• Äldre 5 Jul 12:12
    707 visningar
    3 svar
    3
    707

    Missfall eller aldrig gravid?

    Jag och min sambo har försökt få en liten kid i snart ett år. Vi är båda relativt unga, jag är 25. Hyfsat hälsosamma, ingen röker, ingen är överviktig. Sammanlagt har vi försökt 8 gånger men fortfarande har jag aldrig plussat. Dock har jag varit skendräktig varenda jäkla månad. Mensen som alltid kommit på rätt tidpunkt tidigare är nu några dagar sen varenda gång. Ibland 2 dagar, ibland 6 dagar. Såpass att man börjar hoppas varje gång. Tidigare har jag heller aldrig någonsin haft mensvärk men nu gästar den mig vissa månader. Den här månaden kände jag mig dock nästan säker på att jag va gravid. 7 dagar efter ägglossningen fick jag en svag ljusrosa flytning och fattade ingenting men efter lite googlande förstod jag att det kanske var ägget som fastnade. Efter det började det sticka i tjejmagen då och då och allt kändes liksom annorlunda. I fredags, fyra dagar innan mensen skulle kommit kom det en brun flytning. Jag testade då även fast jag vet att det är lite tidigt. Negativt som vanlig. Den bruna flytningen kom igår också men idag började mensvärken istället för stickningarna och det klarröda blodet kom. -.- Så antingen ett missfall eller ännu en skengraviditet. Finns det något sätt att ta reda på om det var ett missfall? Jag börjar ju misstänka att det är fel på någon utav oss och att det inte går på naturlig väg. Är så jäkla trött på varenda jävel som frågar hela tiden "men ska inte ni skaffa barn snart?" "Vad väntar ni på?" "Är det inte dags nu?" Och man varje gång försöker prata bort det med ett njae vi ska nog vänta blablabla.." Fast man bara vill skrika att vi gör så gott vi kan men uppenbarligen funkar inte det. #tröttpålivetidag

  • Svar på tråden Missfall eller aldrig gravid?
  • Äldre 5 Jul 19:43
    #1

    Så hade jag det när vi började. Jag fick alla möjliga gravsymptom nästan varje månad, men likförbannat aldrig ett enda plus. Fick också mer oregelbundna cykler, framförallt längre än någonsin innan. Jag var helt övertygad om att gravtesterna visade fel och att jag fick missfall i stort sett varje gång. 

    Idag tror jag inte detsamma. När vi utredde oss visade det sig att det inte var mig felet låg hos, utan hos maken som har få och dåliga simmare. Vi remitterades direkt till IVF där alla mina ägg befruktades med ICSI. Det är alltså när man tar spermien, plockar bort svansen och injicerar den rakt in i ägget. Läkaren sa till oss att vi hade så dåliga chanser att bli gravida att de inte ens trodde att befruktning skulle ske om de la spermier och ägg i en liten skål tillsammans. 

    Så i efterhand är jag rätt säker på att spermierna aldrig ens kommit fram till äggen. Med ICSI befruktades äggen strålande och nu är jag gravid efter ett missfall förra försöket. Nu vet jag hur det känns att vara gravid och vet att trots symptomen jag hade (som i vissa fall var värre än jag haft under mina två graviditeter) kändes det väldigt annorlunda när det väl hände. Mitt missfall skedde jättetidigt, i v. 4 kanske, och ändå plussade jag starkt i flera veckor till. Hade äggen fäst tror jag att du kunnat se det, åtminstone någon gång. 

    Jag tror absolut inte att du inbillar dig det du känner. Kanske är du skengravid, men jag vet inte hur det fungerar. Min rekommendation är att skriva en egenremiss till fertilitetskliniken i din närhet så snart som möjligt så ni kan få hjälp, för det finns jättebra hjälp att få :) 

  • Äldre 5 Jul 22:27
    #2

    Tack för svaret! Har länge funderat på att gå och kolla oss så att allt står rätt till. Lika bra att göra det så snart som möjligt men jag har gynekologskräck, hehe. Grattis till er! Just nu känns det verkligen som en utopi att bli gravid men uppenbarligen lyckas andra som haft det svårt så någon dag kanske :)

  • Äldre 6 Jul 10:08
    #3

    Det låter som en bra idé att kolla upp er :) Det finns knappt något som är jobbigare än det ni behöver genomgå just nu. Det tar på en. Gillar inte heller gynekologer, men de på fertilitetskliniken har hittills varit väldigt vänliga och försiktiga. Det är irriterande och orättvist att behöva hjälp för det här, men de är riktigt duktiga på vad de gör, så jag tror du kan hoppas med gott samvete :) 

Svar på tråden Missfall eller aldrig gravid?