• heartbrokem

    Hjälp! IBS! Tips mot uppsvälld mage?

    Jag har haft problem med min mage i några år nu. Efter VARJE måltid sväller min mage upp till den nivån att jag ser gravid ut. Det gör inte nödvändigtvis ONT, men jag är spänd, blir gasig och jag växlar mellan förstoppning till att gå på toa 5 ggr om dagen. Det spelar ingen roll vad jag äter, jag har även provat IBS kost. Jag har testats för:
    - gluten
    - laktos
    - veteallergi
    - flera olika allergitester så som ägg, soja, bönor osv
    - alla möjliga blod/bajsprov

    INGET gav något utslag, så läkarna har konstaterat att det är IBS. Det är den nedre delen av magen som blir uppsvälld, och nu när sommaren är här letar jag desperat efter något kosttillskott/tabletter eller vad som helst som ska hjälpa. Har inte lust att se ut som en flodhäst på stranden. Jag har testat:

    - silicea gel
    - dimetikon tabletter
    - probimage tabletter
    - I say IBS-symtom tabletter
    - holistic matsmältningsenzymer

    Och inget hjälpte, det enda som hände var att jag slösade enorma summor pengar. Så jag vädjar efter er hjälp, ni som har liknande problem, har ni hittat något som hjälper er?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Hjälp! IBS! Tips mot uppsvälld mage?
  • Anonym (Samma)

    Har exakt likadant och har också ibs. Tyvärr har jag inget tips men söker också efter svar på samma fråga.

  • Anonym (Testa)

    Testa att ändå äta helt glutenfritt i minst tre mån. Inte alltid det syns på tester, hjälpte mig. Tyckte även proviva kunde lindra lite.

  • heartbrokem
    Anonym (Testa) skrev 2015-07-05 21:12:30 följande:

    Testa att ändå äta helt glutenfritt i minst tre mån. Inte alltid det syns på tester, hjälpte mig. Tyckte även proviva kunde lindra lite.


    Jag äter typ glutenfritt ändå, äter aldrig bröd/pasta osv, och när jag väl gör det så köper jag glutenfritt exempelvis riskakor eller majspasta. Men jag ser fortfarande gravid ut. På morgonen är magen helt platt (om jag inte ätit jättemycket kvällen innan) och sen efter frukost sväller den upp, och den blir bara större och större efter lunch/middag.
  • Anonym (Testa)

    Ok, om du redan äter glutenfritt så är det inte det. (Men tänk på att gluten finns i massor av saker) testat mjölkfritt? (Även det finns på en mängd ställen tyvärr). Hade du testat ett par glas proviva per dag, typ med en halv dags mellanrum.

Svar på tråden Hjälp! IBS! Tips mot uppsvälld mage?