• Anonym (Kaffedraken)

    Får alla en bula på magen?

    Jag skulle vilja höra hur det var/är för er.

    Imorgon går jag in i vecka 16 och jag kan inte, som dem flesta verkar kunna, känna livmodern. Och inte heller har jag som en "bula" längst ner på magen när jag ligger ner, utan jag är helt platt. Väldigt många av mina vänner som har fött barn påstod sig ha en sån "bula" vid vecka 12-13.

    Hur var det för er? Det är min första graviditet och jag börjar bli lite otålig och orolig.

  • Svar på tråden Får alla en bula på magen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Lägg dig på mage på golvet så brukar man känna att det liksom är "hårt" nere i magen. Som om man ligger på en hård bulle.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är väldigt olika. Med första barnet kände jag i v 12+1
    Och denna graviditeten känner jag mycket större bula än jag gjorde då och det var i v 9+1

    Om du är orolig kanske du ska be BM känna till dig?

    Det är lättast att känna på morgonen innan du kissar första gången.

  • Anonym (Kaffedraken)
    viseversa skrev 2015-07-06 10:00:17 följande:

    Lägg dig på mage på golvet så brukar man känna att det liksom är "hårt" nere i magen. Som om man ligger på en hård bulle.


    Känner inte det heller :/
  • Anonym (Kaffedraken)
    Zebrahäst skrev 2015-07-06 10:14:59 följande:

    Det är väldigt olika. Med första barnet kände jag i v 12+1

    Och denna graviditeten känner jag mycket större bula än jag gjorde då och det var i v 9+1

    Om du är orolig kanske du ska be BM känna till dig?

    Det är lättast att känna på morgonen innan du kissar första gången.


    Det är väldigt svårt att känna för jag vet inte vad jag ska leta efter riktigt, eller hur det känns. Är också osäker på hur hårt jag kan trycka. Min BM gör absolut ingenting på mig. Har hört och läst om många som hört bebisens hjärtljud i vecka 15-16 men hon sa att INGEN gör det förrän 18 fullgångna veckor. Hon tycker att jag i princip bara ska slappna av och tänka att "det blir bra". Det är väldigt svårt när man läser om alla som kan göra si och så, magen växer, osv osv men jag känner mig totalt ogravid.
  • Anonym (Kaffedraken)
    emeliess skrev 2015-07-06 10:24:38 följande:
    Det är väldigt svårt att känna för jag vet inte vad jag ska leta efter riktigt, eller hur det känns. Är också osäker på hur hårt jag kan trycka. Min BM gör absolut ingenting på mig. Har hört och läst om många som hört bebisens hjärtljud i vecka 15-16 men hon sa att INGEN gör det förrän 18 fullgångna veckor. Hon tycker att jag i princip bara ska slappna av och tänka att "det blir bra". Det är väldigt svårt när man läser om alla som kan göra si och så, magen växer, osv osv men jag känner mig totalt ogravid.
    Okej, vad tråkig bm.. De ska ju finnas där för en! Jag har själv ingen erfarenhet av hur tidigt man lyssnar på hjärtljud, för min del tror jag det var efter v 20 någon gång.

    Men man känner tydligt att det är livmodern när man väl känner den. Den känns hård och rund, och man känner tydligt att den inte varit där innan. Men jag tycker själv att kroppen säger ifrån om man trycker hårt för det känns. Bm brukar trycka rätt hårt också. Din livmoder kanske ligger långt in i magen? Jag vet tyvärr inte mycket om sånt :/
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du vågar nog inte ta i tillräckligt hårt när du känner efter, bara. Och det är helt normalt att vara platt i vecka 16. Min mage började komma i vecka 24 eller något sånt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Zebrahäst skrev 2015-07-06 10:33:43 följande:

    Okej, vad tråkig bm.. De ska ju finnas där för en! Jag har själv ingen erfarenhet av hur tidigt man lyssnar på hjärtljud, för min del tror jag det var efter v 20 någon gång.

    Men man känner tydligt att det är livmodern när man väl känner den. Den känns hård och rund, och man känner tydligt att den inte varit där innan. Men jag tycker själv att kroppen säger ifrån om man trycker hårt för det känns. Bm brukar trycka rätt hårt också. Din livmoder kanske ligger långt in i magen? Jag vet tyvärr inte mycket om sånt :/


    Ja det är väldigt tråkigt. Börjar bli så orolig och otålig nu eftersom det börjar närma sig ultraljudet. Är så himla rädd att jag får ett dåligt besked. Kanske det också är så som du säger att den ligger långt in i magen eller så trycket jag för klent. Om BM hade hänvisat mig så kanske jag fått en sån AHA upplevelse... "där är den ju" :p
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mascaraklumpar skrev 2015-07-06 10:38:32 följande:

    Du vågar nog inte ta i tillräckligt hårt när du känner efter, bara. Och det är helt normalt att vara platt i vecka 16. Min mage började komma i vecka 24 eller något sånt.


    Ja jag börjar misstänka att jag trycker alldeles för klent. Att själva bebismagen kommer mycket senare vet jag, men trodde man kunde få en sån liten bula längst ner på magen när man ligger ner och drar in magen ändå? Hade du det? När jag drar in magen så följer hela magen med, precis som att det är tomt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    TS, det är mycket möjligt att din livmoder är bakåtlutad. När jag väntade både första och andra barnet så kände jag absolut ingenting förrän kring vecka 20. Först nu när jag är gravid med tredje barnet så kan jag se och känna en bula redan nu i vecka 18 men nu vet jag också vad jag ska känna efter. Tyckte det var supersvårt förut. Och TROTS att jag har turen att ha en mamma som är barnmorska så hittade inte ens hon min livmoder med första barnet förrän kring vecka 16-17. Så jag tror absolut inte att det är någon fara för det du beskriver är faktiskt inte ovanligt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    emeliess skrev 2015-07-06 10:42:00 följande:

    Ja jag börjar misstänka att jag trycker alldeles för klent. Att själva bebismagen kommer mycket senare vet jag, men trodde man kunde få en sån liten bula längst ner på magen när man ligger ner och drar in magen ändå? Hade du det? När jag drar in magen så följer hela magen med, precis som att det är tomt.


    Nej, så tidigt hade jag ingen kula i alla fall. Kommer ihåg hur nervös jag var inför RUL när jag låg där i undersökningsstolen, för jag var verkligen HELT platt, men det fanns en normalstor liten pojke där inne i alla fall, visade det sig.
  • Anonym (Kaffedraken)
    chokladgroda skrev 2015-07-06 10:57:35 följande:

    TS, det är mycket möjligt att din livmoder är bakåtlutad. När jag väntade både första och andra barnet så kände jag absolut ingenting förrän kring vecka 20. Först nu när jag är gravid med tredje barnet så kan jag se och känna en bula redan nu i vecka 18 men nu vet jag också vad jag ska känna efter. Tyckte det var supersvårt förut. Och TROTS att jag har turen att ha en mamma som är barnmorska så hittade inte ens hon min livmoder med första barnet förrän kring vecka 16-17. Så jag tror absolut inte att det är någon fara för det du beskriver är faktiskt inte ovanligt.


    Nu blev det jag lite lugnare iallafall! Tack! Kanske ska göra som min BM säger och bara slappna av...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mascaraklumpar skrev 2015-07-06 11:08:24 följande:

    Nej, så tidigt hade jag ingen kula i alla fall. Kommer ihåg hur nervös jag var inför RUL när jag låg där i undersökningsstolen, för jag var verkligen HELT platt, men det fanns en normalstor liten pojke där inne i alla fall, visade det sig.


    Åh, så skönt att höra att man inte är ensam. Jag var så orolig fram tills vecka 10-11, sen kunde jag slappna av på något sätt och jag bara njöt av att vi ska få en liten bebis. Men när remissen för ultraljudet kom så blev jag jätteorolig. Jag vill verkligen inte få ett dåligt besked. Men ska försöka slappna av dessa 3 veckor som det är kvar till RUL. Tack för ditt svar :)
Svar på tråden Får alla en bula på magen?