• lillarosen81

    Vilket namn ska jag välja?

    Jag har så himla svårt att välja namn till min dotter. Snälla hjälp. Vilket namn är finast?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn ska jag välja?
  • Natulcien

    Hermine är solklart vackrast av de namnen, tycker jag. Hästlängder före de andra.

    Sen skulle jag rangordna så här:

    2-Alexandra
    3-Victoria
    4-Louisa
    5-Filippa

  • BCH52

    Alexandra är min favorit, ett namn med pondus. Passar både en liten tjej men även den vuxna kvinna hon kommer att bli. Men alla namnen är fina, de ligger i tiden utan att vara de allra populäraste. Hon riskerar alltså inte att få flera klasskompisar med samma namn. En annan aspekt att tänka på är att det ska fungera med det efternamn hon kommer att få. När man är barn har det ingen större betydelse, men som vuxen är det rätt viktigt och vuxen är man ju den största delen av sitt liv

  • fluu

    Åh, svårt!

    Victoria - Hur bra som helst på precis alla sätt. Egentligen då. Själv gillar jag det inte. Det ligger fel i munnen, låter snipigt och har fula smeknamn.

    Filippa - Också bra på precis alla vis. Egentligen då. Själv gillar jag det inte för att det är så prinsessigt och låter lite "blåst". Gillar inte ljudet heller, det har ofta fula smeknamn och jag har dålig erfarenhet av persontypen.

    Alexandra - Också det bra på precis alla vis. Förut hade jag svårt för det eftersom "alla" i min generation heter så, men nu när det inte är så vanligt längre så har jag omvärderat. Alexandra är ett mycket bra, ståtligt, gångbart, vackert och starkt namn. Lite tråkigt om det blir "Alle/Alex", men det kan jag leva med.

    Hermine - Så fucking underbart! Vackert, ljuvt och feminint, men inte prinsessigt eller mesigt. Det har stil, är eget, men inte konstigt. Ståtligt! Dock tror jag att det kan ge lite olika uttal i Sverige, jag hade därför valt Hermina istället.

    Louisa - Så otroligt vackert! Bra på precis alla vis, gillar det så mycket mer än Louise. Det enda negativa jag kan komma på är att det kaaaan bli "Lollo".

    1. Louisa, Hermine
    3. Alexandra
    4. Victoria
    5. Filippa


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • En blå giraff

    Röstade på Victoria för jag gillar klassiska namn. Det är ju också ovanligt bland småbarn och det är en fördel enligt mig.

  • charlie00
    Louisa. Alexandra, Filippa och Victoria är alla tre klassiska och funkar, Hermine är inte riktigt i min smak... är dock inte säker på hur man uttalar det.
  • DenNamnbitne

    Victoria får min röst, det är i grunden ett mycket vackert namn. Tyvärr lite taget av prinsessan dock. Hermine är okej, de andra har jag svårt för.

Svar på tråden Vilket namn ska jag välja?