• Anonym (Vill gifta mig)

    Att gifta sig utomlands?

    Jag och min sambo vill gifta oss men det känns lite svårt med tanke på vart vi har våra föräldrar, vänner mm. Jag har börjat fundera på om vi ska gifta oss på en tropisk ö på tu man hand för att istället slippa tänka på vad alla andra vill och ska tycka?

    Jag kommer från en familj med mkt åsikter om hur saker ska vara. Mina vänner bor utspridda i Sverige och kommer från väldigt olika samhällsklasser. Min sambo är djupt rotad i Göteborg där hans familj bor och även mkt av hans vänner.

    Jag drömmer om ett traditionellt bröllop i kyrka. Min parter vill gifta sig borgligt. Pga av ekonomiska skäl hos våra familjer så skulle vi behöva betala för resor, uppehälle och kläder till bägge våra familjer oavsett om bröllopet skulle vara i Sthlm eller Göteborg.

    Min familj skulle säkert ha åsikter om klänning, ring, mat mm.

    För att slippa det här undrar jag nu om man skulle ta en temaresa "bröllop" och bara åka iväg på tu man hand och gifta sig och ta smekmånaden i anslutning till den? Det positiva skulle vara att slippa andras åsikter men samtidigt vill vi fira detta med våra anhöriga på ngt sätt?

    Skriver mest för att se om ngn har ngt tips och råd?

  • Svar på tråden Att gifta sig utomlands?
  • Daphnia

    Vi gifte oss på Gran Canaria. Var bara jag, mannen och vår son, samt prästen och kantorn. Gifte oss utomhus med utsikt över havet. Passade oss perfekt. Enkelt, kyrkan skötte allt kring registreringen i Sverige efteråt.
    Har kompisar som gift sig på en strand i Dominikanska republiken. Där var det lite jox som krävdes efter de kommit hem för att det skulle registreras här.
    Har inga råd i frågan, men det var mina erfarenheter iaf. :)

  • Anonym (L)

    Tycker jag låter som en fin idé! Vad menar du med att ni skulle stå för uppehälle och kläder för era familjer? De får väl stå sina kostnader själv? De kommer väl för att fira sitt barns lyckliga dag, klart man får räkna med utlägg? Aldrig varit med om att brudparet står för gästernas kostnader. I alla fall finns bra information om hur vigseln blir giltig i Sverige och så på skatteverkets hemsida. Mysigt med en liten ceremoni, i ett fint land. Man behöver inte vara så många :)

  • Anonym (Vill gifta mig)

    Tack för din berättelse :) hur kom det sig att ni valde att gifta er utomlands?


    Daphnia skrev 2015-07-06 23:41:10 följande:

    Vi gifte oss på Gran Canaria. Var bara jag, mannen och vår son, samt prästen och kantorn. Gifte oss utomhus med utsikt över havet. Passade oss perfekt. Enkelt, kyrkan skötte allt kring registreringen i Sverige efteråt.

    Har kompisar som gift sig på en strand i Dominikanska republiken. Där var det lite jox som krävdes efter de kommit hem för att det skulle registreras här.

    Har inga råd i frågan, men det var mina erfarenheter iaf. :)


  • Anonym (Vill gifta mig)

    De har helt enkelt inte råd med festkläder, resa och boende. För att de ska vara med skulle vi behöva stå för det. Även om de tog sina finaste kläder skulle resa i form av flyg eller tåg behöva betalas av oss.


    Anonym (L) skrev 2015-07-06 23:58:41 följande:

    Tycker jag låter som en fin idé! Vad menar du med att ni skulle stå för uppehälle och kläder för era familjer? De får väl stå sina kostnader själv? De kommer väl för att fira sitt barns lyckliga dag, klart man får räkna med utlägg? Aldrig varit med om att brudparet står för gästernas kostnader. I alla fall finns bra information om hur vigseln blir giltig i Sverige och så på skatteverkets hemsida. Mysigt med en liten ceremoni, i ett fint land. Man behöver inte vara så många :)


  • Daphnia

    Vi ville göra det enkelt. Vi har varit tillsammans i 15 år nu och gifte oss förra året när jag var gravid med barn nr två. Vi fyllde båda 40 år i nära anslutning till det datum vi valde för bröllopet. Vi ville lägga pengarna som det skulle kosta på oss själva. På så sätt fick vi en bröllopsresa också. :)

Svar på tråden Att gifta sig utomlands?