• Anonym (somma­r blommo­r)
    Äldre 7 Jul 12:01
    2312 visningar
    11 svar
    11
    2312

    Chef med hårda nypor !!

    Vi har fått  en ny Chef  till min arbetsplats , 59 årig kvinna .
    Till en början var hon trevlig  och vi tyckte att det ska nog bli bra .

    Nu efter några månader  har något hänt med henne . detta är en rad av olika beteenden på senaste tid .
     Hon beter sig oroväckande otrevligt mot personal  ,speciellt de som är i lägre befattning. 

    kan komma ut på gården då  vi är ute  men barnen och kallar oss Ledighetskomitten !

    Skickar in personal  att städa  och vi får absolut inte sitta ner  .

    Är trevlig en dag och  nästa dag  kan  hon ringa  en avd och skälla ut personal om olika saker tex om vilka man talat med om tex Scheman  el anställningar . Tar inte reda på  vad som Igentligen är rätt och sant  .

    skriver fel i Anställnings papper och lovar att höra av sig men gör inte det då det är viktiga beslut som skall tas . Tar inte på sig ansvaret för egna fel .

    Är nonchalant och saknar väldigt tydligt Empati för sin personal då det gäller privata familjeskäl .

    Hon har vi flera tillfällen  talat illa om de olika avdelningarna  , skapar favoriter .
    kollar upp Personal  läser i avdelningarnas  kalendrar , ser över  frånvaro på ett negativt sätt  , ifrågasätter  personal om deras semester och vab dagar   om hur man i familjen lägger upp sådant .
    skapar orättvisa i form av  lovar en del jobb andra inte .

    vad ska vi göra ?  som det ser ut nu så är vi oroade och samtidigt vill vi ge henne en chans att visa mer positiva sidor .
    antingen är hon maktlysten och vill utöva en splittring i personal styrkan el så mår hon dåligt el är sjuk  .

    Vår tidigare Chef  var inte på detta sätt ,så vi undrar vad är felet.

    vi är alla duktiga erfarna pedagoger  och gör vårat jobb så gott i kan !

    vad ska man göra ?  kontakta  ledning , Hennes Chef ?
    många av oss är lite rädda  och vill vara anonyma  till en början .

    vad har vi för rätt ?
    och vad kan facket Göra ?

    Tack för hjälpen .

  • Svar på tråden Chef med hårda nypor !!
  • AnnaZL
    Äldre 7 Jul 12:44
    #1

    Det bästa är att prata med henne direkt när något händer.
    När hon tex kallar er ledighetskommitten (nu gissar jag att det ingår i ditt jobb att ta hand om barn och att du alltså inte är ute och leker med dina egna) säg att det låter som hon är missnöjd och fråga om hon vill att barnens utevistelse ska hanteras på annat sätt eller av färre personer.
    Är hon otrevlig, säg att du tycker hon låter arg/irriterad/osv och fråga om orsaken är hur du sköter ditt jobb. Gör det det, och det är inom rimlighetens gränser, ändra på hur du gör saker. Säger hon att det inte är så, tala om för henne att det är svårt att arbeta i så negativ miljö och att du skulle uppskatta om hon kan bete sig professionellt.
    När det gäller fel i anställningsavtal och scheman som hon inte har rättat efter ett par påminnelser är det bäst att kontakta hennes chef.
    Blir det inte bättre när ni pratar med henne, börja skriv upp alla incidenter så ni kan visa upp ett mönster för hennes chef. Det är iofs bra att börja med redan nu.

  • Anonym (somma­r blommo­r) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 19:34
    #2

    Tack för svar  .

    vi ska absolut börja skriva upp när det händer incidenter .
    något stämmer inte med henne .

    Finns även en känsla av hot i hennes  sätt att föra fram  meddelanden via telefon  Ett exempel  :  Sa vid ett tillfälle  till en Personal att  -  du ska fråga mig ! om du har frågor om din anställning inte till XXXX     dock var sanningen en helt annan  där personal på Admin  kontaktade  personal   och ställde några frågor om hur Chefen   skrivit anställningen   .Inte tvärt om ,var på chefen  blir märkbart irriterad .

    Brister även i känslig information/ sekretess ibland om personal   Tex via sms  så alla i personalen kan läsa .

      kan Personalen var anonym i ett ev klagomål till ledning  ? el hur ska man gå tillväga där. .
    Finns personal  som är påtagligt  rädd om sin anställning / vikariat .

  • AnnaZL
    Äldre 7 Jul 19:45
    #3

    Finns det någon med fast anställning som kan prata med hennes chef och fråga hur det är med anonymitet? Eller om företaget har en HR-avdelning.
    Det är bra om all personal kan samordna sin dokumentation så får ni snabbare en helhetsbild att presentera. Men sekretessbrott är nog bäst att rapportera så fort de händer.
    Lycka till!!

  • Äldre 8 Jul 12:09
    #4

    Hennes chef vet säkerligen vilken typ av chef de har anställt... 

  • Anonym (Alma)
    Äldre 8 Jul 19:44
    #5
    +1

    Vilken plågsam text...Inte för att vara elak men det är så många fel i den här texten så det går nästan inte att förstå innebörden i den.

  • Djävul­ens Högra Hand
    Äldre 8 Jul 20:07
    #6

    Det vildaste rovdjuret går att göra lite tamt, varg/lejon/tiger/chef behöver bara tyglas och präglas lite. Ni kan ju börja med att riva ifrån, man kommer långt med verbala företeelser om hur man upplever personen, tex är det så att du inte börjar agera professionellt mot din personal kommer vi omedelbart att uppdaga detta med vårt fack och dom får ta en diskussion med ledningen kring ditt beteende på vår arbetsplats. Tar väl udden av den mest jävliga människa rätt kvickt!

  • Anonym (somma­r blommo­r) Trådstartaren
    Äldre 8 Jul 21:02
    #7

    Tack för svaren och de råd ni ger   detta är inte lätt  kan jag säga  .
    Bara det att från att ha haft en chef som varit väldigt duktig ledare  med empati och  känsla för rättvisa  så är detta  tvärtom   .

    Vad är det som är så plågsamt ?    Skäms

  • Djävul­ens Högra Hand
    Äldre 8 Jul 22:13
    #8
    Anonym (sommar blommor) skrev 2015-07-08 21:02:50 följande:

    Tack för svaren och de råd ni ger   detta är inte lätt  kan jag säga  .

    Bara det att från att ha haft en chef som varit väldigt duktig ledare  med empati och  känsla för rättvisa  så är detta  tvärtom   .

    Vad är det som är så plågsamt ?   


    Objektivt så dagar/månader/år av tyranni så står ett samtal sig rätt blekt när man tittar på vad som behövs för att få det drägligt på ett arbete. Så vad som är plågsamt det kan du nog fråga dig, ja det behöver nog ni alla där på jobbet funderar över, för jag ser det som en nödvändighet för er och barnens trivsel att ni ska må bra på jobbet, så det plågsamma är väl att i leda lida dom dagarna när man får skit.

    Så ta ur händerna ur byxfickorna och ta tjuren vid hornen och skapa er trivsel.
  • Anonym (somma­r blommo­r) Trådstartaren
    Äldre 8 Jul 23:59
    #9

    Vi får ta detta till högre ort som man brukar säga  :)

  • Anonym (Alma)
    Äldre 9 Jul 00:57
    #10

    När jag skrev att det var plågsamt syftade jag på alla stavfel och versaler som i bl a orden Chef och Personal. Kan inte rå för att det stör mig så mycket.

  • Anonym (somma­r blommo­r) Trådstartaren
    Äldre 9 Jul 19:57
    #11

    Okej  då vet jag vad du menade , tråkigt att det blev plågsamt för dig .

Svar på tråden Chef med hårda nypor !!