• Anonym (ellen­)
    Äldre 4 Jul 13:36
    2316 visningar
    19 svar
    19
    2316

    När tycker du att man ska städa?

    Städar du ofta och lite eller sällan och allt på en gång?
    Låter du det gå jättelänge mellan städningarna så att man bor i smuts i flera veckor eller städar du hellre ikapp så att det inte blir supersmutsigt?
    Eller nåt helt annat?
    Min sambo bryr sig knappt hur det ser ut hemma och slänger kläder huller om buller, lämnar hörlurar plånbok pengar kvitton gamla matlådor och allsköns skräp precis överallt. Jämt och ständigt måste jag be honom slänga gamla kvitton som han av nån outgrundlig anledning bara lägger i en stor hög på bordet. När vi flyttade ihop var han så himla duktig och höll ordning sen gick det bara utför och ett tag så lyckades han inte lägga ett enda plagg i tvätten.
    MEN när hans föräldrar kommer och hälsar på då ska det minsann vara RENT! Då ska varenda yta vara dammad och speglarna putsade. Jag kan för mitt liv inte begripa hur det kan vara viktigare för honom att hans föräldrar får se ett välstädat hem en handfull gånger om året än att vi, hans familj som bor här varje dag året om, får ha ett trevligt och rent hem! Dessutom var mitt ex likadan så jag har fått för mig att det här är vanligt. Nån som känner igen sig i beskrivningen får gärna förklara det här fenomenet!

  • Svar på tråden När tycker du att man ska städa?
  • Äldre 4 Jul 13:54
    #1

    det där förklaras enklast av att två personer sällan har samma syn och tänkesätt på städning/hushållssysslor.  Det brukar oftast bli så att den som är mest pedant är den som tar tag i det som behöver göras och det blir på något sätt alltid den personens fasta syssla.  Den andra partern slöar till och tänker inte så mycket på det för på något mirakulöst sätt så blir det ändå städat och om inte så blir man påmind om att ta undan efter sig vissa gånger.  Det funkar  - alltså fortsätter man så. 

    Om människan var ordentlig när ni flyttade ihop så har förmodligen något förändrats under tiden och på något sätt så har du accepterat det och därför ser det ut som det gör. 

    Hur andra gör är egentligen inte relevant eftersom det är upp till var och en och det som är världens bästa ide för ett par kanske är något som är källa för gräl hos ett annat par...  

    Är man inte överens om hur det ska städas och vad som ingår i städningen så får man sätta sig ner och prata om det och hitta en lösning.  Jag tror det svåraste är för många är att bryta trenden och beteenden. Många slöfockar har svårt med att rycka upp sig och många pedanter har svårt att släppa kontrollen och släppa in sin partner. 

  • Äldre 4 Jul 14:25
    #2

    Plockar varje dag. Dammsugar, dammtorkar och skurar en gång i veckan. Fönster tas vid behov. Toaletten rengörs varje dag. Tvättar en maskin oftast varje dag.

  • Äldre 4 Jul 14:25
    #3

    Vi båda plockar undan efter oss direkt. En gång om dagen så går jag och städar/tvättar/diskar ca 30 minuter ( jag är föräldraledig med en väldigt enkel bebis)

    En gång i veckan storstäder vi allt. Då kan man spegla sig i golven och det är RENT överallt. Underbart!

  • Anonym (..)
    Äldre 6 Jul 11:55
    #4

    Jag städar 30 minuter varje kväll. (plockar undan saker, diskar, fixar med tvätt m.m.) Sen storstädar jag 1 gång i veckan. (Dammsuger, torkar golven, städar toaletterna, byter sängkläder o sånt.) Dammar gör jag tyvärr alldeles för sällan :P Jag är i alla fall nöjd bara det inte är disk, tvätt och saker överallt. Lite skitiga golv dör jag inte av. Finns sop i värsta fall.

  • Anonym (Bland­ning)
    Äldre 6 Jul 12:12
    #5

    Jag och in man är rätt slarviga båda två, och det är inte lätt att ändra på. Men visst försöker vi städa riktigt snyggt innan det kommer gäster. vi vill ju gärna ha snyggt för vår egen skull, men oftast är det trevligare att sätta sig med en kopp te och prata efter en strulig nattning av barnen, än att plocka och städa...

    Sen har vi också den dåliga kombinationen för mycket grejer och för litet förvaring, sam är omt om tid att hinna göra något åt det.

  • Anonym (ellen­) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 07:52
    #6

    Tack för alla svar! Ingen som känner igen att sambon skiter i att städa men plötsligt tycker att det måste vara jätterent när dens föräldrar kommer?

  • Äldre 7 Jul 08:10
    #7
    Anonym (ellen) skrev 2015-07-07 07:52:44 följande:

    Tack för alla svar! Ingen som känner igen att sambon skiter i att städa men plötsligt tycker att det måste vara jätterent när dens föräldrar kommer?


    Nä. Min make är väldigt renlig av sig. Han tycker att det ska vara rent och snyggt alltid men han bidrar samtidigt till att hålla det så.

    Din sambo låter som en tonåring :/
  • Äldre 7 Jul 08:15
    #8

    Jag plockar och dammsuger varje dag, städar badrummet ett par gånger i veckan men torkar och sköljer av handfat och toalettstol varje dag, moppar golven minst en gång i veckan, tvättar minst en maskin varje dag och byter lakan varje vecka (nu när det var så varmt bytte jag två gånger i veckan). Så det hinner aldrig bli särskilt smutsigt, ändå känns det som att det aldrig är riktigt rent, men det kan ha att göra med att jag har fyra barn att städa efter :p

    Mina barns pappa var likadan, även om han inte brydde sig om att det skulle vara städat när hans mamma kom på besök. Han tyckte om när det var städat och rent men iddes inte själv göra så mycket för det, jag gjorde ju det ändå till slut när han inte fick tummen ur. Vi separerade för några år sen men gick ihop igen efter drygt ett år (vi är separerade igen nu), efter att ha fått rodda sitt eget hushåll med barn varannan vecka tog han bra mycket mer initiativ till att städa och plocka utan att jag behövde påpeka om vad som behövde göras - eller tjata på honom om att få det gjort. Så sluta curla din sambo!

  • Anonym (rutan­)
    Äldre 7 Jul 08:19
    #9

    jag storstädar en gång i veckan, diskar varje dag. plockar undan vid behov, men kommer mina föräldrar hit, storstädar jag en extra gång den veckan, delvis för att jag har 3 katter och det finns oftast hår överallt en kvart efter att jag storstädat, och delvis för att mamma och jag har 2 helt olika åsikter om vad som är städat. Jag anser att det är städat när det luktar gott i lägenheten och allt är undanplockat allt är i ordning, min mamma anser att allt ska vara sterilt, hon skulle aldrig kunna ha djur för dom "smutsar ner så vaansinnigt". Så, med andra ord, när jag städar åt mej själv gör jag det rent, när jag städar för att mamma ska hit gör jag det sterilt. typ. 

  • Anonym (Maja)
    Äldre 7 Jul 09:40
    #10
    Anonym (ellen) skrev 2015-07-07 07:52:44 följande:

    Tack för alla svar! Ingen som känner igen att sambon skiter i att städa men plötsligt tycker att det måste vara jätterent när dens föräldrar kommer?


    Fast just det skulle ju kunna bero på att han inte bryr sig för egen del men vet att det betyder mycket för föräldrarna. Att de blir besvikna annars, klagar på honom eller liknande och han inte gillar det. Då föredrar han att städa...men till vardags har han inget emot att ha lite rörigt.
  • Äldre 7 Jul 09:50
    #11

    Haha! Jag är precis som din sambo! Är fruktansvärt slarvig och världsmästare på att skjuta upp saker som ska göras.. När folk ska komma över får jag eld i rumpan och städar tills fingrarna blöder.. tror inte det handlar om att han tycker att det är viktigare att föräldrarna ska få det fint än den egna familjen utan att med er så känner han sig avslappnad att vara sig själv (en slarver) men med sina föräldrar är han inte lika bekväm och måste därför ha det snyggt för att inte skämmas och må dåligt när.Dom kommer..

  • sextio­talist
    Äldre 7 Jul 09:52
    #12

    Jag tycker det är roligare att städa om det är lite småkaos innan. Att redan polera rena ytor är urtrist.
    Det ska liksom bli skillnad om man så säger.
    Jag fixar att ha det småstökigt i vardagen, lite dammråttor under sängen bekommer mig inte det minsta, disken kan stå framme och kvitton som ligger lite överallt är inte heller en katastrof inte heller kläder.
    Toalett och handfat tar jag efter .behov. Köket när jag känner för det.

    När det kommer gäster så städar jag självklart.

    Nu är vi inte så skitiga av oss, dammsugarpåsarna behöver inte bytas mer än varannan eller var tredje månad. Skurvattnet är sällan smutsigt när jag torkar golven och soptunnan är väl drygt halvfull när den töms varannan vecka.
    Tvätten brukar jag köra under helgen, det kan skifta mellan 4 och 7 maskiner. Lakan byts varannan vecka ungefär

  • Äldre 7 Jul 10:28
    #13

    Dammtorkar, dammsuger, städar badrum och torkar golv en gång i veckan på helgen. Om det inte hinns med pga att vi har annat för oss på helgen brukar vi bara dammsuga lägenheten och städa badrummet så är det hyfsat fräscht till helgen efter. Vi har samma syn på städning, min man kanske lite mer noga.

    Om vi ska bjuda hem folk brukar vi städa av en extra gång, åtminstone dammsuga smulor i köket och städa badrummet.

    TS om din sambo bara vill ha det rent när hans föräldrar ska komma så tycker jag att han åtminstone får städa helt på egen hand de gångerna. Jag hade även nämnt lite i förbifarten när de var där att "va duktig du varit älskling, annars brukar här ju se ut som kriget om inte jag städar"... Säkert effektivt.

  • Äldre 7 Jul 10:46
    #14
    +1

    Lr så bjuder du över föräldrarna oftare..

  • Äldre 7 Jul 10:56
    #15

    Jag plockar undan grejer varje dag så att det aldrig ligger saker på ställen där de inte ska vara, min man plockar in i diskmaskinen och torkar av alla ytor i köket direkt efter varje måltid, varje lördag eller söndag (beroende på andra eventuella planer) tvättar, viker och plockar undan vi all tvätt som ackumulerats under veckan.

    Vi dammsuger noga en gång i veckan, och brukar göra en slarvisdamsugning nån gång i mitten av veckan för att bli av med grus och sådant som lätt dras in i hallen och smulor och mat på köksgolvet. Jag våttorkar golven kanske en gång i månaden, men känner ofta att det nog inte behövs göras så ofta (vi har inga husdjur eller så, så ofta tycker jag att dammsugningen är nog).

    Badrummen städas ordentligt en gång i veckan, men putsas lite vid behov om det skulle kännas smutsigt innan veckan är slut. Dammtorkar alla hyllor och skåp gör jag kanske varannan vecka, efter behov.

    Vi är inte neat-freaks, men gillar att ha det ordnat kring oss. Vi har båda svårt att slappna av om det blir smutsigt, och jag blir prillig av att ha typ leksaker strösslade över huset.

    Vi lever efter devisen att det aldrig ska vara obekvämt att få oväntat besök, det ska liksom alltid gå att ha hem folk utan att behöva oroa sig över om det är rent nog för gäster. Om vi har planerat besök brukar vi städa lite extra precis innan, typ dammsuga, städa av badrummen och torka av alla ytor i köket, bara för att det ska bli extra trevligt. 

    Brukade i min ungdom vara en riktig lortgris som aldrig städade och som typ levde i konstant illaluktande röra. Sen träffade jag min man som är rätt ordningssam, och efter att jag blev gravid första gången blev hela min inställning helt annorlunda. Är glad att inte vara en lortgris längre, trivs bättre i rena utrymmen.  

  • Äldre 7 Jul 14:42
    #16

    vi städar nästan aldrig utom kanske när de kommer folk hem. typ föräldrar lr så kompisar kan stå ut med att det är skitit. vi har två hundar och tre katter och fyra ungar å de blir så jävla stökit direckt att de inte är nån vitts att städa för de bara blir skitit igen. jag lider inte av de min sambo klagar ibland men han städar ju heller inte så jag skiter i va han tycker.

  • Äldre 15 Jul 08:14
    #17

    Hur går det ts, får ni någon ordning?

  • Äldre 15 Jul 08:24
    #18

    Jag säger som sextitalisten ungefär.

    Vi har inga husdjur och kladd torkas upp med en gång. Badrum och kök fixas efter hand så att ingen behöver se något äckligt där men dammråttorna kan allt få bli liggande i hörnen några veckor i för övrigt torra rum, det tycker vi är okej.

    Och mitt skrivbord rensar jag någon gång i kvartalet så där blir det små högar.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Äldre 15 Jul 16:55
    #19

    Jag är pedanten och maken typiskt nog slarven.

    Men tycker inge att det är rättvisst att det är hur jag vill ha det som ska råda. Jo om jag vill ha det pedantiskt då får jag själv se till att det blir det.

    Jag plockar och har mig och hans jobb är disken.

    När vi städar så städar vi, är det han som dammsuger blir det på hans vis jag klagar aldrig eller går egter och gör om det.

    Sen när jag har riktig städdag då går han hjälpa mig att flytta möbler och hålla sig och hunden borta.

    Jag har också insett att det går inte att städa hela tiden vilket jag skulle vara tvungen till om det skulle vara dom jag vill ha det. Inte om man bor i hus och har hund som får gå ut och in som den vill oavsett väder. Och att bara dela hem med någon annan rör till det ju.

    Så jag städar en gång i veckan alltså dammsuger och torkat golven, dammar.

    Tvättar när det behövs.

    Vi är två som bor här och bägge ska trivas.

    Man måste kompromissa slarvern får rycka upp sig och pedanten lugna ner sig. ( eller så får pedanten städa själv)

Svar på tråden När tycker du att man ska städa?