• Anonym (Hus)

    Pengar till renovering

    Hur gör ni andra husägare för att ha råd att renovera?

    Sparar? Höjer lån?

    Vi bor i ett hus som vi köpte för 2,3 milj. Har 1,4 milj i lån. Inget topplån. Likadana hus i vårt område säljs nu för 2,8-3,0 milj.

    Hur borde vi göra?

    Vi vill renovera ett badrum.

  • Svar på tråden Pengar till renovering
  • Studentpappa

    Tänker ni flytta snart? Är badrummet ej användbart, kan ni spara pengarna det kostar?

    En badrumsrenovering höjer enbart värdet på huset tillfälligt, bor ni i samma hus i 20 är det givetvis omodernt och inget värt igen. Vi behöver inte bo i en inredningstidning och tar det som det kommer när vi har pengar över. Med små barn känns arbeta deltid viktigare än snyggt kök tex.

  • Anonym (Hus)

    Det är inte akut och vi tänker bo kvar. När vi flyttade in var hela huset nyrenoverat utom detta badrum och vi har fått lite kommentarer från andra att det ser trist ut. Det är nog fixat i mitten på 80-talet.

    Vi har ca 100 000 i buffert till huset men frågan är om vi vill tömma det.

  • Melinoe

    Vi sparar till allt som har med vårt hus att göra, har en buffert vi tar från och sedan spar lite hårdare för att balansera upp efteråt.

  • Anonym (Spara)
    Anonym (Hus) skrev 2015-07-05 14:49:02 följande:

    Det är inte akut och vi tänker bo kvar. När vi flyttade in var hela huset nyrenoverat utom detta badrum och vi har fått lite kommentarer från andra att det ser trist ut. Det är nog fixat i mitten på 80-talet.

    Vi har ca 100 000 i buffert till huset men frågan är om vi vill tömma det.


    Men har ni inte börjat ett sparande för att fixa badrummet?

    Och vad har andras åsikter med saken att göra? Skäms ni för det, är ni verkligen beredda att låna för att slippa skämmas? Det är väl bara att säga att ni håller på att spara ihop till det.
  • Anonym (Hus)

    Vi har inte ett särskilt sparande för detta ännu, utan ett sparande för hela huset.

    Klart andra får tycka vad de vill, men jag tycker ju inte själv att det är jättekul att öppna dörren till detta badrum som det ser ut nu. Häromdagen började vi prata om att nu måste vi ta tag i dett, så därför undrade jag hur andra finansierar sina renoveringar.

  • Margaux

    Ni har ju inte så stort lån så känns det viktigt för att trivas så kan ni ju låna. Lite beroende på hur lång tid det skulle ta er att spara ihop pengarna.

  • Anonym (Spara)
    Anonym (Hus) skrev 2015-07-05 14:59:12 följande:

    Vi har inte ett särskilt sparande för detta ännu, utan ett sparande för hela huset.

    Klart andra får tycka vad de vill, men jag tycker ju inte själv att det är jättekul att öppna dörren till detta badrum som det ser ut nu. Häromdagen började vi prata om att nu måste vi ta tag i dett, så därför undrade jag hur andra finansierar sina renoveringar.


    Om ni verkligen hade velat, så hade ni prioriterat detta badrum. Jag tror ni är påverkade av andras åsikter, och därför vill göra vid badrummet nu.

    Men det är väl bara att börja så smått. Kolla upp hur mycket ni tycker är rimligt att lägga på badrummet, och lägg upp en sparplan. Ni kan ju använda en del av bufferten, så blir det inte så drygt att spara.

    Hur resonerade ni när ni köpte huset, och hur länge har ni bott där?
  • Anonym (Hus)

    Vi har i te kollat på vad det skulle kosta men gissar på 40-50 000. Det skulle nog ta 2-3 år om vi kämpade på med sparandet.

Svar på tråden Pengar till renovering