• Äldre 3 Jul 21:23
    2718 visningar
    9 svar
    9
    2718

    "Varannan dag diet" Nån som testat?

    Hej!

    Tänker en kick start och tänkte köra förlande upplägg;

    Dag 1; Lågkalori-dag, ca 600 kcal. Naturdiet 3 gånger och frukt

    Dag 2; Vanlig dag, ca 2000 kcal

    Och sen kör jag på så.

    Detta borde inte få kroppen att gå i svältläge och man får fortfarande ett stort kaloriunderskott vilket ju borde ge en viktminskning.

    Jag vägde 64 kg förra sommaren (är 176 cm) och har gått upp till 83 kg så det är ca 19 kg att bli av med :P

    Utöver "Varannan dag" dieten så promenerar jag varje dag 1,5-2h tills det att jag blivit lite lättare och börjar löpträna igen (vilket jag gjort tidigare).

    Någon som kört liknande upplägg eller har annan bra kickstart för at lite snabbare gå ner i vikt..?

    Väldigt tacksam för svar :)

  • Svar på tråden "Varannan dag diet" Nån som testat?
  • Äldre 3 Jul 21:30
    #1

    Jag har kört 5-2 vilket har inneburit 2 dagar ofta efter varandra med vlc. har fungerat bra och man kan utan att försaka för mycket få en stabil viktnedgång.


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (K)
    Äldre 3 Jul 21:30
    #2

    Det är inget jag skulle rekommendera.
    Jag känner dessutom en som testat något liknande. Då låg han på underskott ena dagen och på lite överskott nästa, totalt låg han på underskott. På ca en månad tappade han lika mycket muskler som skulle ta honom (under optimala förhållanden) ett års träning att få tillbaka igen. Ca 50/50 i muskler och fett..inga enorma siffror i viktnedgång, men som sagt katastrof för musklerna.

  • Anonym (K)
    Äldre 3 Jul 21:32
    #3
    Simon 681 skrev 2015-07-03 21:30:15 följande:

    Jag har kört 5-2 vilket har inneburit 2 dagar ofta efter varandra med vlc. har fungerat bra och man kan utan att försaka för mycket få en stabil viktnedgång.


    Det är ganska stor skillnad på 5:2 och varannan dag. Det blir inte lika "hoppigt" psykiskt. 5:2 skulle troligtvis ge ett mycket bättre resultat.
  • Äldre 3 Jul 21:42
    #4

    Tack för svar.

    Jag tänker varannan dag för att jag vill gå ner en del rätt snabbt i vikt.

    Först tänkte jag köra nån typ Kålsoppediet eller nått, men nää, bättre med en del riktig mat tror jag.

    Förlorar jag verkligen så mkt muskler om jag ändå äter bra med protein varannan dag?

  • Anonym (K)
    Äldre 3 Jul 21:54
    #5
    MatildaJ83 skrev 2015-07-03 21:42:12 följande:

    Tack för svar.

    Jag tänker varannan dag för att jag vill gå ner en del rätt snabbt i vikt.

    Först tänkte jag köra nån typ Kålsoppediet eller nått, men nää, bättre med en del riktig mat tror jag.

    Förlorar jag verkligen så mkt muskler om jag ändå äter bra med protein varannan dag?


    Han arbetar som personlig tränare, så jag utgår från att han kunde äta så optimalt som möjligt för att behålla muskler, men han fick ändå det resultatet.. (jag har för mig han tränade samtidigt) Jag tolkar det i alla fall som att risken är stor.. Men generellt så har studier visat att det är bra att öka på proteinet om man ska gå ner i vikt men behålla så mycket muskler som möjligt...problemet är ju att går du ner mycket i vikt, i huvudsak genom kosten, så kommer du tappa muskler, det är så kroppen fungerar.
    Ligger man på ett litet underskott, men tränar väldigt mycket (blir en hel del kcal man måste få i sig) Så lyckas en del åtminstone med att inte tappa jättemycket, men då handlar det om att lägga rätt mycket energi på träning (och att äta!) och det kan vara svårt att veta hur man ska lägga sig med mängden träning/mat om man är ovan.. 
    Att gå ner i vikt är en sak, det kommer man göra om man ligger på en negativ energibalans, men om man bryr sig om mängden fett kontra muskler (hur kroppen ser ut) så blir det helt plötsligt lite lurigare.. =/
  • Äldre 3 Jul 22:15
    #6

    Värt att tänka på är om det viktigaste är en snabb viktnedgång eller att du sen kommer kunna hålla din "nya" vikt. Att inte gå upp igen brukar vara en utmaning, särskilt om man satsar på att gå ner genom en hård diet istället för att genomföra en livsstilsförändring som man sen klarar hålla fast vid...

  • Äldre 3 Jul 22:21
    #7

    Kanske men ibland är inte 2-dagarna i följd vilket gör det till ungefär varannan dag.


    Anonym (K) skrev 2015-07-03 21:32:28 följande:
    Det är ganska stor skillnad på 5:2 och varannan dag. Det blir inte lika "hoppigt" psykiskt. 5:2 skulle troligtvis ge ett mycket bättre resultat.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Äldre 3 Jul 22:23
    #8
    MatildaJ83 skrev 2015-07-03 21:23:47 följande:

    Hej!

    Tänker en kick start och tänkte köra förlande upplägg;

    Dag 1; Lågkalori-dag, ca 600 kcal. Naturdiet 3 gånger och frukt

    Dag 2; Vanlig dag, ca 2000 kcal

    Och sen kör jag på så.

    Detta borde inte få kroppen att gå i svältläge och man får fortfarande ett stort kaloriunderskott vilket ju borde ge en viktminskning.

    Jag vägde 64 kg förra sommaren (är 176 cm) och har gått upp till 83 kg så det är ca 19 kg att bli av med :P

    Utöver "Varannan dag" dieten så promenerar jag varje dag 1,5-2h tills det att jag blivit lite lättare och börjar löpträna igen (vilket jag gjort tidigare).

    Någon som kört liknande upplägg eller har annan bra kickstart för at lite snabbare gå ner i vikt..?

    Väldigt tacksam för svar :)


    Vad har lett till denna dramatiska viktökning?
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (K)
    Äldre 3 Jul 23:27
    #9
    Simon 681 skrev 2015-07-03 22:21:43 följande:

    Kanske men ibland är inte 2-dagarna i följd vilket gör det till ungefär varannan dag.


    jo men totalt blir det bara 2 av 7 dagar, så om det blir varannan dag vid något tillfälle så blir det långt ifrån samma sak i längden.
Svar på tråden "Varannan dag diet" Nån som testat?