• Äldre 5 Jul 19:31
    1953 visningar
    4 svar
    4
    1953

    Två eller tre barn?

    Hej! 

    Jag håller på att bli lite småtokig så behöver höra hur ni andra tänkte kring valet av två eller tre barn. Jag har nu två barn 4 år samt 1,5 år och har alltid velat ha tre barn. Jag känner dessutom att jag inte vill ha för många år mellan barnen så måste bestämma mig nu. Jag känner att barnen håller mig sysselsatt hela dagen och har bara 10 % energi kvar när barnen väl går och lägger sig. Kommer man orka med ett tredje barn då? Jag vill vara en närvarande förälder och inte en zombie morsa!! Ekonomin och plats i hemmet har vi för ett tredje barn. Så det är just orken jag tänker på och allt praktiska runt om. 

    Berätta lite om hur ni funderade kring två eller tre barn och vad ni kom fram till! 

  • Svar på tråden Två eller tre barn?
  • Äldre 5 Jul 19:51
    #1

    Vi bestämde oss för tre. Men det var inget självklart val. Trean finns i magen . När hen kommer kommer barnen vara 6 och 9 år. Jag tycker det är lagom för oss så att inte mellanbarnet kommer i kläm!

    Alla som jag känner som har tre barn tätt har det jättejobbigt! Men det är ju såklart bara de första fem åren.

  • MoLsMa­mma
    Äldre 5 Jul 20:07
    #2

    Vi bestämde oss också för tre.. Trean kommer om ca en månad och äldsta fyller fem i höst och mellan fyller tre i höst.. Undrar också om det kommer finnas energi kvar, men tror man får en extrados av det på något sätt ;)

    Försöker tänka bort de jobbiga småbarnsåren, o fokusera på hur kul de kommer ha det i framtiden :)

  • Äldre 5 Jul 20:26
    #3

    Har också en trea i magen :) har en 5-åring och en 4-åring hemma. Var nog mest jag som ville ha ett till barn, min man var ganska nöjd med två. Blev oplanerat gravid som tyvärr sluta i missfall och det satte igång min barnlängtan. Är nu i v 12 och hoppas att syskonet kommer i januari :) kan vissa dagar undra vad fasen vi gett oss in på medan andra dagar känns det som det kommer bli kanonbra! :)

  • sugerc­ane
    Äldre 5 Jul 23:38
    #4

    Vi bestämde oss för två. Kände att det var vår dröm och att vi orkade med det utan att gå på reserven.

    Varken egentid med barnen enskilt, ekonomi, partid, resor, egna intresse har fått stå tillbaka. Vi får alla fyra utlopp för våra intresse och har tid för varandra och återhämtning. Men det är vi. Jag är uppvuxen i en stor familj och även om mina föräldrar hade det tufft så var det ju verkligen värt det i slutänden lycka till, vad ni är bestämmer er för!

Svar på tråden Två eller tre barn?