• Anonym (katt)
    Äldre 5 Jul 14:57
    7143 visningar
    27 svar
    27
    7143

    Svärmor

    Detta kanske blir fjantigt gnäll inlägg, men för mig är det lite utav en jobbig situation. 


     


    Jag och sambon har precis flyttat ihop och vi väntar barn i höst. En efterlängtad flicka som många ser fram emot eftersom det är väldigt många pojkar i hans familjen annars. Men känns lite som att svärmor tar över barnet nästan lite innan hon ens är född. Planerar och shoppar enormt mycket, hon har shoppat hur mycket barnkläder som helst och jag har hunnit köpa två tröjor kanske, och säger liksom "ja, nu har ni kläder så ni klarar er ett tag så nu behöver ni inte köpa något", och hon köper en massa andra barnsaker som man själv inte har fått vara med att välja om man vill ha eller inte. Bilbarnstol som jag trodde att jag och min sambo skulle köpa tillsammans och välja ut har hon redan köp, hon ska även köpa vagn som tur är som vi får välja något ut tillsammans, och sedan en massa annat har hon redan köpt. Om vi inte hade sagt ifrån om säng och skötbord så hade hon absolut köpt det med, men där sa jag bestämt att jag ville köpa själv så jag och sambon kunna välja tillsammans, jag och min sambon utan henne. Visst är man tacksam för all hjälp och så, men eftersom detta är vårt första barn så vill man vara med och bestämma själv och säga vad man vill ha och inte vill ha, och kunna köpa själv. Visst, kanske småsak, men det är rätt så påfrestande då det känns som att hon tar över. Flera i hans familj lägger sig i med, men hans mamma är hemskt mycket upp i.


     


    Och sen så är svärmor är precis överallt. Hon kommer hem hit och "klampar på" (hon har nyckel in hit), hon kan om man har tur ringa på dörren en signal men kliver sedan direkt på. En gång skulle jag vara hundvakt som jag klantigt nog råkade somna om innan hon kom så hon kom ända in till sovrummet där jag ligger naken (pga värmen) och gubben sov efter nattjobb. Visst, var mitt fel som somnade om, men det var enormt jobbigt att vakna naken med henne ståendes vid sängen. Men att hon bara kliver på överhuvudtaget och hela hennes energn tar över hemmet känns det som.  Det är min och min pojkväns hem och barn, inte hennes. Jag vet inte vad jag ska göra, försökt att prata med sambon som går si o så. Ska man våga säga direkt till henne och hoppas på att det inte blir kanske någon osämja då jag vill ha en bra kontakt med hans familj. Är det någon som har varit med om liknande? Vad har ni gjort? Kanske många inte känner av så mycket i sån här situation men för mig är det rätt så påfrestande. Då det känns som att hon invanderar hos oss och ett liv som vi försöker skapa tillsammans med vår nya familj tillsammans. 

  • Svar på tråden Svärmor
  • Rixa
    Äldre 5 Jul 15:10
    #1

    Inte ok! Är sj farmor o svärmor. Gäller att visa respekt och ha en bra dialog. Underlättar förstås om man haft det tidigare. Mina söner kan lätt säga till mig om jag köpt något jag tycker är fint "men för f..., morsan, du lever ju på stenåldern!!! " :)

    Är bara att acceptera att smaken är som baken. :) jag brukar skicka foto o fråga om de vill ha det här. Säger alltid "ta inte emot något som ni själva inte är beredda att betala för" o de kan enkelt säga att de inte vill ha det. Simple as that!


    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Anonym (Za)
    Äldre 5 Jul 15:14
    #2

    Ja du.. Varför kan aldrig svärmor vara "lagom"? Min svärmor gick o städade o bytte krukor o dukar hos oss i vår första bostad. Styrde o ställde. Nu hör det till sak att hon är en rätt obehaglig människa så det var inte svårt att säga till henne. Din svärmor är helt klart gränslös. Frågar hon efter vilket skötbord o vilka kläder ni vill ha? Eller gör hon detta till sin egen upplevelse med tillbehör o allt? Saken är väl den att din man ska helst säga till o inte du. Annars blir det helt fel. Tycker din man att detta är ok? Jag förstår att du blir tokig

  • Rixa
    Äldre 5 Jul 15:15
    #3

    Lite mer konkret.... Låt inte svärmor köra på. Men det är din mans (sambos) sak att säga ifrån. Annars riskerar du att bli svarta fåret i familjen. Han måste lära sig att bli en egen individ med egen familj o egna åsikter. Klarar han inte det är det han och hans familj som har problem inbördes. Är isf något han bör ta itu med.


    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Äldre 5 Jul 15:17
    #4

    Vad trist att ni aldrig får chansen att köpa grejer själv till barnet. Jag hade sagt ifrån ordentligt att jag/vi vill bestämma vad som ska inhandlas. Du och din man får ta ett ordentligt snack med henne. Och är det något hon köpt som ni inte gillar av någon anledning kan ni bara sälja det på Blocket.

  • Äldre 5 Jul 15:18
    #5

    Och varför har hon nyckel hem till er? Det tycker jag låter jättemärkligt. Jag förstår inte...

  • Äldre 5 Jul 17:02
    #6

    Säg till.

    Hon är säkert jättesnäll och menar väl, men hon måste backa.

  • Ego Lovers
    Äldre 5 Jul 17:36
    #7

    Du behöver absolut inte använda sakerna hon köper och inte ens ta emot dom. De kläder som finns nu kanske är helt fel säsongsbetonade när ert barn kommer

  • Äldre 5 Jul 18:14
    #8

    Går hon inte att resonera med, fråga om hon kommer ihåg när hon väntade första barnet, om hon inte ville pyssla och fixa ngt själv eller om hennes svärmor fixade allt.

  • Anonym (k)
    Äldre 5 Jul 22:01
    #9

    Min svärmor gjorde likadant, började välja möbler och lakan och allt möjligt när bebisen inte var mer än några veckor. Sambon förstod inte först varför jag inte ville att hon skulle få välja, men efter att jag had förklarat för honom så fattade han och bad henne lägga av..

    Det är verkligen underligt att vissa kan tycka det är okej att klampa in i andras liv och styra och ställa.

    Du ska inte behöva känna att det är ett litet problem. Säg till din make att ta tag i det nu. Måste hon ha nyckel?

  • Anonym (D)
    Äldre 5 Jul 23:26
    #10

    Det är inte okej och inte bara fjantigt gnäll av dig. Jag hade blivit galen om min svärmor la sig i så mycket, hon är en fantastisk kvinna men det finns en gräns.

    Självklart vill du välja sakerna till ditt första barn! Försök prata med henne direkt är nog det bästa, var noga med att säga att du älskar att hon bryr sig så mycket men att du vill göra vissa saker själv och att du tycker att det är kul att shoppa till ditt barn och vill ta del av det roliga. Hon förstår nog och kan säkert sätta sig in i din situation, sen kan du ringa hence och fråga tex "Hej, vill du följa med och titta på babynest" så att hon känner att hon fortfarande får vara delaktig.

    Min svärmor köpte en orange overall till vår första bebis som kommer snart, låtsades bli jätteglad med innerst inne blev jag ledsen över att jag nu måste använda den fulaste färgen jag vet hela vintern för att göra henne glad, men det känner jag att jag kan göra för hennes skull, hon vill ju bara få vara med. Sen ville hon att vi skulle använda en vagga som gått i arv men där sa jag "nja, jag har redan tittat ut en som jag verkligen vill ha" och det tog hon bra, för allt annat var jag ju jättetacksam för.

    Att hon går in i ert hus är verkligen inte okej, det är ditt hem! Det borde din sambo ta med henne! Hade blivit skitarg om jag vaknade med svärmor brevid sängen!

Svar på tråden Svärmor