• Visflicka

    Tips på hemlagad barnmatspure?

    Min dotter äter inte burkmaten man kan köpa i affären så jag lagar egen barnmatspure. Men nu har min fantasi börjat sina. Någon som har tips på bra, hemlagad, enkel barnmatspure?

  • Svar på tråden Tips på hemlagad barnmatspure?
  • Giovanna

    Jag kan rekommendera Johanna Westmans "Första och Andra mosboken". Inspirerande och enkla recept med fina bilder. Den ena boken är en kokbok och den andra är en pekbok där barnet kan peka på bilder av olika ingredienser. Sötpotatis med ingefära är en schysst kombo!

  • chokladgroda

    Hur gammalt är ditt barn och vad äter han/hon? För till en början är det ju ganska ensidigt med att vänja dom vid nya smaker och konsistenser. Till det har jag kört allt mellan potatis, ärtor, majs, morot, sötpotatis, jordärtskocka etc. Sen har jag utökat med kokt kyckling, vit fisk osv. När mina varit vana vid sånt har jag helt enkelt börjat krydda mer så som vi i övriga familjen äter fastän jag inte använt salt. Sen gjort puré av det hela.

    Mina har älskat fiskgratänger tex. Haft i lite gräslök, ärtor, fisk och sen hällt över en blandning av creme fraiche och mjölk med örter i och hällt över. Blandat med potatismos och fryst in. Lasagne älskar dom också vilket går att variera i oändlighet med både kött, fisk och kyckling. Eller paj.. Mixa med mjölk till en bra konsistens. Ja alltså bara fantasin sätter gränser men allt handlar ju om i vilket stadie av allt som just ditt barn befinner sig?

  • Visflicka

    Hon är nio månader och har ätit puré i snart en månad. Det mesta har gått ner hittills. Mest blir det morot och potatis, ibland broccoli, tillsammans med kokt färs, kokt kyckling, kokta grytbitar eller fiskbullar. Men nu börjar det kännas som jag vill utöka hennes smaksinne :P

  • Visflicka
    Giovanna skrev 2015-07-03 20:08:40 följande:

    Jag kan rekommendera Johanna Westmans "Första och Andra mosboken". Inspirerande och enkla recept med fina bilder. Den ena boken är en kokbok och den andra är en pekbok där barnet kan peka på bilder av olika ingredienser. Sötpotatis med ingefära är en schysst kombo!


    Ska ta en titt på dem :)
  • Natulcien
    Visflicka skrev 2015-07-05 20:24:05 följande:

    Hon är nio månader och har ätit puré i snart en månad. Det mesta har gått ner hittills. Mest blir det morot och potatis, ibland broccoli, tillsammans med kokt färs, kokt kyckling, kokta grytbitar eller fiskbullar. Men nu börjar det kännas som jag vill utöka hennes smaksinne :P


    Ge henne av er egen mat istället.
  • Anonym föräldraledig

    Jag lagar mycket mat med kokosmjölk till min 8 månaders. Tex kyckling, kokosmjölk, sötpotatis, vitlök, ingefära, lök morot. Koka och mixa. Dottern älskar det och det är enkelt att variera. Köttfärssås är en annan hit här hemma. Finns även mycket bra recept som är enkla att googla fram.

  • Visflicka
    Natulcien skrev 2015-07-05 23:06:17 följande:
    Ge henne av er egen mat istället.
    Nja, vi äter ju halvfabrikat ibland och gör vi inte det blir det ofta kryddade grytor. Dessutom har jag oftast inte hunnit laga vår kvällsmat innan hon ska äta sitt mål.
  • Nyfikna72

    Den största anledningen till att de vägrar burkmaten är ju att den inte smakar nåt..........detta särskilt om man gjort egen mat ett tag. Är barnet 9mån så skulle jag nog börja fasa in vanlig mat istället vid samma tid som övrig familj. Att det är välkryddat har ingen som helst betydelse, man ser ju om barnet äter eller inte. Det är bara en myt att barn vill ha milda kryddor.

  • Natulcien
    Visflicka skrev 2015-07-06 15:17:20 följande:
    Nja, vi äter ju halvfabrikat ibland och gör vi inte det blir det ofta kryddade grytor. Dessutom har jag oftast inte hunnit laga vår kvällsmat innan hon ska äta sitt mål.
    Ja, halvfabrikat ska man kanske undvika då det kan innehålla mycket salt. Kryddor däremot är ingen fara. Snarare tvärtom. Vår son älskade starka, indiska grytor när han var ca 10 månader. Prova!
    Det är väldigt mycket smidigare när man kan slippa det där puréandet och istället ge av samma mat som man själv äter.
  • chokladgroda

    När ni inte äter halvfabrikat så laga extra mycket av det ni äter så kan du frysa in det i lagom stora portioner för din dotter. Att maten är kryddad gör absolut ingenting. Bara ta ut till henne innan du saltar eller använder buljong (som har hög salthalt).

Svar på tråden Tips på hemlagad barnmatspure?