• Anonym (vilse­n)
    Äldre 7 Jul 12:43
    3213 visningar
    16 svar
    16
    3213

    Mögel, ofarligt enligt hyresvärd? råd

    Så för några veckor sedan upptäckte vi en mörk fläck på vardagsrumsgolvet, när vi ryckte ned listen så var det alldeles svart. 
    Hyresvärdens folk kom och sa att mögel är helt ofarligt så länge man inte pillar i det? Stämmer det?

    Min sambo har haft utslag på kroppen som vc ej har svar på, samt andningssvårigheter.
    Jag är sjukskriven för andningssvårigheter, trötthet, huvudvärk.
    På pappret från läkaren står det hjärta och lungor. och nu har även jag fått utslag på kroppen, inte mycket men några fläckar här och där, vi har bott i lägenheten i 1 och ett halvt år...

    Har inte kopplat detta förrän nu, kan det bero på detta?

    Iallafall så har de varit och mätt, visade över 200 i vardagsrum och köksgolv. Vi har alltså fuktskada och mögel.  De vill att vi bor kvar under sanering och de sa " mögel är ofarligt så länge man inte petar i det".

    Så vad säger ni? 

  • Svar på tråden Mögel, ofarligt enligt hyresvärd? råd
  • Anonym (Bort!­)
    Äldre 7 Jul 12:48
    #1

    Mögel kan vara riktigt farligt så det måste saneras! https://www.byggahus.se/renovera/sa-paverkar-fukt-och-mogel-i-huset-din-halsa

  • Äldre 7 Jul 12:54
    #2

    Mögel är inte ofarligt. Det kan orsaka alla de besvär du nämner och mer vid exponering.

    På lång sikt leder det till cancer och andra sjukdomar.

    Ni ska kräva annan bostad nu direkt och när sanering pågår. Kontakta HGF.

  • Äldre 7 Jul 13:33
    #3

    Själv får jag huvudvärk, täppt näsa, rinnande och kliande ögon och svår huvudvärk vid mögel om jag är där någonstans där det finns ä under mer än ett par timmar. Det är hemskt. Och inte alls ofarligt. Det är inte alls bra att utsättas för mögel under ens en kortare period!

  • Äldre 7 Jul 13:40
    #4

    Det beror på hur känslig man är också. Min sambo som har astma känner av mögel med en gång, medan jag är totalt okänslig, bodde i en lägenhet med mögel utan att märka ett dugg :)

  • Anonym (vilse­n) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 14:02
    #5

    har en bild med vet inte hur jag lägger in? någon smartare än jag?

    Har kontaktat hgf de säger att vanligtvis brukar man bo kvar under sanering och att enligt lag behöver inte hyresvärden ta prover, men tipsade mig om att kontakta kommunen(miljö). De sa att det inte är ofarligt och kan ge symtom och skulle inte rekommendera bo kvar under sanering....

  • Anonym (Skits­nack)
    Äldre 7 Jul 14:24
    #6

    Din hyresvärd snackar en massa jävla skit. Mögel är väldigt skadligt att leva i och hyresvärden är SKYLDIG att mögel sanera lägenheten.

  • Anonym (Bort!­)
    Äldre 7 Jul 17:20
    #7

    Man kan bo kvar om man har en fläkt som torkar ut ursprunget till möglet och inte måste vistas i mögelrummet så mycket. Men saneras måste det!

  • Anonym (vilse­n) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 18:58
    #8

    här kommer en bild

  • Äldre 7 Jul 20:26
    #9
    Anonym (vilsen) skrev 2015-07-07 18:58:30 följande:

    här kommer en bild


    Men blä. Det där är allvarligt. Ni ska inte bo i det där alls. KRÄV sanering och ett annat boende under tiden.
  • Anonym (Bort!­)
    Äldre 8 Jul 14:06
    #10

    Riktigt illa! Jag hade inte bott där en enda dag till. Det måste saneras-nu.

  • Anonym (Skits­nack)
    Äldre 8 Jul 14:27
    #11
    Anonym (Bort!) skrev 2015-07-08 14:06:18 följande:

    Riktigt illa! Jag hade inte bott där en enda dag till. Det måste saneras-nu.


    Ja värre än sådär kan det knappast bli. Vidrigt att värden låtas som ingenting och ljuger och säger att ts och hennes familj är säkra när dom bor i den där skiten. Hota med att gå vidare till domstol om värden inte ser till att HELA lägenheten blir sanerad NU!! Och att ni får bo någon annan stans under tiden.
  • Anonym (Skits­nack)
    Äldre 8 Jul 14:28
    #12

    Kan säga att era symptom är med största sannolikhet pga möglet. Det kan sluta med cancer och att hyresvärden säger som han gör är fruktansvärt ignorant och vidrigt.

  • Äldre 8 Jul 14:30
    #13
    Anonym (vilsen) skrev 2015-07-07 18:58:30 följande:

    här kommer en bild


    Men Gud!!! :-O
  • Anonym (:))
    Äldre 8 Jul 14:54
    #14

    Om hyresvärden inte vill sanera lägenheten så ring hyresgästföreningen och få hjälp av dom. Om ni inte är med i hyresgästföreningen kan ni vända er till kommunen där ni bor och få hjälp av dom.

  • Anonym (Bort!­)
    Äldre 10 Jul 16:09
    #15

    Hyresvärd,hyresrättsförening,hyresnämnden,miljökontoret. Nån instans ska ta tag i det där!

  • Anonym (Skits­nack)
    Äldre 14 Jul 20:26
    #16

    Hur går det? Du har inte skrivit något alls i tråden på läääääänge nu. Var det påhitt eller?

Svar på tråden Mögel, ofarligt enligt hyresvärd? råd