• Anonym (wiki)
    Äldre 5 Jul 15:25
    9518 visningar
    49 svar
    49
    9518

    Hur mycket ska/kan/får barn träna?

    Hur mycket tycker ni är lagom? Hur prioriteras skolan kontra hälsan? När är det för mycket träning eller för lite?

    Om vi tar tre exempel:

    Pelle. 9 år. Svårt med koncentration i skolan, överaktiv. Älskar tennis och är extremt duktig. Mycket smal och väldigt vältränad

    Lotta. 11 år. Fungerar helt ok i skolan. Gillar inte gymnastiken. Estet, älskar att måla och sjunga. Fysiskt inaktiv. Lätt överviktig.

    Filip. 13 år. Har mycket fina betyg. Gillar att träna. Inte hittat någon särskild sport som intresserar, men testat många. Har alltid inga krav på sig själv. Normalbyggd.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-05 18:26
    Hur mycket tränar DITT barn? Tycker du det är lagom?

  • Svar på tråden Hur mycket ska/kan/får barn träna?
  • Anonym (wiki) Trådstartaren
    Äldre 5 Jul 15:32
    #1

    Filip har "höga" krav på sig själv.

  • Anonym (wiki) Trådstartaren
    Äldre 5 Jul 16:05
    #2

    Kom igen nu! Vad är för mycket? Vad är för lite? Ska barnen tävla? Är det istället viktigast med full fokus på skolarbetet? Viktigast att den stillasittande tjejen med hull tränar än att den unga pojken gör det

    Vilka är era erfarenheter?

  • Anonym (S)
    Äldre 5 Jul 16:15
    #3
    Anonym (wiki) skrev 2015-07-05 15:25:39 följande:

    Hur mycket tycker ni är lagom? Hur prioriteras skolan kontra hälsan? När är det för mycket träning eller för lite?

    Om vi tar tre exempel:

    Pelle. 9 år. Svårt med koncentration i skolan, överaktiv. Älskar tennis och är extremt duktig. Mycket smal och väldigt vältränad. Behöver hjälp med att prioritera skolan och hitta en balans
     
    Lotta. 11 år. Fungerar helt ok i skolan. Gillar inte gymnastiken. Estet, älskar att måla och sjunga. Fysiskt inaktiv. Lätt överviktig. Behöver hjälp med att hitta ett sätt att röra sig på, samt bättre matvanor
     
    Filip. 13 år. Har mycket fina betyg. Gillar att träna. Inte hittat någon särskild sport som intresserar, men testat många. Har alltid inga krav på sig själv. Normalbyggd. Ser inga direkta problem, mer än att belysa att man duger som man är, att det är ok att misslyckas ibland.


    Finns inga generella svar. Alla barn är olika. Men skolan är viktig, anser inte att fritidsaktiviteter ska gå före skolan, generellt.
  • Äldre 5 Jul 16:16
    #4
    +1

    Jag tycker nog att man är ganska så fel ute redan när man nämner barn, träning och vikt ihop.........

  • Äldre 5 Jul 16:17
    #5

    Är det vanligt att dom måste välja mellan sport och skola? Hinner man inte både och, eller sitter en del barn och tragglar skoljobb hela kvällen? Min 9åring har långa dagar på fritids, lite läxa varje dag från sin tuffa skola, och tränar olika saker ungefär 5 gånger i veckan. Både skola och sporter hinns med och går bra.

  • Anonym (wiki) Trådstartaren
    Äldre 5 Jul 16:19
    #6
    Nyfikna72 skrev 2015-07-05 16:16:05 följande:

    Jag tycker nog att man är ganska så fel ute redan när man nämner barn, träning och vikt ihop.........


    Intressant reflektion ????
  • Anonym (wiki) Trådstartaren
    Äldre 5 Jul 16:21
    #7
    FuckGoggleAskMe skrev 2015-07-05 16:17:37 följande:

    Är det vanligt att dom måste välja mellan sport och skola? Hinner man inte både och, eller sitter en del barn och tragglar skoljobb hela kvällen? Min 9åring har långa dagar på fritids, lite läxa varje dag från sin tuffa skola, och tränar olika saker ungefär 5 gånger i veckan. Både skola och sporter hinns med och går bra.


    Fem gånger är nog rejält över genomsnittet. Är det olika idrotter? Hur hinner ni rent praktiskt? ????
  • Anonym (wiki) Trådstartaren
    Äldre 5 Jul 16:23
    #8

    Ska inte vara en massa frågetecken. Skulle vara en vänlig smiley.

  • Äldre 5 Jul 16:50
    #9

    Allt med mig är intressant, även reflektionerna........

  • Klexan­e
    Äldre 5 Jul 17:50
    #10
    Nyfikna72 skrev 2015-07-05 16:16:05 följande:

    Jag tycker nog att man är ganska så fel ute redan när man nämner barn, träning och vikt ihop.........


    För att?
Svar på tråden Hur mycket ska/kan/får barn träna?