• Anonym (TS)

    Alla svärmorstrådar!

    Ja, på FL är,det standard med ca 19 om dagen känns det lite som. Allt som oftast kvinnor som har problem med sina svärmödrar, sällan män som har problem med sin frus mamma. Kan bero på könsfördelningen på FL men men.

    Jag själv har ENORMA problem med min svärmor så jag läser alla dessa trådar.

    Ett gemensamt drag är att det alltid står som tips : "detta är inget du ska förklara/ta fighten/ berätta för din svärmor utan det är din sambo som ska ta det med sin mamma".

    Detta håller jag absolut med om, men i mitt fall har det inte gett någon effekt alls, min kille är närmast rädd för sina föräldrar och de små försök han gör till att säga ifrån viftar de bara bort och tar inte på allvar.

    Kan vi prata lite om våra pojkvänner / män/ de som "ska ta" dessa konflikter, varför uppstår det alltid svärmorsproblem, och vad ska man göra för att den vars mamma är problemet ska göra något åt det? Varför verkar de ha så jävla svårt att ta konflikten? Det behöver ju inte ens vara en konflikt...

  • Svar på tråden Alla svärmorstrådar!
  • Santin

    Min erfarenhet är att de som har problem med sina svärmödrar har män som är mammas lilla pojke. De som aldrig klippt navelsträngen och inte vågar säga ifrån för att de är rädda att såra sin mamma.

  • Anonym (Za)

    Håller med ovanstående talare! Precis så har det varit i mitt fall. Min gubbe var närmast rädd för sina föräldrar. Förr i tiden alltså. Han tyckte o tänkte o oftast höll han med mig, men han vågade inte konfrontera sina föräldrar. De kunde både köra över honom o lägga i backen o han bara satt där som en mes. Jag fick vara Valkyrian som klagade. Smidigt att sedan kunna säga att det var jag som klagade inte han. Olika saker ledde till att han till slut skaffade ryggrad men det tog tid.

  • Anonym (TS)

    Ja, precis, det är lite min erfarenhet också. Trots det är min Sambo mest bortprioriteradi sin familj, lillasystern är prinsessan på ärten.

    Jag har aldrig haft problem med att ta konflikt med mina föräldrar, har därför svårt att förstå det här med att såra, tror sönerna att en tillsägelse måste innebära sårade känslor tro?

  • Anonym (TS)
    Anonym (Za) skrev 2015-07-06 09:31:18 följande:

    Håller med ovanstående talare! Precis så har det varit i mitt fall. Min gubbe var närmast rädd för sina föräldrar. Förr i tiden alltså. Han tyckte o tänkte o oftast höll han med mig, men han vågade inte konfrontera sina föräldrar. De kunde både köra över honom o lägga i backen o han bara satt där som en mes. Jag fick vara Valkyrian som klagade. Smidigt att sedan kunna säga att det var jag som klagade inte han. Olika saker ledde till att han till slut skaffade ryggrad men det tog tid.


    Men vad sade din man om att du klagade? Tyckte han illa om det? Min erfarenhet är nämligen att han säger att "nej men jag tar det med mamma/pappa, det ska du inte behöva göra" och sedan inget. Så man luras till att det kommer en tillsägelse men det gör det aldrig.

    Vad ledde till att det skapades en ryggrad? Ungefär hur gamal var han då? Fanns det då barn med i bilden?
  • SupersurasunkSara

    Livet är för kort för att umgås med såna som bara tar energi, familj eller inte. OM inte min svärmor vore så fantastisk som hon är hade vi inte umgåtts alls helt enkelt. Om frågan kommer om varför, ja då skulle min man få säga som det är.

  • Epona

    Hihihihi. Känner igen mig. Min svärmor är speciell. Tror säkert att alla säger så men min ÄR verkligen speciell. De har kämpat genom livet med mycket lite pengar och hon har blivit expert på att vara ekonomisk. Hon har kunnat ge sina barn bra mat och kläder på kroppen trotts omständigheterna och det har gjort henne till en iron lady vars kunskap är den enda rätta. Vi är inte i luven på varandra utan håller en artig ton mellan oss men i mitt fall tror jag att spänningarna beror på att vi är för lika varandra, speciellt när det kommer till envishet. Hade jag varit olik henne så hade hon haft mindre saker att ifrågasätta. Men nu ägnar vi oss åt samma saker och då blir det så många småsaker som irriterar. Hon tycker jag gör fel när jag kokar saft. Jag köper en hel del barnmat till vår 7 månaders och det skulle hon aldrig göra. Jag är dum som odlar lök för hon lyckas aldrig med det och då går det helt enkelt inte. Idiotiska småsaker men dom är många.Jag gör på mitt sätt och blir irriterad när hon lägger sig i med sin pekpinne. Min sambo är i luven med sin mor konstant men de är ändå nära varandra. Han är yngst och han har stött på helvetet flera gånger i livet och då har hans föräldrar stått vid hans sida.

  • Anonym (Za)

    Hej TS! När vi fick barn och han började prioritera annorlunda hände det grejer. Svärmor förklarade krig med min man. Den hierarkiska ordningen som fått råda innan rubbades o ett helvete bröt ut. Idag träffar vi dem aldrig. Vissa personer vågar inte ifrågasätta sina föräldrar än mindre säga emot men det är minst lika mycket föräldrarnas ansvar att släppa efter. Vissa fixar inte att frigöra sig från sina barn.

  • grind

    Problem uppstår ofta mellan kvinnor i allmänhet eftersom de är så rigida. Män ser saker för vad de är och är även rakare i kommunikationen.

  • Anonym (TS)
    grind skrev 2015-07-06 10:14:20 följande:

    Problem uppstår ofta mellan kvinnor i allmänhet eftersom de är så rigida. Män ser saker för vad de är och är även rakare i kommunikationen.


    Hej! Mm, när du skriver sådär blir ju jag väldigt nyfiken, jag skulle vilja att du utvecklade det och förklarar mer vad du menar. För enligt min erfarenhet är det just det som är problemet att männen i detta INTE är raka i kommunikationen, de fråntar sin partne möjligheten att vara det ( jag pratar med mamma om dethär...jag lovar jag ska snacka med henne ) men det kommer aldrig något. Därför undrar jag kring din erfarenhet kring denna raka kommunikation som män enligt fördomar alltid har men som verka försvinne såfort det handlar om deras egen mamma eller pappa?
  • Anonym (k)
    grind skrev 2015-07-06 10:14:20 följande:

    Problem uppstår ofta mellan kvinnor i allmänhet eftersom de är så rigida. Män ser saker för vad de är och är även rakare i kommunikationen.


    Nä det är snarare så att det blir problem för att män är osjälvständiga och tycker det är okej att ha mamma med sig i sin relation till frun/sambon.
Svar på tråden Alla svärmorstrådar!