• Anonym (Tuffa dagar)

    Ta hand om bebis, mer än heltidsjobb

    Hej! Har en dålig dag idag och vill skriva av mig lite...

    Har en bebis på drygt en månad, pappan jobbar dagtid och jag är hemma. Vår bebis äter väldigt ofta och länge (jag ammar) samt behöver mycket närhet vilket gör att jag nästan aldrig har famnen/händerna fria. Napp, bärsele eller babysitter fungerar inte än så länge. När jag är ensam hinner jag tex knappt äta frukost, hinner jag duscha och komma ut på en promenad med vagnen är jag mer än nöjd! Hur har ni det hemma?

    Är underbart att vara föräldraledig och myser och matar mer än gärna vår bebis men ibland blir det lite för mycket när jag inte hinner något annat. Vet att det är en begränsad tid men just nu är det lite tufft...

  • Svar på tråden Ta hand om bebis, mer än heltidsjobb
  • Jw83

    Jag gr hemma med vår son på 5 månader. Jag är faktiskt uttråkad! Att arbeta var 1000gånger jobbigare och mer utmanande. Jag försöker storstäda, renovera, måla, ta hand om djuren osv pojken sover sällan och helammas men han är väldigt snäll :)

  • taquine
    Jw83 skrev 2015-07-06 14:20:33 följande:

    Jag gr hemma med vår son på 5 månader. Jag är faktiskt uttråkad! Att arbeta var 1000gånger jobbigare och mer utmanande. Jag försöker storstäda, renovera, måla, ta hand om djuren osv pojken sover sällan och helammas men han är väldigt snäll :)


    Känner igen mig , klättrade nästan på väggarna när jag var hemma med mina ungar och tänk l det var innan FL fanns. . Tyckte dom bara sov och åt. Visst ska man vara tacksam över att fått snälla ungar men roligt var det inte 
    Att få gå tillbaka till jobbet var en befrielse ..;)
    Goodness me
  • nathalie78

    TS jag hade det precis som du. Min stora pojke ville ligga och snutta hela tiden och jag var glad om jag hann ta en dusch. Han sov väldigt dåligt. Ibland kom jag ut med honom i vagnen och ibland funkade inte det heller. Han kunde vakna efter en stund och gråta. Sen på natten gick man på nattpasset för då var han också vaken.

    Tyckte det var lite knäckande med alla andra som tydligen hade så bra koll på allting och så mycket tid över. Men jag tror man får inse att barn är olika. En del vill ha mycket närhet och andra inte. Min andra pojke åt och sov mest. Jag har aldrig varit bra på att låta barn skrika utan vissa kan nog tycka att jag duttade för mycket med dem. Men jag tycker att jag är deras mamma inget blir bättre av att de får ligga och skrika. Man är ju hemma för att ta hand om dem. Det är skitjobbigt men jag är glad att jag ägnade de månaderna åt att tillgodose hans behov även om han var överjävligt jobbig (och mysig så klart). Efter tre månader blev det betydligt bättre.

  • Anonym (Tuffa dagar)

    Tack nathalie78 för att du delade med dig, ibland känns det nästan som om jag gör något fel så det är skönt att höra att jag inte är ensam. Det är mitt första barn så man blir väl lite extra osäker. Har den turen iallafall att få sova skapligt bra på nätterna. Men sen hela dagar och kvällar är det full fart. Bebisen sover max några timmar ihopslaget på hela dagen. Får nästan dåligt samvete för att jag känner att det blir så jobbigt :/

  • border1

    Du är ju en helt fantastisk mamma, ts! Du ger ditt barn något av det mest grundläggande och viktigaste i livet: en trygg anknytning. DU är fantastisk! Jag vet att det är ett jäkla hästjobb och inte alls roligt jämt, med spädbarn, så jag förstår dig verkligen, och det du känner är fullkomligt normalt.
    Du gör ett fantastiskt bra jobb!


    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • En blå giraff

    Jag hade en väldigt tuff föräldraledighet med äldsta sonen. Han skrek hysterisk om jag la honom ifrån mig ens ett par minuter. Han var endast nöjd i sjal/famnen eller vagn de första månaderna. Jag fixade mat färdig på tallrik som jag kunde värma i mikron och äta med honom i famnen. Jag gick t.o.m. på toa med honom i famnen. Duscha var jättesvårt också. Innan jag fick barn var jag van vid att alltid duscha på morgonen men jag har lärt mig speciellt nu då jag har två barn att man inte måste det. Man kan duscha på kvällen och sedan bara tvätta av sig på morgonen, det går lika bra om man har ont om tid. 

    Jag tycker du har en bra inställning i att det är en begränsad tid för så är det. 

  • Anonym (Tuffa dagar)
    border1 skrev 2015-07-06 19:57:28 följande:

    Du är ju en helt fantastisk mamma, ts! Du ger ditt barn något av det mest grundläggande och viktigaste i livet: en trygg anknytning. DU är fantastisk! Jag vet att det är ett jäkla hästjobb och inte alls roligt jämt, med spädbarn, så jag förstår dig verkligen, och det du känner är fullkomligt normalt.

    Du gör ett fantastiskt bra jobb!


    Tack så mycket för dina peppande ord, precis vad jag behövde höra en dag som denna!
  • Anonym (Tuffa dagar)
    En blå giraff skrev 2015-07-06 21:06:55 följande:

    Jag hade en väldigt tuff föräldraledighet med äldsta sonen. Han skrek hysterisk om jag la honom ifrån mig ens ett par minuter. Han var endast nöjd i sjal/famnen eller vagn de första månaderna. Jag fixade mat färdig på tallrik som jag kunde värma i mikron och äta med honom i famnen. Jag gick t.o.m. på toa med honom i famnen. Duscha var jättesvårt också. Innan jag fick barn var jag van vid att alltid duscha på morgonen men jag har lärt mig speciellt nu då jag har två barn att man inte måste det. Man kan duscha på kvällen och sedan bara tvätta av sig på morgonen, det går lika bra om man har ont om tid. 

    Jag tycker du har en bra inställning i att det är en begränsad tid för så är det. 


    Tack för att du delat med dig! Känns som väldigt liknande situationer. Det är väl helt enkelt så att barn är olika och vissa behöver mycket närhet. Tog du dig ut på saker och ting, tex en sväng på stan eller iväg och hälsade på släkt/vänner? Försöker en del när sambon är med, är ju amningsbiten som blir lite jobbigt när man är iväg och bebis vill äta så ofta.
  • Monkii

    Det var exakt likadant för mig. En långpromenad utan att man stannade ens en minut var det enda avbrottet. Så var det i 4 månader. Det är jobbigt men det blir bättre!!

  • Anonym (Samma)

    Ja jösses, känner igen mig helt. Minns från första barnet att det liksom inte ar värt att ge sig ut för man skulle inte hinna iväg innan nästa matning. Var vinter också, så utomhusamning var uteslutet...

    Det blev dock lättare, om bara en månad går det säkert att lägga ner bebisen kortarestunder(även som vaken), behöver kanske inte matas lika ofta, ni börjar få rutiner som gör det lättare att komma hemifrån.

    Amma länge känns också igen... Vår inspelningsbara Box var bra då, hann se en normallång film (1,5 h) på två amningar så det var bara att spela in allt jag kunde tänka mig att se. Efter ett tag lärde jag mig även att se till att vattenflaska alltid stod framme och att ta med något ätbart till soffan inför amning

Svar på tråden Ta hand om bebis, mer än heltidsjobb