att det är farligt?

  • Anonym (Erika­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 08:20
    #5
    Anonym (Erika) skrev 2015-07-03 08:12:37 följande:

    Okej. Skönt att höra att det inte bara är jag. Nu kan jag slappna av litegrann. Men uppenbarligen har jag gett för mycket pulver, testade igår med att göra hennes gröt som vanligt, men denna gång notera hur mycket pulver jag egentligen häller i, och då märkte jag att gröten egentligen ska vara lösare och mer rinnande än vad den blir när jag höftar. Jag har alltså gett henne för tjock gröt. Kanske ni inte har gett så rinnande gröt som jag har gjort. Men ni tror alltså inte att det är farligt?


    Menade förstås inte mer rinnande, utan mer tjockare.
  • Äldre 3 Jul 08:25
    #6

    Jag har gjort precis som du TS. För mina barn har vägrat gröten när den flyter runt i tallriken. Dessutom är det omöjligt för dom när dom ska börja äta själva. Har helt enkelt bara försökt kompensera med att ge mer att dricka och mina barn har klarat sig utan men från denna gröt.
    Gissar att man inte ska överdosera på grund av 1: risk för förstoppning, 2: inte få för hög dos av tillsatserna i gröten (kanske?)

  • Anonym (Erika­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 08:35
    #7

    Ok, tack! En dum fråga men, är det möjligt att hon har en klump i tarmen utan att man märker det? Hon hade rätt så lös avföring igår, men kommer allting ut när man bajsar eller kan det vara så att det fortfarande finns en klump trots att hon skött magen? En klump som inte försvinner utan har fastnat?

  • Anonym (?)
    Äldre 3 Jul 08:41
    #8
    Anonym (Erika) skrev 2015-07-03 08:35:59 följande:

    Ok, tack! En dum fråga men, är det möjligt att hon har en klump i tarmen utan att man märker det? Hon hade rätt så lös avföring igår, men kommer allting ut när man bajsar eller kan det vara så att det fortfarande finns en klump trots att hon skött magen? En klump som inte försvinner utan har fastnat?


    Det behöver du inte oroa dig för, så länge hon bajsar funkar magen :)
  • Anonym (Erika­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 08:53
    #9

    Åh vad skönt att höra! Nu kan jag sluta oroa mig för det här. Tack alla som svarat! Men hädanefter kommer jag följa anvisningarna på förpackningen och så får jag hoppas hennes mage blir bättre i framtiden utan förstoppningar och hård avföring.

  • Äldre 3 Jul 09:14
    #10
    viseversa skrev 2015-07-03 07:32:17 följande:

    Jag har ALLTID höftar med gröt. Alla mina ben åt/äter gröt. Alla lever och når bra. Var inte orolig ts.


    Haha inte alla mina ben. Utan alla mina BARN åt/äter gröt. Sen gör jag den också tjockare än den "ska" vara. Dom vill ha den så.
  • Äldre 3 Jul 09:21
    #11

    Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig för några konsekvenser, men som ngn skrev - prata med BVC. Prova att följa doseringen och se om förstoppningen försvinner. Kan dock intyga att barn lätt kan bli förstoppade utan överdoserat grötpulver, så det behöver inte bero på det :).

  • Äldre 3 Jul 09:22
    #12
    viseversa skrev 2015-07-03 09:14:35 följande:

    Haha inte alla mina ben. Utan alla mina BARN åt/äter gröt. Sen gör jag den också tjockare än den "ska" vara. Dom vill ha den så.


    Förstod att du menade barn. Ok, tydligen inte bara jag som har överdoserat pulvret. Skönt att höra. Vågade inte ringa 1177 igår och fråga eftersom jag var rädd att få en utskällning av dem. Tack!
  • Anonym (Erika­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 09:29
    #13
    Mon bébé 81 skrev 2015-07-03 09:21:26 följande:

    Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig för några konsekvenser, men som ngn skrev - prata med BVC. Prova att följa doseringen och se om förstoppningen försvinner. Kan dock intyga att barn lätt kan bli förstoppade utan överdoserat grötpulver, så det behöver inte bero på det :).


    Jo, jag ska ta upp det vid nästa besök om någon vecka och hädanefter kommer jag använda mig av decilitermått och matskedsmått. Jag har ju tyckt det varit så besvärligt och tyckt synd om henne varje gång hon är hård i magen. Det händer i bland att det kommit ut hårda klumpar (typ små kulor) i blöjan och nu hoppas jag hon slipper det i framtiden.
  • Anonym (Erika­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 09:36
    #14

    Ha ha, upptäckte nu att jag använde mitt riktiga nick Alvina. Har ju egentligen ingen betydelse. Jag förblir ju lika anonym i alla fall.

  • Anonym (?)
    Äldre 3 Jul 09:40
    #15
    Alvina skrev 2015-07-03 09:22:23 följande:

    Förstod att du menade barn. Ok, tydligen inte bara jag som har överdoserat pulvret. Skönt att höra. Vågade inte ringa 1177 igår och fråga eftersom jag var rädd att få en utskällning av dem. Tack!


    Du var aldrig rädd att ringa om du är orolig ;) Finns inga dumma frågor och häldre fråga en gång för mycket en gång för lite ;) Det är deras jobb ;)
  • Äldre 3 Jul 09:46
    #16
    Anonym (?) skrev 2015-07-03 09:40:25 följande:

    Du var aldrig rädd att ringa om du är orolig ;) Finns inga dumma frågor och häldre fråga en gång för mycket en gång för lite ;) Det är deras jobb ;)


    Tack, nu tror jag inte det behövs eftersom jag fått så många lugnande svar här på fl, men om det blir nödvändigt i framtiden kommer jag definitivt att göra det. Jag har ringt dem ett par gånger tidigare om andra saker. Tack för stödet! :)
Svar på tråden Är det farligt?