• Anonym (undrar)

    Vad är grejen med att ha en framåtvänd vagn till bebis?

    Jag blev så nyfiken häromdagen när jag såg en förälder gå förbi med en bebis sittvagn framåtvänd. Vad är anledningen till att man vill ha det så? Är det inte vansinnigt tråkigt?

    Jag har verkligen gillat att köra vagn med barnen och mycket av det bästa var ju den ögonkontakt och samspråk man hade med barnet under promenaden. Jag tyckte det var jättetråkigt att vända sittdelen framåt och gjorde ju det så sent som möjligt men så småningom fanns ju inget val när man ville ha mindre lättare vagnar med sig på resor osv. Men vi har ju haft barnen vända mot oss i 1,5-2 år i alla fall. Men vad är det som gör att vissa vill ha det så redan när barnet är liten bebis och börjar sitta upp?

  • Svar på tråden Vad är grejen med att ha en framåtvänd vagn till bebis?
  • linnéa001

    Det är kanske en nyhet för dig, men människor är olika, även barn. Min dotter är snart tio månader och jag måste ganska ofta vända henne framåt för annars är hon missnöjd i vagnen. Själv vägrade jag åka baklänges som barn, skrek moln stop.

  • annasv1980

    Jag förundras även över alla som går och pillar på sina mobiler eller pratar i tfn mm när de är ute och går med sina barn, istället för att barnet uppmärksamheten. Bäst är vagnar som man enkelt kan byta position på sittdelen eller handtaget. Finns någon rekommendation om att man tidigast bör ha barnet framåtvänd vid en viss ålder. Minns inte. Har att göra med att den inte kan bearbeta alla intryck.

  • Rosa Fluff
    annasv1980 skrev 2015-07-04 08:15:50 följande:

    Jag förundras även över alla som går och pillar på sina mobiler eller pratar i tfn mm när de är ute och går med sina barn, istället för att barnet uppmärksamheten. Bäst är vagnar som man enkelt kan byta position på sittdelen eller handtaget. Finns någon rekommendation om att man tidigast bör ha barnet framåtvänd vid en viss ålder. Minns inte. Har att göra med att den inte kan bearbeta alla intryck.


    Finns ju de barn som inte tycker om att åka bakåt helt enkelt. Vare sig de får uppmärksamhet eller inte. Själv har jag en son som hatade vagnen otroligt mycket så vi bar mest men jag ser ingen anledning till att reagera på hur andra föräldrar gör. Vare sig med vagn eller telefon.
  • linnéa001
    linnéa001 skrev 2015-07-04 08:15:07 följande:

    Min stop menar jag förstås. Sabla autokorr.


    Sabla autokorr igen! Non stop!
  • Trippelmamma76

    Tror iofs att de som har sina små framåtvända ofta har en vagn som inte går att vända sitsen på. Idiotiskt med sådana vagnar, men oftast betydligt billigare. Tror inte dessa föräldrar i regel har koll på att man inte bör vända barn framåt förrän vid 18 mån. Eller så prioriterar de en billig vagn. Knappast så att de visste innan babyn föddes (och då man brukar köpa vagn) att den vid 6-7 månaders ålder skulle föredra framåtvänt.

  • smurfan8402
    Trippelmamma76 skrev 2015-07-04 09:01:10 följande:

    Tror iofs att de som har sina små framåtvända ofta har en vagn som inte går att vända sitsen på. Idiotiskt med sådana vagnar, men oftast betydligt billigare. Tror inte dessa föräldrar i regel har koll på att man inte bör vända barn framåt förrän vid 18 mån. Eller så prioriterar de en billig vagn. Knappast så att de visste innan babyn föddes (och då man brukar köpa vagn) att den vid 6-7 månaders ålder skulle föredra framåtvänt.


    Vi hade en vagn med vändbar sittdel men fick lov o vända den redan när dottern var 6 månader, hon satt o vände o vred på sig o var förbannad hela tiden. Vände då sittdelen o då blev hon som ett helt annat barn väldigt glad o harmonisk. Bara att inse att alla barn är olika. Så de har inget med att göra med billiga eller dyra vagnar.
  • SpanskaFlugan

    Det är här ju en typisk "insändare" från äldre tanter. Såg en bara häromdagen som i lokaltidningen beklagade sig över att barn "tvingades" åka framåtvända. Hon var väldigt upprörd och likställde det med tortyr och barnplågeri. Själv har jag bara upplevt att olika barn har olika preferenser. Min systerson ville sitta framåtvänd så snart han kunde sitta stadigt, hans lillebror ville bara åka vänd mot mamma om det var mamma som körde vagnen. Och lillasyster bryr sig inte, hon somnar så snart hon sitter i vagnen.


    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • tjockobbe
    Anonym (undrar) skrev 2015-07-04 08:06:14 följande:

    Jag blev så nyfiken häromdagen när jag såg en förälder gå förbi med en bebis sittvagn framåtvänd. Vad är anledningen till att man vill ha det så? Är det inte vansinnigt tråkigt?

    Jag har verkligen gillat att köra vagn med barnen och mycket av det bästa var ju den ögonkontakt och samspråk man hade med barnet under promenaden. Jag tyckte det var jättetråkigt att vända sittdelen framåt och gjorde ju det så sent som möjligt men så småningom fanns ju inget val när man ville ha mindre lättare vagnar med sig på resor osv. Men vi har ju haft barnen vända mot oss i 1,5-2 år i alla fall. Men vad är det som gör att vissa vill ha det så redan när barnet är liten bebis och börjar sitta upp?


    Vilka snälla barn du haft! Vår dotter är 21 månader och har åkt framåt i vagnen i många månader nu. Hon blev tokig om hon inte fick se vad som hände. Jag förstår henne helt också. Fy så tråkigt att bara titta på den som kör vagnen när det finns massor med färger, folk och saker man kan titta på och upptäcka istället.
    Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Rainbow Dash

    Vi har en Urban Jungle Mountain Buggy och den är bara framåtvänd. Den har vi i bilen som resevagn. Hemma har vi en Emmaljunga och i den sitter barnet 21 mån nästan alltid bakåtvänd. Har inga större problem med varken eller och förstår inte varför andra skulle ha det heller. Om någon ser oss i sommar med vår framåtvända vagn och förfäras är det mest synd om dem.

  • Anonym (;)
    annasv1980 skrev 2015-07-04 08:15:50 följande:

    Jag förundras även över alla som går och pillar på sina mobiler eller pratar i tfn mm när de är ute och går med sina barn, istället för att barnet uppmärksamheten. Bäst är vagnar som man enkelt kan byta position på sittdelen eller handtaget. Finns någon rekommendation om att man tidigast bör ha barnet framåtvänd vid en viss ålder. Minns inte. Har att göra med att den inte kan bearbeta alla intryck.


    Varför skulle det va fel att pilla och prata telefon när man är ute och går? Som om barnet då automatiskt skulle växa upp med mindre uppmärksamhet.. Själv lyssnar jag på mina poddar men lyckas alltid va uppmärksam på mitt barn.. ändå!
  • Anonym (;)

    [quote=75491632][quote-nick]Trippelmamma76 skrev 2015-07-04 09:01:10 följande:[/quote-nick]Tror iofs att de som har sina små framåtvända ofta har en vagn som inte går att vända sitsen på. Idiotiskt med sådana vagnar, men oftast betydligt billigare. Tror inte dessa föräldrar i regel har koll på att man inte bör vända barn framåt förrän vid 18 mån. Eller så prioriterar de en billig vagn. Knappast så att de visste innan babyn föddes (och då man brukar köpa vagn) att den vid 6-7 månaders ålder skulle föredra framåtvänt.[/

    Varför är det bäst att vända på barn i ca den åldern? Naturligt kanske för att dem blir mer nyfikna då?! Min är bara 4 månader så ja, man lär väl märka varför till slut men du lät så säker på ditt inlägg så jag blev nyfiken.

  • Trippelmamma76

    För att de behöver kunna få ögonkontakt med föräldern när de är yngre. De behöver hjälp med att sortera sina intryck. Små barn kan lätt bli överstimulerade och oroliga och behöver tryggheten i föräldern och kunna "kolla av" med föräldern att det de ser omkring sig är okej, inte farligt etc. Stämma av sina intryck helt enkelt. Det kan man se att de gör även i andra situationer. I en framåtvänd vagn har de inte den möjligheten. Därför rekommenderas man av barnpsykologer att inte använda framåtvänd vagn förrän de är ca 18 månader.

    Man måste väl inte vända dem då heller, det beror ju på egna och barnets preferenser.

Svar på tråden Vad är grejen med att ha en framåtvänd vagn till bebis?