• Anonym (Martina)

    Torka fötter

    Jag undrar om vår familj är helt unika som torkar av våra bara fötter när vi går utifrån och in?

    Vi har en dörrmatta vid huvudentrén och en vid terrassdörren. Där torkar vi (mamma, pappa och 5-åring) av våra fötter innan vi kliver in om vi har varit ute barfota. Det tar inte många sekunder.

    Men varenda unge som besöker oss springer ut och in utan att torka fötterna och drar in en massa skit. Vår 5-åring torkar fötterna per automatik både hemma och borta eftersom han vet att man gör så. Varför gör aldrig andra barn det?
    Även vuxna som besöker oss är dåliga på detta. Bara någon enstaka som gör det.

    Man går ju inte in med skor, så varför går folk in med bara fötter som är lika skitiga undertill som skor?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-05 13:35
    Och för att förekomma vissa personer: Ja, detta är ett I-landsproblem, men ibland kan man väl få ventilera sådana också?
    Och ja, jag har ett liv. Och nej, jag går inte under av detta lilla problem. Jag är mest nyfiken.

  • Svar på tråden Torka fötter
  • sextiotalist

    Är det torrt ute så har jag aldrig brytt mig. Nu springer jag själv ut och in i huset. En gångmatta får fånga det mesta.

    Trots detta så har det sällan varit skitigt hemma. Några tag med sopborsten och skurvattnet är nästan rent när jag torkar golvet med ojämna mellanrum.

    Lerigt och blött, då är det en helt annan sak

  • Anonym (*)

    Fast smutsen under fötterna försvinner inte för att man torkar av dom på en dörrmatta, där lossnar bara löst skräp.

  • Mother of 4

    Händer väldigt sällan att barnens kompisar går runt barfota ute så har inte haft det problemet. Våra barn springer in och ut och jag har inte märkt att de är skitiga av gräset. Är det blött eller geggigt har de skor på sig.

    Du får säga till barnens vänner att de ska torka av sig så lär de sig.

  • Anonym (G.)

    De är bara fem, lätt att glömma när man inte är hemma. Är man hemma kan en femåring möjligen göra det till en rutin, men de är för unga för att översätta rutinen från en plats till en annan.

  • Anonym (Martina)
    Anonym (*) skrev 2015-07-05 13:57:00 följande:

    Fast smutsen under fötterna försvinner inte för att man torkar av dom på en dörrmatta, där lossnar bara löst skräp.


    Klart att inte allt försvinner, men man slipper åtminstone gräs, sand och jord. Det som inte lossnar på dörrmattan lossnar ju heller inte inne.
  • Anonym (Martina)
    Mother of 4 skrev 2015-07-05 14:01:04 följande:

    Händer väldigt sällan att barnens kompisar går runt barfota ute så har inte haft det problemet. Våra barn springer in och ut och jag har inte märkt att de är skitiga av gräset. Är det blött eller geggigt har de skor på sig.

    Du får säga till barnens vänner att de ska torka av sig så lär de sig.


    Klart jag säger åt dem. Men vissa verkar tycka att jag är jättekonstig och verkar knappt veta hur man gör.
  • Anonym (Martina)
    Anonym (G.) skrev 2015-07-05 14:03:38 följande:

    De är bara fem, lätt att glömma när man inte är hemma. Är man hemma kan en femåring möjligen göra det till en rutin, men de är för unga för att översätta rutinen från en plats till en annan.


    Men de vuxna torkar ju inte heller. Bara undantagsvis.
  • Mother of 4

    Men hur bor ni? Går även vuxna barfota hem till er? nyfiken

    Alltså jag älskar att gå barfota men har nog aldrig sett andra barfota vuxna i vårat radhusområde. Och inte när man går hem till andra.

  • Anonym (Martina)
    Mother of 4 skrev 2015-07-05 14:22:15 följande:

    Men hur bor ni? Går även vuxna barfota hem till er? nyfiken

    Alltså jag älskar att gå barfota men har nog aldrig sett andra barfota vuxna i vårat radhusområde. Och inte när man går hem till andra.


    Nej, varför skulle de gå barfota hem till oss?
    Det handlar förstås om vuxna som hälsar på oss/bor hos oss, sommartid. Och plötsligt springer kanske barnen ut, barfota, och de vuxna följer med. Eller så får de lust att gå ut i trädgården. Då går de ut barfota från vårt hus, och sen in igen. Det kan väl inte vara så unikt?
  • Mother of 4

    Aha okej jag förstår, nej faktiskt ingen av de jag känner går barfota ens när de är hemma hos oss. Kanske är konstigt. Inte ens på landet när folk varit och hälsat på. Antingen tar de på sig sina skor eller så tar de första bästa par Foppa som dräller i hallen eller på altanen

    Låter väldigt konstigt att vuxna människor inte torkar av fötterna innan de går in, barnen är ju mer förståeligt att de glömmer.

Svar på tråden Torka fötter