• Anonym (nål)

    Tror du sex kan förbättra din hälsa?

    Tror du det här med sex kan förbättra hälsan, ja generellt göra en mer välmående och nöjd med sig själv?
    http://www.webmd.com/sex-relationships/guide/sex-and-health
     Så om det nu är så som sidan här ovan påstår, varför anses då detta med sex då fortfarande så skamset, tabubelagt ja allmänt fel mm om nu sex i själva verket kan hjälpa oss att må mycket bättre?

    *Vill du göra så att någon ska må bättre, varför ska det t ex då vara så svårt att ha sex med denne?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du sex kan förbättra din hälsa?
  • M r a u

    Det är sex som GER något, som ger hälsa. Om sex TAR, så tar det istället hälsa.

    Om det finns en givare och en tagare, så är det en som ger hälsa och en som tar hälsa. En som BLIR AV med hälsa och en som FÅR hälsa.

    Och om utbytet är ömsesidigt är väl detta en icke-fråga?

    Vore kvinnors sexualitet inte lika tabu skulle fler kvinnor FÅ något av sex, ja.

  • Anonym (nål)
    M r a u skrev 2015-07-05 02:03:48 följande:

    Det är sex som GER något, som ger hälsa. Om sex TAR, så tar det istället hälsa.

    Om det finns en givare och en tagare, så är det en som ger hälsa och en som tar hälsa. En som BLIR AV med hälsa och en som FÅR hälsa.

    Och om utbytet är ömsesidigt är väl detta en icke-fråga?

    Vore kvinnors sexualitet inte lika tabu skulle fler kvinnor FÅ något av sex, ja.


    Du får gärna förtydliga dig. Sedan vill jag passa på att säga att det inte är jag som är upphovsman till detta påståendet.
    När det sedan gäller sex och tabu, varför skulle inte detta även kunna gälla män. Ja jag tänker då främst på homosexualitet. Är detta med tabu bara något som gäller heterosexuella? Förtydliga dig gärna.
  • M r a u
    Anonym (nål) skrev 2015-07-05 11:49:33 följande:

    Du får gärna förtydliga dig. Sedan vill jag passa på att säga att det inte är jag som är upphovsman till detta påståendet.

    När det sedan gäller sex och tabu, varför skulle inte detta även kunna gälla män. Ja jag tänker då främst på homosexualitet. Är detta med tabu bara något som gäller heterosexuella? Förtydliga dig gärna.


    Jag tycker frågeställningen är lite rörig att greppa då det är flera, dels undrar du om tabu och dels mercy-sex.

    Men tja, varför är sex (heterosex, homosex) tabu? Varför är folk dumma i huvudet?
  • HäckHäxan

    Ja jag ör helt övertygad om att sex får mig att må bättre. Alltså bra sex gör att jag mår bra helt enkelt.

    Mercyfuck why. Jag vill ju ha bra sex för att själv må bra. Kan ju inte ligga med någon bara för att liksom, möjligen om jag fick väldigt bra betalt.

  • Anonym (nål)
    HäckHäxan skrev 2015-07-05 13:10:15 följande:

    Ja jag ör helt övertygad om att sex får mig att må bättre. Alltså bra sex gör att jag mår bra helt enkelt.

    Mercyfuck why. Jag vill ju ha bra sex för att själv må bra. Kan ju inte ligga med någon bara för att liksom, möjligen om jag fick väldigt bra betalt.


    Just precis, jag tror inte att man menade något annat, nämligen att ha sex för ens egen del dvs. om man nu har möjlighet till det. Sedan kan man ju förstås diskutera hur vanligt eller hur fel det är att ha sex om man känner sig ångestfylld efteråt osv. Sex mot sin vilja är ju självklart aldrig bra, men som jag tror är vanligt förekommande.  
  • Anonym (Ellen)

    Nej, det skulle nog inte tillföra något alls. Det kanske är annorlunda för människor som gillar sex och vill ha sex, men det vill inte jag.

    Ogillar skarpt när folk/tidningar/etc påstår att något är bra trots att det inte stämmer för alla, ett liknande exempel är vädret: "Nu är väntan över, 30 grader + nästa vecka!" som de brukar skriva i tidningen såhär års. Jag är nog inte ensam om att vantrivas i sådana temperaturer, så jag förstår inte varför folk har fått för sig att kalla sol och extrem värme för "vackert väder". Jag föredrar lite molnigt och runt 15-19 grader.

  • Anonym (anonym)
    Anonym (nål) skrev 2015-07-05 00:33:12 följande:
    Tror du det här med sex kan förbättra hälsan, ja generellt göra en mer välmående och nöjd med sig själv?
    www.webmd.com/sex-relationships/guide/sex-and...
     Så om det nu är så som sidan här ovan påstår, varför anses då detta med sex då fortfarande så skamset, tabubelagt ja allmänt fel mm om nu sex i själva verket kan hjälpa oss att må mycket bättre?

    *Vill du göra så att någon ska må bättre, varför ska det t ex då vara så svårt att ha sex med denne?
    Det är sex som är ömsesidigt som gör att hälsan kan förbättras, att ha sex med någon för att den ska må bättrar försämrar hälsan för den som "ger" sex eftersom det inte är ömsesidig njutning.
  • Anonym (Maja)

    Sex inom ett förhållande är väl inte tabubelagt?

    Skulle nog inte påstå att sex med en tillfällig partner är särskilt tabubelagt i Sverige idag heller.

  • Anonym (anonym)
    Anonym (nål) skrev 2015-07-05 00:33:12 följande:
    Tror du det här med sex kan förbättra hälsan, ja generellt göra en mer välmående och nöjd med sig själv?
    www.webmd.com/sex-relationships/guide/sex-and...
     Så om det nu är så som sidan här ovan påstår, varför anses då detta med sex då fortfarande så skamset, tabubelagt ja allmänt fel mm om nu sex i själva verket kan hjälpa oss att må mycket bättre?

    *Vill du göra så att någon ska må bättre, varför ska det t ex då vara så svårt att ha sex med denne?
    Sex är alls inte tabubelagt däremot så finns det inget skäl i världen att ha sex med någon man inte vill ha sex med för att vara snäll och förbättra dennes hälsa, vill man ägna sig åt ideellt arbete så finns det massor av andra saker man kan göra som är betydligt bättre gå ut men en pensionär, hjälpa någon att handla eller städa, bli kontaktperson..
  • Rixa

    Har funderat lite i samma banor. Det är bevisat att människor generellt mår bra av bra sex o även beröring. Även i skolor införs det metoder nu som kan innebära handmassage mm vilket fått en lugnande effekt i en stökig miljö.

    I familjen hade vi tre år med en rad allvarliga olyckor. Min egen var en trafikolycka med följd 7 månader sängliggande och 8 operationer. Fk utredde mina alkoholvanor och mitt sociala liv men frågade inte en gång hur mitt sexliv såg ut. Tycker sj att det är lite märkligt eftersom sex o ömhet är viktigt för människors välbefinnande.


    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
Svar på tråden Tror du sex kan förbättra din hälsa?