• Anonym (Anonym för barnens skull)

    Barnens pappa dricker

    Mitt ex har druckit mer eller mindre under hela vårt 16-åriga förhållande. Till och från har han erkänt att han har problem (NJA, erkänt, men nästan. Han är "allergisk" mot alkohol eftersom han kan bli elak av det).

    Hur som, vi skildes för snart ett år sedan, har en god vänskaplig relation, bor nån km ifrån varandra, barnen (son 13 dotter 15) varannan vecka. Och allt är bra.

    Men nu har han börjat dricka igen. I förmiddags skulle jag iväg en sväng, vår dotter ville bli avsläppt hos pappaför hon "hade glömt en tallrik framme igår". Jag var själv där i går kväll för att hämta en väska hon glömt och då var han berusad. Nu då dotra kom dit vid 10.30 så hade han sovit, öppnat ögonen och tittat på henne, men inte reagerat utan bara tittat och sen somnat om. "Han kommer nog inte komma ihåg att jag var där" sa dottern.

    Jag kan inte komma på något vettigare att göra än att stötta barnen, finnas där och lyssna. "Förhöra" dem vill jag inte göra. Och jag har sagt någon gång då de frågat att "pappa mår nog inte riktigt bra och då tycker han att det är bra att drick. Det tycker inte jag men det är hans val" ungefär.

    Att säga till honom har inte funkat på 16 år så det tänker jag inte ens tänka tanken att försöka. Behöver kanske mest prata och ventilera, vad ska jag tänka på för barnens skull? Det är liksom dem jag bryr mig om.

  • Svar på tråden Barnens pappa dricker
  • Rosebud

    Det finns mycket skam och förnekelse i alla former av missbruk. Ibland känns 
    det som missbrukaren vill provocera fram en reaktion eller ha mothugg.

    Som barn/ anhörig/ sambo är det väl mest att försöka behålla den egna integriteten
    och lugnt, stillsamt berätta för mamma, pappa, dotter eller son att bruket övergått i missbruk och att sådant bryter ner människor både fysiskt och psykiskt.

  • Anonym (Allergi?)

    Allergisk mot alkohol, det var en ny undanflykt

  • Anonym (Anonym för barnens skull)
    Anonym (Allergi?) skrev 2015-07-04 15:32:51 följande:

    Allergisk mot alkohol, det var en ny undanflykt


    Men eller hur :/ Och det är inte rättvist heller att han inte kan hantera alkohol så varför ska inte han få kunna dricka då alla andra kan?

    Gah jag är så ledsen och förtvivlad! Har skickat ett mess till min svägerska och vett att hon och exats bror kan försöka "sysselsätta" honom lite med alkoholfri gemenskap då de har tid och orkar. Men de har två småbarn oxå.
  • Anonym (Pia)

    Been there, done that. Men jag drev igenom från början att barnen bara skulle vara där varannan helg. Och när de blev lite äldre (yngre tonåren) så valde de själva att inte åka dit alls pga av hans drickande. Numera bokar de in middag hos honom någon vardagskväll var tredje månad och hoppas att han låter bli alkoholen för att det är jobb dagen efter.

    Sorgligt att det finns föräldrar som väljer alkoholen före sina barn! (Och sorgligt att jag valde just en sån som pappa till mina barn).

  • Anonym (Eh jo..)
    Anonym (Allergi?) skrev 2015-07-04 15:32:51 följande:

    Allergisk mot alkohol, det var en ny undanflykt


    Min beroendeklinik har förklarat för mig att det är precis allergisk man blir/är när bruk går över i missbruk!!!

    Han har helt rätt i det påståendet vilket får mig att tro att han kanske sökt hjälp eller läst på om alkohol?!
  • klyban
    Anonym (Allergi?) skrev 2015-07-04 15:32:51 följande:
    Allergisk mot alkohol, det var en ny undanflykt

    Inte alls, man kan sakna ett enzym som gör man får en allergiskliknande symtom.
    Inte så vanlig bland den Svenska befolkningen, men Asiaten saknar den desto oftare.

  • klyban
    Anonym (Eh jo..) skrev 2015-07-05 19:42:52 följande:
    Min beroendeklinik har förklarat för mig att det är precis allergisk man blir/är när bruk går över i missbruk!!!

    Han har helt rätt i det påståendet vilket får mig att tro att han kanske sökt hjälp eller läst på om alkohol?!

    Inte för jag varit på någon beroendeklinik, men nått jag aldrig hört innan.
    Har du nåt som jag kan läsa om detta, och hur de har tänkt.


    Känns väldigt ologiskt, att det ska finnas en brytpunkt.
    Där man blir allergisk mot alkohol och därmed missbrukare samtidigt.

  • Anonym (Allergi?)
    klyban skrev 2015-07-06 15:33:16 följande:

    Inte alls, man kan sakna ett enzym som gör man får en allergiskliknande symtom.

    Inte så vanlig bland den Svenska befolkningen, men Asiaten saknar den desto oftare.


    Blir man även elak av att sakna den där genen och dricka alkohol? Att asiater lätt blir fulla är ju just genetiskt, men har inte med min fråga att göra.
  • klyban
    Anonym (Allergi?) skrev 2015-07-06 15:41:21 följande:
    Blir man även elak av att sakna den där genen och dricka alkohol? Att asiater lätt blir fulla är ju just genetiskt, men har inte med min fråga att göra.

    Nu skrev du "Allergisk mot alkohol, det var en ny undanflykt" och inget annat.
    Det jag skriver stämmer, det räcker för mig.
    Vill du dra in det andra, så är det nått helt annat och har inte ett jota med att vara allergisk(allergiskliknande symtom).

    De som blir elaka på alkohol, och bara min egen erfarenhet då.
    Så är det ovanligt ofta bokstavs diagnoser/misstänkte diagnos inblandat i olika grader.
    Alkohol och denna grupp, brukar inte vara en bra kombo.
    För ofta man läser dessa som sen slår ihjäl sin partner under fyllan.

  • Anonym (Prosit)

    Har själv varit i en relation med en missbrukare och "allergi" är faktiskt ett rätt bra sätt att förklara det med. Inte minst mot barn.


    En missbrukare blir "vansinnig" av sin drog vilket gör att de vill ha mer av samma.
    De förgörs av drogen samtidigt som allt annat, familj, vänner, självaktning blir lägre prioriterat än drogen.

    Men precis som en jordnötsallergiker måste ta ansvar för sin allergi så måste även missbrukaren ta ansvar för sin allergi. De kan alltså alldrig skylla på sin sjukdom men väl få förståelse.

Svar på tråden Barnens pappa dricker