• Ensamstående1980

    Handla till bebisen :)

    Hej alla där ute! :)

    Mitt första inlägg här och hoppas på bra respons ;)

    Är gravid med mitt första barn, absolut inget planerat och får nog tänka mig en framtid som ensamstående, men det gör inget.

    Är så glad över pyret i magen, var och gjorde KUB i onsdags och alla värden var fina och den lilla sprattlade så fint där inne så man blev helt tårögd :)

    Nu undrar jag, då bebis väntas titta ut i slutet av december - ni som fått vinterbarn, vad har ni inhandlat och när?

    Känner mig så ivrig att shoppa loss, men vill samtidigt vänta lite :)

    Så hit me med tips och råd är ni snälla, jag hade inte planerat barn NÅGONSIN så detta är en stoooor jungel att lära sig/ta sig igenom!

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Handla till bebisen :)
  • Ensamstående1980

    Ingen?

    Olika tips emottages också! På t.ex. vad man sägs "måste" ha men som kanske egentligen inte behövs/annat man kan ha istället.

    Eller hänvisning till någon sida med info/tips alt. en annan tråd som jag kanske inte har sett :)

  • annasv1980

    Jag kan inget om vinterbarn och ska ha mitt första nu i aug. Också ensamstående född 1980 så jag kände att jag ville säga grattis till ditt lilla mirakel :) Bilden är sååå söt. Svårt att ta in att de redan liknar en bebis när de bara är några cm långa.

  • Stiffin

    Hej! 


    Stort grattis! Det är en omställning att få barn, minst sagt, men en trevlig sådan! Sådant som du bör ha hemma är barnvagn, babyskydd (alltså bilbarnstol, förutsatt att du har bil/kommer bli hämtad från BB), blöjor, tvättlappar, kläder i olika storlekar. Innan vår son kom hade vi bara kläder i 56, men så kom han för tidigt och behövde storlek 40 så det var bara att börja panikshoppa ;) Nu menar jag inte att du ska bunkra upp med storlek 40 eftersom det är ovanligt, men några plagg i 50 och några i 56 är ingen dum idé. Eftersom det är vinter lär du ha tjockare kläder också, men köp inte bara vinterkläder - pyjamas och liknande kommer också behövas. Skötbord är inget absolut tvång, även om det underlättar. Vi har en stor bänkskiva i vårt badrum så vi köpte bara en skötbädd (typ en madrass). Babyolja är också bra att ha, både till bad och till att smörja in om han/hon blir torr. Vilket inte är helt ovanligt den årstiden :) 
    Hur har du tänkt med sovandet? Antingen en spjälsäng och lära honom/henne att sova ensam från början, eller så får bebisen sova med dig. Ska han/hon sova med dig ska du ha ett babynest. Detta för att undvika kvävning och/eller att du rullar på honom/henne. Babynest är för övrigt asbra, vi har ett till vår son även om han sover i egen säng. Han sover tryggare i det, men vill man inte köpa ett kan man lätt göra ett själv av typ handdukar och ett lakan. 

    Så.. kläder (vinter- och innekläder i olika storlekar), barnvagn, filtar, blöjor, olja, eventuellt babynest och babyskydd. Sen beror det ju lite på hur amningen går också .Vår son åt ersättning så vi hade en hel uppsättning nappflaskor hemma också. Men sådant där kan man köpa till eftersom när man lär känna sin pärla lite bättre :)

  • mammalovis

    Skickar med svaret jag gav i en annan tråd:

    "Hur mycket kläder som behövs beror mycket på vilken bebis du får och vilken tillgång du har till tvättmaskin. Med första kräkisen gick vi runt på 10 bodies, ca hälften så många byxor och 4 pyjamasar och tvättade varannan till var tredje dag. Till andra kompletterade jag lite då vi har tvättstuga som delas med 4 andra lägenheter.

    Min erfarenhet är att man får mest kläder i 56 och lite i 62, så där behöver man inte lika mycket. Sedan beror det ju på när julen infaller. En del bebisar använder storlek 50 1-2 månader, andra kan inte ens använda den om bebisen är stor. Jag har haft det förstnämnda, då båda barnen varit 50 cm långa och följt medelkurvan och snarare haft alla storlekar längre. I storlek 56 hade vi till slut mer än dubbelt så mycket kläder, så växer bebisen fort kan det bli svårt att hinna använda allt.

    Innan köpte jag 2-3 bodies, 2 par byxor och några pyjamasar i storlek 50 plus att vi fått ärva lite, resten kompletterade vi efteråt när vi insåg att storlek 50 behövdes då det ändå var stort. En fördel är omlottbodiesar tills bebisen blir starkare i nacken, men utbudet är inte så stort ... Lite mer kläder hade vi i 56 redan innan. Sedan är ju ett tips att köpa de minsta storlekarna begagnat då du till och med kan hitta (nästan eller helt) oanvända kläder på loppisar, blocket, facebook och tradera typ."

    Till just en vinterbebis rekommenderar jag långärmade plagg, då det oftast kan räcka med fleeceoverallen över. Vi köpte fleeceoverall i 56 på väg hem från bb, då vi gjorde misstaget att 68 var superstort, men lagom i slutet av vintern. Vi fick vid nyår, bebisen var 50 cm lång. Sedan hade vi 1 kofta i 56, tunnare mössor plus luvan, hela vantar och tossor om det var riktigt kallt. Strumpor hoppade vi över minsta storleken och började med 13/15. Bäst hängde de med som hade lite längre skaft. Några filtar att lägga över vid behov och en åkpåse i vagnen.

    Vi har använt barnvagnsliften som bebisens första säng, då det är mer ombonat än en jättestor spjälsäng. Med första samsov vi, så där användes spjälsängen mer som förvaring nästan första halvåret. Bäst sov hon i bärsjal eller med barnvagnen i rullning. Andra fick sova själv från början, men i liften mellan oss.

    Täcke och påslakan kan man vänta med då filtar räcker gott med lakan och plastad frotté under för ev kräkor och blöjläckage.

    Ett gäng handdukar att använda vid amning och när bebisen ska rapa är smart.

    Vi har föredragit en badbalja och jag har uppskattat badhjälpen. Lite badolja i.

    För röd rumpa kan Bepathen eller Inotyol användas. Bepathen går även smörja såriga bröstvårtor med, Inotyolen bara till rumpan och salvan färgar av sig.

    En rumptermometer är smart inför första febern.

    Vi har kört på skötbord med skötbädd nära/i badrummet, men när bebisen blivit rörligare byter jag hellre på golvet när vi är borta för säkerhetens skull, en del byter på en handduk på sängen, men det är ju upp till var och en. Med pojkar kan man räkna med att de kissar hursom, flickor kan också lyckas ibland eller om det kommer raketbajs.

    Men har du blöjor, tvättlappar, någon salva, kläder och något att transportera bebisen i, så kan du komplettera senare med det du behöver.

  • Ensamstående1980
    annasv1980 skrev 2015-07-07 21:57:59 följande:

    Jag kan inget om vinterbarn och ska ha mitt första nu i aug. Också ensamstående född 1980 så jag kände att jag ville säga grattis till ditt lilla mirakel :) Bilden är sååå söt. Svårt att ta in att de redan liknar en bebis när de bara är några cm långa.


    Tack så mycket :) Ja det är fantastiskt! På ul ca 4 v tidigare såg liten ut som typ en korsning mellan en räka och ett grodyngel :P

    Och nu såg mab riktiga armar o ben o allt :D

    Grattis till dig också :)
Svar på tråden Handla till bebisen :)