• Isabellesmamma89

    bett som kliar o vätskar

    Har nu i ca 2 veckor fått små bett som kliar. De är mindre än myggbett. Man kan se ett stick i själva bettet o vissa vätskar.

    Har fått på tex. Armar, ben, mage, rygg, under foten o på ena skinkan. De kliar så fruktansvärt mycket. Någon som har tips på vad det kan vara?

  • Svar på tråden bett som kliar o vätskar
  • Aniiee

    Knott eller vägglöss.... Troligen vägglöss om du vaknar med nya bett, troligen knott om det kommer på kvällen och du har nära till vatten.

    Pensla med ättika, så slutar det klia i alla fall.


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Nicke

    Sätt ut en vägglusfälla.
    Kanske inte har spridit sig till barnens sängar än eller sover barnen med dig?

  • Aniiee

    Är du säker på att det är bett, då? Så det inte är eksemknottror? Eftersom barnen inte är drabbade, tänker jag....


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Isabellesmamma89 skrev 2015-07-07 00:34:11 följande:

    Barnen sover i min säng. Vad är eksemknottror?


    Att du fått eksem. Som är knottrigt istället för rött och slätt eller fjälligt. Särskilt om du har grupper med knottror tänker jag att det kan vara eksem. Och som sagt, är barnen inte drabbade så låter det mer som eksem.

    Testa att doppa till exempel foten (eller om du har på handen/handleden, något som går i en bunke) i saltvatten en stund och se om det slutar klia. 6 dl vatten, 2 msk salt. Vilket salt som helst. Eller, om ni är på västkusten, så ta ett bad i havet. Slutar det klia är högst troligt eksem, det slutar klia i saltvatten, medan insektsbett inte slutar klia.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
Svar på tråden bett som kliar o vätskar