• Anonym (Känner oss utpressade..)

    Underhållstöd/Underhållsbidrag

    Jag och min sambo har ganska nyss flyttat ihop. Vi väntar ett barn tillsammans. Han har tre barn sedan innan, varav ett bor med oss varannan vecka. Jag har två barn sedan innan varav ett bor med oss heltid. Jag och mitt ex delar på alla kostnader om våra gemensamma barn. Vi delar även barnbidrag. Jag får en summa underhållsbidrag? från FK varje månad för jag inte hade inkomst förut.


    Min sambo betalar underhåll till sitt ex för två barn. Hon får även barnbidrag för alla tre. Han betalar nu normen för två barn till henne eftersom tredje bor med oss varannan vecka. 

    Min sambos ex har nu oxå en sambo. Inga gemensamma barn.


    Vi känner oss nu utpressade av hans ex för att hon tycker vi ska betala mer till henne för de två barn som bor hemma hos henne samt att vi i princip får stå för alla kostnader runt barnet som bor här varannan vecka. Dyra inköp för träningskläder, moped, körlektioner osv. 

    Igår kände vi att vi fick nog då min sambo ville ha halva summan för en grej som hans son behövde ha. Då svarar hon bara med att ja då går vi till försäkringskassan så får de bestämma vad du ska betala. Min sambo är rädd för att vi ska få betala massa mer i månaden för de hon har hemma på heltid om de går till FK eftersom han tjänar mer än henne men hon har inte heller ett dåligt betalt arbete.


    Är det någon här som vet reglerna och kan bolla lite? 

  • Svar på tråden Underhållstöd/Underhållsbidrag
  • Anonym (KurtIsak)

    Hur gamla är alla barn? Får inte den som är minst 16, studiebidraget själv?

    Större barn kostar ofta betydligt mer än vad man kan få via Fk. Varför försörjer de inte barnen efter förmåga som man ska?

  • Alexi

    Underhållsstöd genom fk bygger helt på hans ekonomi och hans antal barn. Hennes ekonomi är irrelevant. Vad betalar han i underhållsbidrag idag?

  • sextiotalist

    Låt henne gå till fk och så får hon stå för alla kostnaderna för de barnen som bor heltid hos henne. Eller så är dr vuxna sätter sig och går igenom kostnaderna för barnen och fördelar dessa rättvist.

    Sambos/makars inkomst räknas i normalfallet inte in. Men påverkar överskottet eftersom man delar boendekostnad.

  • Anonym (SA)

    Från FK kan det max bli 1273 kr/mån per barn oavsett din inkomst. Kommer iof höjas med några hundra från sept. Det barn de delar på kan hon inte få underhållsstöd för. Där bör han även ha halva barnbidraget.

    Underhållsbidrag är en annan sak. Det är frivilligt och då kan man avtala om hur mkt som helst för att barnen ska ha samma standard hos båda föräldrarna. Blir det tjafs räknas det såklart av på underhållsstödet om någon även kräver det från FK.

    Blir så jävla arg på bråk om pengar. Och att många verkar glömma att det är till barnen det ska gå, inte exet.

  • Brumma

    Först - att du får underhållsstöd från försäkringskassan har inte med din inkomst att göra. Underhållsstöd har du rätt till om ditt barn bor med dig på heltid oavsett vad du har för inkomst. År du underhållsstöd så är ditt ex rent krasst inte tvungen att betala ngt mer för det barnet. Det är nämligen från honom de där pengarna kommer ifrån. .. Du är å andra sidan inte tvungen att dela barnbidraget med ditt ex för det barn som bor heltid med dig.

    Din sambo då. Om han idag redan betalar minimikravet som ligger på 1273 i dagsläget så kan han inte bli erlagd art betala mer genom att hon går till försäkringskassan. De har alltid summan 1273 (kommer dock snart att höjas). Vill hon ha högre underhåll måste hon gå genom rätten och stämma honom på högre. Utefter er situation låter det inte som om det skulle ge något...

    Han är medveten om att han har rätt till halva barnbidraget för barnet som bor halvtid? Det är bara för honom att anmäla.

    Han skall inte betala allt för det barnet utan sin del av barnets kostnad, liksom mamman skall betala sin.

Svar på tråden Underhållstöd/Underhållsbidrag