• Anonym (?!?)

    Ha kontakt med sitt Ex i ny relation?

    Hallå där!

    Jag var tillsammans med mitt ex i 8 år, tog slut för ca 1.5 år sedan för att jag kände att han var mer som min bror, dom rätta känslorna fanns inte där helt enkelt. Jag ville vara singel och fokusera på mig, hade inte en tanke på träffa någon ny. Men redan efter 5 månader träffade jag en man, som jag sakta men säkert började falla för och vi är idag ett par. Jag har varit väldigt öppen med mitt förflutna, att jag varit i ett långt förhållande osv och jag och mitt ex hade till en början kontakt via sociala medier, kunde ringas ibland osv. Någon gång har vi setts pga praktiska orsaker och då har jag alltid kollat med min nuvarande om det är OK, och det har gått bra.

    Nu har det dock kommit fram att han inte tycker det är okej att man har kontakt med sitt ex, att det är respektlöst osv. Han har väldigt svårt att lita på tjejer pga ett tidigare förhållande så jag förstår honom delvis. Men det är svårt att släppa all kontakt efter 8 år tillsammans, men jag vill inte förlora honom. Många i min släkt har fortf. kontakt med mitt ex, via sociala medier till exempel. Men jag känner att JAG måste gå vidare, med min nuvarande. Men samtidigt känner jag att det känns grymt att avsluta all form av kontakt med mitt ex...vill poängtera att jag inte har några känslor kvar för mitt ex, känslor som min nuvarande behöver känna sig hotad av. Men det är svårt...för han är det obegripligt och för mig känns det inte konstigt...skulle jag välja bort min nuvarande pga detta kanske jag träffar någon ny i framtiden som är av samma åsikt som honom, och då är det samma problem igen. 

    Tips o råd?

  • Svar på tråden Ha kontakt med sitt Ex i ny relation?
  • Anonym (:))

    X är alltid svårt... Jag har alltid haft bra kontakt med mina x... Men vi har alltid respekterar när någon har träffat någon... Då har det naturligt runnit ut i sanden... Även fast det inte har funnits några känslor på det sättet... Sen när man är singel igen har man tagit upp kontakten... Ett x är alltid ett x... Så det kan vara jobbigt.. Idag har jag dom på fb, skriver grattis osv... Samtidigt är det inget jag saknar har min kärlek, vet inte var mina x egentligen skulle få plats i mitt liv nu... Hur skulle du själv känna om han hade kontakt med sina x? Du måste själv bestämma vad som är viktigt i livet, finns inga rätt eller fel...

  • Fjäril kär

    Alltså  att din nuvarande har problem med tillit osv är HANS problem.  Självklart ska det ju vara respekt från ditt håll och det verkar ju givetvis vara eftersom du frågar om det är okej att träffa exet och att du har honom på sociala medier osv.  

    Men fortfarande är det din killes problem att handskas med sina känslor för det förflutna.  Att du har kontakt eller inte med ett ex gör ju inte per automatik att du sviker eller inte sviker honom.   Det kan ju hända oavsett liksom.  Vilket han måste få in i skallen. 

    Det hade ju kunnat vara så att du haft barn med exet och det kräver kontakt. Hur hade han gjort då? 

    Han kan inte kräva att du ska sluta ha kontakt med ett ex och du å andra sidan kan inte kräva att HA kontakt med exet.  Här måste ni kunna prata och enas om en okej lösning.  

  • Anonym (MM)

    Eller så får man helt enkelt välja en partner som har samma syn på att ha kontakt med ex som du har. Du kanske passar bättre tillsammans med en man som har kontakt med sina ex, som har dem som sina bästa vänner. Han skulle förstå dig på ett annat sätt än din nuvarande.

    Personligen kapar jag all kontakt med mina ex för jag ser ingen mening med att fortsätta den kontakten. Jag vill också vara tillsammans med en man som fokuserar sin tid på mig och det som är idag. Men där är vi som sagt alla olika och bästa är om man kan hitta en lösning som passar båda. Går det inte så sök en likasinnad man som du.

  • Mooomin

    Jag har kontakt med några av mina. De är mina vänner och jag skulle inte uppskatta att bli "förbjuden" att ha kontakt med dem. Om partnern är svartsjuk så får denne jobba på det.

  • Anonym (Lina)

    hmm.. 

    två av mina ex har jag barn med, en har jag ingen kontakt alls med , jag skickar ett grattis via facebook när han fyller år det är allt.  Den andra har jag minimal kontakt med och högst ett sms nån gång ibland om praktiska saker. 
    Dessa två barn är dock stora och klarar egen kontakt med oss utan att vi måste ha kontakt med varandra.  Men ändock är dom ju en del av mitt liv vare sig jag har kontakt eller inte. 

    Min exman har jag inte prata med på 20 år och ser ingen anledning till det.  

    Två gamla dejter blev mina bästa vänner och vi har flitig kontakt både över sociala media och telefon och träffas när vi kan. 

    En gift man jag var älskarinna till har jag kontakt med lite sporadiskt och en man jag hade ett särboförhållande med har jag kontakt med väldigt ofta. 

    jag är idag omgift och min make har inga problem med att jag har kontakt med ex, han har sina gamla flammor och ex boendes här i byn där vi bor så vi springer oundvikligen på dom då och då och det bekommer mig inte ett dugg. 

  • Anonym (?!?)

    Tack för era svar...det är klurigt. Jag är inte "förbjuden" till att göra si eller så, utan han säger jag gör vad jag vill, men han har ju sina principer och skulle jag välja att ha flitig kontakt med mitt ex så kommer det inte funka mellan oss. Jag själv har inget starkt behov av att hålla på o träffa mitt ex o så, utan det känns mer "humant" att kanske höras nån gång osv. Kanske ska tillägga att jag fungerar som en psykolog för mitt ex i många fall..han kan ringa och berätta hur dåligt han mår osv, och jag vet det beror på att jag bröt upp mellan oss..så det tär ju dåligt på mig och påverkar min vardag negativt..så pga det tycker jag det är skönt att inte ha så mkt kontakt... o kanske skulle mitt ex må bättre i långa loppet om han slutade kontakta mig då o då..men han säger bara jag förstår honom...så då har jag inte hjärta att bryta helt men samtidigt vill jag blicka framåt med min nya karl.

  • nevermind

    Hade aldrig nånsin "lämnat" mitt ex. Folk som ställer såna krav har problem. Jag måste få ha vilka vänner jag vill!

  • Aniiee

    Jag klipper bara helt med ex som kräver att jag ska klippa helt med mina ex.......


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • The past is now

    De ex jag har kontakt med är de jag har barn med. Och då handlar det enbart om barnen och alt som rör dem. Annars ser jag inte poängen med att ha kontakt nej.

  • Nomanisanisland
    Anonym (?!?) skrev 2015-07-06 10:34:22 följande:

    Hallå där!

    Jag var tillsammans med mitt ex i 8 år, tog slut för ca 1.5 år sedan för att jag kände att han var mer som min bror, dom rätta känslorna fanns inte där helt enkelt. Jag ville vara singel och fokusera på mig, hade inte en tanke på träffa någon ny. Men redan efter 5 månader träffade jag en man, som jag sakta men säkert började falla för och vi är idag ett par. Jag har varit väldigt öppen med mitt förflutna, att jag varit i ett långt förhållande osv och jag och mitt ex hade till en början kontakt via sociala medier, kunde ringas ibland osv. Någon gång har vi setts pga praktiska orsaker och då har jag alltid kollat med min nuvarande om det är OK, och det har gått bra.

    Nu har det dock kommit fram att han inte tycker det är okej att man har kontakt med sitt ex, att det är respektlöst osv. Han har väldigt svårt att lita på tjejer pga ett tidigare förhållande så jag förstår honom delvis. Men det är svårt att släppa all kontakt efter 8 år tillsammans, men jag vill inte förlora honom. Många i min släkt har fortf. kontakt med mitt ex, via sociala medier till exempel. Men jag känner att JAG måste gå vidare, med min nuvarande. Men samtidigt känner jag att det känns grymt att avsluta all form av kontakt med mitt ex...vill poängtera att jag inte har några känslor kvar för mitt ex, känslor som min nuvarande behöver känna sig hotad av. Men det är svårt...för han är det obegripligt och för mig känns det inte konstigt...skulle jag välja bort min nuvarande pga detta kanske jag träffar någon ny i framtiden som är av samma åsikt som honom, och då är det samma problem igen. 

    Tips o råd?


    Enkelt tillkommer inte din man att avgöra vem du har kontakt med. Hade aldrig acceptera det. En partner hade förstås fått träffa dem etc om det känts bättre, men svårt att tänka mig något mer avtändande en partner som kräver att jag ska klippa kontakten med några av mina nära vänner för att vi tidigare haft en annan relation.
Svar på tråden Ha kontakt med sitt Ex i ny relation?