• Anonym (Minis mamma)
    Äldre 7 Jul 13:35
    1576 visningar
    12 svar
    12
    1576

    Första orden, tvåordsmening etc?

    Vår mini sa mamma både tydligt och "mammamammamamma" vid 2,5 månads ålder. nu vid 8 månader använder mini "mamma, pappa, nej, hej, upp, meee (=mer), bampa (=lampa)" och senaste veckorna tvåordsmening "mamma upp".

    Men mini kryper inte, går inte. Sitter bra, gungar i krypställning, kan rulla mage/rygg rygg/mage, sätter sig upp, kan resa sig upp genom att hålla i något och dra sig upp. Sitter eller ligger nöjd på golvet, ålar bakåt, i cirklar, tar sig framåt på rumpan. 
    Hen har inte tid med det motoriska men blir ändå orolig över att hen skulle vara sen :-/. Tyckte hen var tidig i början men sen har det stannat av känns det som och blivit sen?

    När sa era barn första orden, tvåordsmeningar etc
    När kröp dem, gick etc?

  • Svar på tråden Första orden, tvåordsmening etc?
  • Anonym (Malou­)
    Äldre 7 Jul 13:45
    #1

    Min yngsta var också tidig med talet men senare med det motoriska. Började gå vid 13 månader. Egentligen inte så sent, men de andra två gick när de var 11 månader. Jag tror de koncentrerar sig på en sak i taget :)

  • Anonym (Suck)
    Äldre 7 Jul 14:18
    #2

    Att ett barn säger mamma vid 2,5 mån ålder är SKITSNACK. Annars är det inte sent att inte gå eller krypa vid 8mån.

    Min yngsta var tidig med allt. Började säga första orden vid 7-8mån och började gå vid 8mån. Nu är hon 2år och pratar MASSOR hela tiden.

  • Äldre 7 Jul 14:31
    #3

    Har en tio månaders. Säger mamma, pappa och hej. Det började hon med vid 7 månader. Vid 6 månader rullade hon fram vid 9 kröp hon och nyss började hon gå. Alla barn är olika.

  • Anonym (???)
    Äldre 7 Jul 14:31
    #4

    Vad menar du med sen? Har du läst något om utveckling eller frågat på bvc?  "ålar bakåt, i cirklar, tar sig framåt på rumpan, sätter sig och ställer sig..." kan hen allt det är hen inte sen. Alla barn ägnar sig inte åt klassisk krypning... Känns lite som att du bara vill skryta med att hen pratar...

  • Anonym (Minis mamma) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 14:43
    #5
    Anonym (Suck) skrev 2015-07-07 14:18:20 följande:

    Att ett barn säger mamma vid 2,5 mån ålder är SKITSNACK. Annars är det inte sent att inte gå eller krypa vid 8mån.

    Min yngsta var tidig med allt. Började säga första orden vid 7-8mån och började gå vid 8mån. Nu är hon 2år och pratar MASSOR hela tiden.


    nej varför skulle jag ljuga om det?? Har det på film till och med!

    "Alla" andra bebisar i samma ålder kryper eller går utom vår =/
  • Anonym (moste­r)
    Äldre 7 Jul 15:01
    #6

    Min systerdotter är 23 månader och har varit rätt tidig med det motoriska (tror jag). Gick vid 10-11 månader och kan göra väldigt mycket kroppsligt nu.

    Tycker inte det låter som att din mini är sen motoriskt, snarare normal. Däremot verkar hen otrolig tidig med språket. Där börjar jag och min syster bli lite oroliga för min systerdotter. Hon säger mamma, pappa, några få namn, mer, tack och ja/nej. Mamma och pappa har hon sagt rätt länge men de andra orden har kommit nu de senaste månaderna. Pratar absolut inte i tvåordsmeningar. Verkar dock förstå det mesta man säger och svarar på frågor. Bör vi vara oroliga tror ni?

  • Anonym (Hm)
    Äldre 7 Jul 15:54
    #7

    Men vad som gäller vid tidig språkutv så är det barnets Förståelse av språket inte vad hen säger.

    Min mellersta började åla först vid 10mån, kröp vid 12mån, gick vid 16mån.
    Språkutv började ordentligt vid 15mån och vid 18mån pratade han i långa meningar! Alltså 6-7ordsmeningar.
    Men han började inte hoppa jämfota förrän vid 4år t.ex ;) han är lite klumpig men sjukt verbal! Idag 5år gammal!

    Medan min dotter var väldigt tidig motoriskt, men började prata vid 16mån- ungefär i samma takt som sin bror. Hon började hoppa jämfota vid 2år3mån.

    Alla barn är olika! :)

    Att de kan några ord innan året är normalt och det finns nog extremt få som inte kan säga mamma pappa hej lampa ungefär ;) osv

  • Anonym (Suck)
    Äldre 7 Jul 17:19
    #8
    Anonym (Minis mamma) skrev 2015-07-07 14:43:50 följande:
    nej varför skulle jag ljuga om det?? Har det på film till och med!

    "Alla" andra bebisar i samma ålder kryper eller går utom vår =/
    Det är fortfarande skitsnack oavsett vilka ljud du har på film. Mina barn jollrade också i den åldern och visst med fantasi kunde man tro att dom sa mamma pappa men en 2,5 mån bebis PRATAR INTE!! Haha jösses..
  • Äldre 7 Jul 17:21
    #9
    Anonym (moster) skrev 2015-07-07 15:01:05 följande:

    Min systerdotter är 23 månader och har varit rätt tidig med det motoriska (tror jag). Gick vid 10-11 månader och kan göra väldigt mycket kroppsligt nu.

    Tycker inte det låter som att din mini är sen motoriskt, snarare normal. Däremot verkar hen otrolig tidig med språket. Där börjar jag och min syster bli lite oroliga för min systerdotter. Hon säger mamma, pappa, några få namn, mer, tack och ja/nej. Mamma och pappa har hon sagt rätt länge men de andra orden har kommit nu de senaste månaderna. Pratar absolut inte i tvåordsmeningar. Verkar dock förstå det mesta man säger och svarar på frågor. Bör vi vara oroliga tror ni?


    Nej ni bör inte vara oroliga. Hon kommer komma igång med talet.
  • Äldre 7 Jul 21:15
    #10

    Ni borde oroa er mer för att ni inte verkar veta vilket kön ert barn har.

    Suck.

  • Äldre 7 Jul 21:23
    #11

    Som någon skrev tidigare, barn lär sig en sak i taget liksom. Jag har två barn o vilken skillnad!! Min kille var oerhört motorisk, kröp innan han va sex månader, gick hyggligt redan vid tio månader, men sa nästan ingenting förrän han va två år. Min dotter däremot är nu åtta månader, har precis lärt sig krypa men sitter helst stilla. Ingen antydan att försöka resa sig alls, däremot säger hon enstaka ord redan. Mamma, pappa, gris (hennes snutte är en gris), hej bla.. Jag tänker att när hon tröttnat på att babbla nonstop så kommer väl det andra. :)

  • Äldre 7 Jul 22:05
    #12

    Vår äldsta sade sitt första ord vid 10 månader (pappa), hade vid 18 månader ett aktivt ordförråd om kanske 20 ord, men ett enormt passivt ordförråd. Sade sin första 2-ordsmening strax innan 2-årsdagen och sedan gick det undan (är nu snart 2,5 år och säger 5-7 ordsmeningar, dock inte alltid förståeligt för utomstående). Med andra ord inom normalspannet vad gäller talet. Grovmotoriskt var han dock klart tidigare, ålade vid 5 månader, kröp på sin 7-månadersdag och ställde sig upp mot möbler några dagar senare. Gick längs med möbler vid 7.5 månader.

Svar på tråden Första orden, tvåordsmening etc?