• Daniela 451

    Allerigerna ökar

    Efter när jag fick astma när jag var 5, fick jag även pollen,mat och pälsdjurs allergier. Nu är jag 18 år, inga av mina allergier har försvunnit. Utan bara ökat av korsallergierna. Försvinner dom nångång eller finns det andra sätt att bli av med mina allergier?

  • Svar på tråden Allerigerna ökar
  • Allergiexperten

    Hej
    Allergier brukar variera över tid vilket betyder att man periodvis kan uppleva att man inte reagerar lika kraftigt på det man är allergisk mot. Det i sin tur beror på att immunförsvaret är komplicerat och inte alltid reagerar som vi tycker är logiskt.
    Många upplever att pollen och pälsdjursallergi minskar med åldern, likaså kan man tåla mat som man tidigare inte kunnat äta alls. Men det finns undantag som är ovanliga men man bör känna till och dit hör om man någon gång har haft livshotande allergisk reaktion. Då bör man alltid ha rätt medicinering med sig och undvika det man är allergisk mot. Den typen av allergi är dock väldigt ovanlig.
    Du bör undvika det du korsreagerar mot för att inte reta immunförsvaret i onödan, se till att ha mediciner som dämpar allergiska reaktioner och astman bör också vara behandlad med rätt typ av medicin.
    Ta kontakt med läkare för uppdatering av hur du mår, att du har rätt typ av medicin, samt provtagning för att se om dina allergier har ökat på sig.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Allerigerna ökar