• Linda5

    snålt med mat vid bjudning

    Hej. Har diskuterat förut om hur mycket kött man behöver vid bjudning. Vi hade kalas igår och det var 11 vuxna och 4 barn. Hade 3,5 kg fläskfile och 2 kg kycklingen. Kycklingen tog slut och fläskfile var kanske 0,5 kg kvar. Jag tycker det var för lite mat. serverade med olika sallader och potatis och bea. Då det varit flera här som hävdat att 100-120 g/p är tillräckligt så kan jag säga att det är alldeles för lite. Även om era gäster säger att dom är mätta så är det bara av artighet.

  • Svar på tråden snålt med mat vid bjudning
  • Anonym (200)

    Här räknar vi 200 gr per person, samma för små barn. Och sen alltid för ett par personer extra. Man ska ha mkt över när gästerna går hem tycker jag...

  • Linda5

    Ja, kändes jätte pinsamt att kycklingen tog slut. Har aldrig hänt förut. Brukar ha massor av mat kvar.

  • Anonym (Mätt)

    Men hur kan det vara för lite om inte allt gick Åt?

  • Anonym (Matglad)
    Anonym (Mätt) skrev 2015-07-07 12:14:27 följande:

    Men hur kan det vara för lite om inte allt gick Åt?


    Det undrar även jag.
  • Mantrasina

    100-120 g protein per person är vad man brukar säga att man behöver, inte vad som är lämpligt för en bjudning. 


    Min erfarenhet är att en blir mätt på det med tillbehör, men det är gott med mera och det tror jag att de flesta tycker.

  • Anonym (Fkfkrkrkf)

    Men kycklingben är ju just det mest BEN.. Så det går inte att räkna så riktigt, skillnad om det varit filé.

  • Anonym (Elin)
    Anonym (Fkfkrkrkf) skrev 2015-07-07 13:11:12 följande:

    Men kycklingben är ju just det mest BEN.. Så det går inte att räkna så riktigt, skillnad om det varit filé.


    Det står ju inget om att det var kycklingben.
  • Anonym (Elin)

    Tycker det är vidrigt att folk äter så mkt kött. Tänker man inte på djuren, miljö och ens egen hälsa? Nu är jag själv vegan men när jag fortfarande åt kött hade jag ALDRIG klämt i mig sådana mängder. Ingen i min omgivning äter heller så kopiöst mkt kött.

Svar på tråden snålt med mat vid bjudning