• JLV

    Råd från er som separerat.

    Jag behöver bara vräka ur mig, spy ur mig allt som ligger och trycker....


    Jag och min sambo ska gå isär och jag håller på att explodera snart...det är som när man ska gå på semester snart och känner att man orkar inte jobba en dag till för då dör man, så känner jag nu, jag exploderar snart! Allt jag hållit inom mig under så många år, alla gånger jag bitit ihop och kvävt mig själv bubblar snart över.


     


    Vår separation har varit ett faktum för mig i flera år...jag fungerar så att jag är världens förlåtande och förstående människa till en viss gräns, när den gränsen är nådd är jag benhård, dit har vi kommit nu, jag har fått en lägenhet och den lägenheten känns som min frihet min fristad.


    Men min sambo vill verkligen inte detta, han mår jättedåligt och jag vet inte vad jag ska ta mig till...


    Han har fått så många chanser, vi har varit hos familjerådgivning vi har pratat stött och blött allt utan resultat.


     


    Detta dåliga samvetet jag dras med, ansvaret jag känner över en annan persons välmående är rent ut sagt skitjobbigt.


    Nu innan jag flyttar är ju en sak, det är bara en jäkla massa för mig att fixa, abonnemang som ska flyttas, lån ska läggas om, hus ska värderas, bil ska göras någon ting med..men allt detta är ju bara praktiska saker, han tar inget ansvar över någonting och detta är en av orsakerna till separationen.


    Hur ska det gå sen?


    Kommer han klara att ha barnen, kommer jag kunna slappna av och känna att dom har det bra hos sin pappa eller kommer han vara som en grönsak?


    Kommer han ringa mig i tid och otid och vara arg, ledsen?


    Kommer han klara av att jobba och klara av sin ekonomi..?


     


    Jag kan ärligt talat säga att jag har svårt att se hur han ska klara sig själv, det är jag som skött allt hushållsarbete, allt ansvar över barnen han har liksom skött sitt och typ agerat barnvakt ibland och nu när han mår så dåligt HUR ska han klara sig?


     


    Är det någon som har varit i samma sits eller är? Har ni några tips och råd?


    Hur ska jag hantera detta?

  • Svar på tråden Råd från er som separerat.
  • AnnaZL

    Bra att du har bestämt dig och är på väg ut.
    Hur gamla är barnen?
    Honom behöver du inte oroa dig för, han är vuxen. Nu när ni separerar kan du med gott samvete strunta i hans välbefinnande.
    Familjerådgivningen är ett bra ställe att prata om de frågor som du har om hur han kommer att bete sig, så kan ni komma överens om hur ni ska sköta den kontakt ni behöver ha för barnens skull (med en neutral tredje part i samma rum).
    Lycka till!

  • MaryM

    Det skulle verkligen inte förvåna mig om han rycker upp sig massvis när ni väl flyttar isär. Ni verkar ha hamnat i destruktiva roller i er relation. Förr eller senare rycker han säkert upp sig och tar ansvar. Försök att inte oroa dig för mycket för det där nu.

    Missköter han barnen får du ta tag i det då, du har annat att fokusera på nu, och det är svinjobbigt innan man fått sin egen lägenhet och måste bo med exet, jag vet.


    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Vibeche

    Hej, glöm inte att han är i chocktillstånd. Och även om du har processat färdigt och är kilometer längre fram än honom i separationen så är inte han där ännu.

    Försök att hålla god kommunikation och hjälp honom genom att påpeka vad han behöver ta tag i om han nu inte ser det själv men gör det inte åt honom.

    Släpp "projektledarrollen", på hans dagar är den inte längre ditt ansvar, lämna det till honom och han kommer förmodligen plocka upp den rollen och klara av det helt ok.

    Kanske inte så som du skulle ha gjort det men om han har fungerat i samhället tidigare (jag antar att han är fullt normal i övrigt) så kommer han klara av detta. Det kräver bara lite tid och övning från hans sida.

    Jag hoppas han har stöttning som familj och vänner, be dem  hjälpa honom om han inte kan be om hjälp själv. Du kan ju inte vara den som stöttar i detta läget.

    Hoppas ni kan komma överens och hålla god ton för era barns skull.

  • Anonym (111)

    Hur gamla är barnen? Ska ni ha varannan vecka? Han är en vuxen människa och har ett eget ansvar att må bra! Det är inte din uppgift.

Svar på tråden Råd från er som separerat.