• Äldre 5 Jul 06:21
    2739 visningar
    27 svar
    27
    2739

    Mjölkproduktion/amning - Ersättning första dagarna?

    Hej! Har hört och läst att det är vanigt att mjölkproduktionen sätter igång dagarna efter förlossning, eller kanske bara för vissa? Om så är fallet; är det mycket vanligt att man bunkrar upp med lite ersättning innan bebben kommer? Hur var det för er, satte det igång direkt eller tog det ett par dagar? Är förstföderska om det har betydelse. Kram!

  • Svar på tråden Mjölkproduktion/amning - Ersättning första dagarna?
  • Äldre 5 Jul 06:33
    #1

    Jag har samma tankar som du, också förstföderska. Men oavsett vad någon säger här tänker jag ha lite ersättning hemma och även med mig i BB-väskan utifall att. Det finns på sjukhuset men där är de säkert amningsrabiata och jag vill inte att bebisen ska vara utan mat om det dröjer innan mjölken kommer. Har inte haft några tecken alls i brösten än och är orolig :(

  • Äldre 5 Jul 06:59
    #2

    Det tar några dagar innan mjölken rinner till ordentligt men man har råmjölk först. Visst kan ni ta med ersättning i fall att men tänk på att ju mer bebisen ammar desto mer mjölk producerar ni.

  • Äldre 5 Jul 07:01
    #3

    Jag hade inte heller några känningar i brösten och de växte ingenting men jag fick mjölk så det både räckte och blev över när sonen satte igång att äta.

  • FrunIH­uset
    Äldre 5 Jul 07:11
    #4

    Första tiden behöver bebisen så himla lite mjölk att det du har räcker

    Ni behöver absolut inte köpa hem ersättning, BB kommer inte släppa hem er om de inte ser att amningen fungerar.


    Mamma till L 2013 och bebis 2016
  • Äldre 5 Jul 07:25
    #5

    Det är viktigt att de får i sig den första råmjölken och magsäcken är stor som en vindruva i början, så oroa er inte! De behöver amma för att det ska komma igång bra också. Om babyn är prematur kan det däremot bli aktuellt med bankmjölk eller ersättning precis i början. Lycka till!

  • Äldre 5 Jul 08:22
    #6

    Precis som flera säger- de släpper inte hem er om inte amningen fungerar och bebisen klarar sig några dagar på det lilla som finns.
    Och ju mer du ammar desto mer mjölk produceras.

    Med första fick jag dock superont i bröstvårtorna å då gav jag ersättning en gång för att överleva. Med andra bebisen köpte jag hem ersättning av den anledningen men behövde aldrig använda den!

  • Äldre 5 Jul 08:53
    #7

    Tack för era svar! Jag trodde att det var så att absolut ingenting kommer förrän efter ett par dagar för vissa, men så är det inte då utan råmjölk finns? :)

  • Äldre 5 Jul 09:24
    #8

    Men jag vet flera som har blivit hemskickade trots att bebisen inte fick i sig någon mat och därför har jag fått uppfattningen att de inte bryr sig. Om jag har fel och det var ovanliga händelser blir jag glad men tycker det verkar vara stort fokus just på att man ska åka hem fort.

  • Äldre 5 Jul 09:31
    #9

    Ja, råmjölken finns innan den vanliga mjölken rinner till. Råmjölken innehåller mycket som är bra för babyn, så även om det skulle handla om droppar så är det bra att den får i sig det. Ibland kan mjölken t o m komma lite innan barnet föds. Tänk också på att ersättning är bra om det behövs men att de ofta får ont i magen av det i början, så jag skulle inte ge det i onödan i alla fall.

  • Äldre 5 Jul 21:06
    #10

    Om du VILL amma behöver du inte ta med ersättning till BB. Om barnet behöver mer än du har, eller om du av nån anledning inte skulle få igång mjölken, så erbjuder personalen ersättning. De ser detta på vikt och blodsockret mm. Barn under en viss vikt (tror det är 2500g) och över en viss vikt (tror det är 4500g) får regelmässigt ersättning i början då deras blodsocker inte klarar att vänta in produktionen.

Svar på tråden Mjölkproduktion/amning - Ersättning första dagarna?