• Anonym (?)
    Äldre 6 Jul 12:37
    9586 visningar
    38 svar
    38
    9586

    blivande svärmor...

    jag vet inte hur jag skall skriva detta. jag och min pojkvän fick barn för en månad sedan och vi bor fortfarande hemma, eller rättare sagt hos hans föräldrar. min pojkvän är av utländsk härkomst och då har ju detta med språket vart knas. hans mamma tycker bestämt att VÅRT barn ska lära sig båda språken från början, fast vi inte vill det. inte bara jag, utan pappan vill inte heller. vi vill att han ska lära sig, bara inte dem första åren. och då blev det ett jädrans liv från hennes sida.. fastän hon kan svenska så dem kan prata. 

    och som om det inte vore nog så bestämmer hon även hur ofta vi ska bada vårat barn för det var nämligen så hon gjorde för 20 år sen.. hon bestämmer även hur jag ska mata mitt barn, jag ska amma det så och så ofta och ge de ersättning så och så ofta, hon tvingar mig att amma mitt barn. jag vill amma och jag försöker men det är problem så till och med pappan säger att jag borde ge ersättning mer för det gör vår son nöjd, då han inte blir det av bröstmjölken. jag ammar honom för närheten och för att det är det bästa för han, men han blir inte mätt, så då ger vi han ersättning så han blir mätt efteråt. 

    inte nog med det hon bestämmer vilka blöjor vi ska köpa och vilken ersättning.. blir galen. och gör vi inte som hon säger blir det jätte stora bråk. hon tar också barnvagnen när vi är på stan och bara kör i väg utan att säga något, fast det är vårat barn och vi vill köra barnet. jag blir ju självklart rädd när hon gör så?

    hon sa även att hennes föräldrar inte fick bada hennes son (min pojkvän) när han var liten för det tyckte hon att hon skulle göra eftersom hon är förälder, men hon envisades med att bada vårat barn. varför ska hon som farmor till detta barn bada vårat barn när hon inte tyckte hennes föräldrar skulle göra det? jag vill inte att hon ska bada vårat barn då jag tycker att det är förälderns uppgift samtidigt som jag vill göra det eller min pojkvän då såklart. hon matar vår son med ersättning och är med han flera timmar varje dag. 

    får inte jag som mamma vilja vara själv med mitt barn, och med pappan såklart? göra saker med våran son som inte hon skall kunna få göra? jag vill självklart att vårt barn ska ha en bra relation med hans farmor, vill bara inte att hon ska leka mamma till detta barn, för det är hon inte. 

    hon springer också in till rummet direkt när han skriker, och inte är det för att fråga om hon kan hjälpa något utan hon står bara och glor? de räcker att han skriker i en sekund.. han skriker om han inte får bröstet direkt eller vid blöjbyten då våtservetterna nog är lite kalla tror jag.. hon ser att jag ammar och hon går inte ut? hallå?

    jag vet inte om det är jag som är rädd för att vår son ska se henne som en mammafigur om hon spenderar så mycket tid med han och gör samma saker som vi gör med han? är jag galen? överdriver jag? vad ska jag göra? kommer han veta att jag är mamman och inte hon?

  • Svar på tråden blivande svärmor...
  • Äldre 6 Jul 12:42
    #1
    +1

    1. Gällande språket är det en klar FÖRDEL att lära sig två språk på en gång.

    2. FLYTTA!

  • Äldre 6 Jul 12:48
    #2

    Går det inte att låsa dörren till att börja med?

    Sen är det nog bäst att ni flyttar.

  • Anonym (Väx upp.)
    Äldre 6 Jul 12:50
    #3

    Men FLYTTA DÅ?!!?? Varför bor ni hemma? Bete er som vuxna och flytta till eget boende kanske?! Hon låter extremt jobbig ts. Håller helt med om att hon gör fel men står nu igen ut ta ungen och flytta på en gång,

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 12:56
    #4

    vi är unga föräldrar.. men de var även hon, yngre än oss. så flytta bara så är inte så lätt... även fast vi vill. hennes son är 20 men gick om 2 år pågrund utav att han kom till sverige och jag är 18. så vår gymnasieutbildning är inte färdig.. inga påhopp nu tack då vår son inte var planerad, men älskad från första stund. nej vi festar inte o skiter i vårt barn, alla unga är inte sådana..

  • Anonym (Jossa­n)
    Äldre 6 Jul 13:00
    #5
    Anonym (?) skrev 2015-07-06 12:56:25 följande:

    vi är unga föräldrar.. men de var även hon, yngre än oss. så flytta bara så är inte så lätt... även fast vi vill. hennes son är 20 men gick om 2 år pågrund utav att han kom till sverige och jag är 18. så vår gymnasieutbildning är inte färdig.. inga påhopp nu tack då vår son inte var planerad, men älskad från första stund. nej vi festar inte o skiter i vårt barn, alla unga är inte sådana..


    Jag förstår inte riktigt varför man skaffar barn om man inte har ekonomin för det. Förstår er situation och det är säkert jättejobbigt, men ni har ju ändå "valt" det här och får helt enkelt stå ut.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 13:14
    #6

    hon blir arg ifall vi låser.. 

    de bara en fråga.. kommer min son älska henne mer? vet min son o kommer han veta att jag är hans mamma?

  • Äldre 6 Jul 13:24
    #7
    +2

    Som andra skrivit är det bara en fördel att få båda språken från början. Barn lär sig lätt, och det kommer bli helt flytande på båda språken. Låt farmor prata vilket språk hon vill med barnet.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 13:51
    #8

    Nej farmodern får inte prata vilket språk hon vill med barnet. Jag och barnets pappa har kommit fram till att vår son inte ska lära sig språket än av en anledning, eftersom han inte kommer ha nytta av det? Hans farmor kan svenska bra, punkt slut. Vi vill däremot att han ska lära sig språket för att det är hans modersmål, men han kan lära sig det när han är 5. 

    Farmodern har dessutom sagt till pappan att barnet måste lära sig de språket för hon vet inte hur man pratar med bebisar på svenska? Och för att han måste respektera sitt eget land? De ser jag inte som anledningar till att vår son måste lära sig de språket som bebis.

    Farmodern är väldigt mycket att man måste respektera hennes land, och de är de bästa landet och allt annat folk är skit. Hör nästan dagligen hur hon snackar skit om zigenare, judar, mörka.. ja. Tyvärr.. Hon satt till och med framför mig och grät när hon berättade att hennes land vart i krig för längesen, flera hundra årsen.. Snackar skit om andra länder och ja. Tyvärr.. som sagt. Så hennes anledningar är inte godtagbara

  • Anonym (Barn)
    Äldre 6 Jul 14:05
    #9
    +1

    Genom att skaffa barn innan ni var redo så hari satt er i en speciell sits. Ni lever inte som vanliga vuxna. Utan svärmor så skulle ni inte ha någonstans att bo. Det är tack vare henne som ni kan ha ert barn!

    Visst verkar hon påträngande, men se det ur hennes situation. Hon måste ta hand om och hålla hem åt inte bara sin son utan även dig och barnet. Ni både kostar henne pengar, tid och privatliv. Dessutom ser hon sin son och sonson hamna i ett liv där dom riskerar en långvarig fattigdom. Hon är nog både orolig och trött.

    Så länge ni lever i hennes hem så får ni leva efter hennes regler. Tacka henne istället och visa största möjliga uppskattning :)

  • BCH52
    Äldre 6 Jul 14:07
    #10

    Jag tror att både du och barnets pappa inser att det farmor gör och säger gör hon med de bästa avsikter, hon vill barnets bästa. Med den insikten i bakhuvudet så brukar det vara lättare att hantera konflikter. När det gäller språket, ta inte strid om det. Låt henne prata sitt språk och ni pratar svenska. Inom några få år kommer ni att vara färfiga med er utbildning och kunna flytta.

    I övrigt har hon kanske/troligen felaktiga/omoderna tankar om hur barn ska skötas. Det är inte heller lätt för er som unga föräldrar i beroendeställning att ta strid om alla detaljer. En väg kan ju vara att ni tar hjälp av BVC, bestäm vad som är viktigt och vad bi kan acceptera. Ta kontakt med BVC och berätta om vad som ni behöver få deras stöd för att få henne att acceptera. Sedan går ni, du, barnets psppa och farmor tillsammans till BVC för samtal och rådgivning. De kan säkert också ge råd om aktuell litteratur om barns utveckling som hon och kanske även ni föräldrar kan läsa.

    Lycka till och tänk att det är en förmån för barn att ha en bra kontakt med fen äldre generationen. Bara så att du vet, hon kommer aldrig att kuna ersätta dig i din manmaroll.

Svar på tråden blivande svärmor...