• MammansA

    Föräldrar till barn med autism, kan ni ge mig lite hopp?

    Hej!

    Jag känner mig mer eller mindre säker på att en av våra söner har en autismspektrumstörning. Jag och pappan har varit på ett första möte med en psykolog och beskrivit situationen och vi ska dit om två månader igen och se om det skett någon förändring annars ska vi planera för utredning.

    Jag grubblar och googlar om detta dygnet runt och växlar mellan optimism och sorg och hopplöshet. Det var inte detta jag föreställt mig. Givetvis förstår jag att det inte alltid kommer att kännas så här men jag skulle uppskatta lite hopp att hålla fast vid när det känns jobbigt.

    Ni med autistiska barn upplever ni att de har ett gott liv med livskvalitet? Kan ni ha ett fungerande familjeliv och känna er lyckliga (jag hör hur själv hur dumt detta låter att fråga)?

    Jag undrar även om ni som har autistiska barn med ett väldigt utåtagerande humör, var de så redan som små? Min kille är bara 3 år än och har ett ganska lugnt humör än så länge (eller han får ju små utbrott men de är helt hanterbara). Undrar vad man kan vänta sig i framtiden. Likaså med rutinbundenheten, var det också något de uppvisade som små?

    Min son har förutom ett par varningstecken utvecklats mer eller mindre normalt fram till nu vid 3 år. Är det någon som känner igen så sen symptomdebut eller vad jag ska kalla det? Att det ganska plötsligt blev en stor skillnad i beteendet.

    Hur som helst är han ju precis den han är menad att vara och vi ska göra allt för att han ska få det bra.

    Oj vad långt! Hoppas någon orkar läsa och svara mig!

    Kram

  • Svar på tråden Föräldrar till barn med autism, kan ni ge mig lite hopp?
  • Anonym (Underbara barn!)

    Hej!

    Jag har inte barn med autism men jag har jobbat med flertalet autistiska barn under ca 5 år. från Asperger till den (även den) gamla benämningen "infantil autism".

    Att bedöma hur pass autistisk din som kommer att bli är ungefär som att bedöma hur långt ett snöre är. Alla barn med autism utvecklas olika och olika fort precis som vanliga barn. Autism kan avta och fortlöpa under barnets utveckling g. Nu har jag inget att gå på då din son bara är 3 år och då är det svårt även för psykologer att sätta diagnosen autism. Oavsett vad din som får för diagnos så kommer han utvecklas precis som alla andra barn i sin egen takt och kommer att klara av vardagsaktiviteter olika beroende på utveckling.

    Det man bör ha i åtanke är att idag då man sätter diagnoser efter DSM:5 är att Asperger syndrom även är inräknat i autismspektrat. Dvs. Din son kan bli nästintill en helt full fungerande vuxen människa med jobb, familj, hus osv. Om man tar sin egen skolklass så har man oftast haft minst en som har legat i eller på gränsen av spektrat.

    Barn med autism är individer med heelt egna liv och alla autister jag träffat/jobbat med har haft väldigt olika problem. Jag tar för givet att du redan läst det mesta om autism och vad det innebär för den som har syndromet, tvång, ritualer, favoritintressen osv. Men det är oftast där det märkbart skiljer sig mot andra barn. När de blir lite äldre märker man skillnad på dem sociala biten, då en autist (oftast) inte har så mycket utbyte av andras känslor/tankar då de inte hat mentaliseringsförmågan.

    Mitt tips till dig är att behandla ditt barn precis som vilket barn som helst. Ta hänsyn till återkommande specialintressen och se till att ha tydliga och raka rutiner för dagarna (ex. Frukost, lunch, middag, läggning.) alltså att man har samma tider, samma plats vid matbordet, man gör lika före sängdags, frukost.

    Det du däremot ska försöka undvika är att ta strider när barnet är inne i rutiner och försök till att göra nya saker för snabbt. Detr dom saker som bränner ut föräldrar till autister.

    Hoppas du orkar lösa min bibel, men jag vill bara hjälpa.

  • Anonym (Jadå)

    Håller med ovanstående om att det är svårt att säga då alla är individer. Jag har en 7-årig son som varken har utbrott eller är särskilt rutinbunden, och det var likadant när han var liten. Han behöver rutiner och veta vad som händer, men får inga utbrott om det blir ändringar.

    Den skillnad vi märkt sen han var tre är stor, men till det bättre. Han har lättare socialt nu och kan kommunicera lättare.

  • MammansA

    Tack så hemskt mycket för era svar! Det känns bättre nu. Hur det än är så är han vår lilla spjuver och vi kommer att göra allt för honom. Än så länge är han en nöjd och glad kille och nästan den lättsammaste av barnen så en autismdiagnos behöver kanske inte innebära en helt kaosartad vardag. Tenderar att vara lite dramatisk och se det negativa i detta nya känner jag. Tack igen!

Svar på tråden Föräldrar till barn med autism, kan ni ge mig lite hopp?