• Anonym (Babs)
    Äldre 7 Jul 17:09
    3303 visningar
    17 svar
    17
    3303

    Aldrig mera jeans?

    HJÄLP alla på fl! Jag kan inte hitta jeans i affärerna som jag trivs i! Flera med samma problem? Har ni lyckats lösa det? Var i så fall? Jag är inte purung (48) och vill inte ha det som kallas jeans i affärerna, alltså jeansfärgade spandexbyxor som smiter åt så att det känns som man sitter i ett skruvstäd och knappt kan röra sig. Jag letar förgäves efter välsittande och löst sittande (inte överdrivet löst hängande) jeans men de finns ingenstans! I en affär plockade de fram något de kallad boyfriend-modell för de skulle vara lite rymligare i passformen. Hurra, tänkte jag men tänk vad snopen jag blev när de var lika tajta som alla andra jeans. Som jag sa, jag är 48 år, och vill inte strutta omkring i denimblå tights som en 25-årig tjej. Snart kommer jag att få köpa "vanliga långbyxor" för mina jeans håller på att ta slut. Snälla, finns det flera här som är 40+, inte pinnsmala och med ben som inte är girafflånga??? Har ni hittat jeans någonstans som inte är en andra hud utan lagom lössittande över låren och snygga?

  • Svar på tråden Aldrig mera jeans?
  • Äldre 7 Jul 17:16
    #1

    Jag är 50+ och handlar mina jeans på Joy, Lindex, Ullared och när jag är i USA Det är ganska varierande modeller, men alltid sydda i riktig denim.


  • Äldre 7 Jul 17:20
    #2

    Köpte löst sittande jeans på lindex, supersköna! :)

  • Äldre 7 Jul 17:38
    #3

    Levis från männens avdelning.

  • Äldre 7 Jul 18:12
    #4

    Alltså, var köper du "jeans" egentligen? Eller är det jeggeings du köper av mistag, kanske? Jag är 20 år yngre än dig och köper ALLTID bootcuts och det sitter ALLTID som jeans ska sitta. Och de är stela och styva när de är nytvättade =)


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (Babs) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 22:53
    #5
    Aniiee skrev 2015-07-07 18:12:43 följande:

    Alltså, var köper du "jeans" egentligen? Eller är det jeggeings du köper av mistag, kanske? Jag är 20 år yngre än dig och köper ALLTID bootcuts och det sitter ALLTID som jeans ska sitta. Och de är stela och styva när de är nytvättade =)


    På Flash bland annat. De hade en modell som hette Maggie men de finns inte längre. Nu finns det bara tajta, slimmade på Flash. Jag har letat på varuhus också och grävt genom högar av Acne, Levis och liknande. Allt är tajt. Var hittar DU dina jeans som sitter som jeans ska sitta? Lite svårt att förstå vad du menar med att de sitter som jeans ska sitta. En del menar att de ska smita åt, andra att de ska sitta lösare. Tipsa gärna var du har hittat dina jeans.
  • Anonym (Babs) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 22:55
    #6
    Tow2Mater skrev 2015-07-07 17:38:06 följande:

    Levis från männens avdelning.


    Ja! Tack! Det ska jag kolla!
  • Anonym (Babs) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 22:58
    #7
    Virriga Vera skrev 2015-07-07 17:16:00 följande:

    Jag är 50+ och handlar mina jeans på Joy, Lindex, Ullared och när jag är i USA Det är ganska varierande modeller, men alltid sydda i riktig denim.


    Jag har letat jeans i USA också men det är samma modeller där som här. Var på de stora varuhusen och mindre butiker. Alla expediter skakade på huvudet och sa samma som jag hör i Sverige: "tyvärr, men det är så här jeans ser ut nu för tiden".
  • Äldre 7 Jul 23:16
    #8

    Jag upplever nästan tvärtom, att det är svårt ibland (om man inte går till renodlade jeansaffärer) att hitta vanliga jeans som inte är som en säck över rumpa och lår. Min kropp ser inte riktigt ut så där som det sägs att kvinnokroppar "ska", vs bred över lår och rumpa och pinnsmal i midjan. Jag är mer rak med långa ben och platt rumpa. 

    Nu går jag visserligen gärna i tajts också (trots mina snart 48 år), stretchjeans eller leggings, men jag vill även ibland ha vanliga raka eller bootcut. Köpte faktiskt ett par helt ok på Ellos av alla ställen, de hade en modell och tvätt som var helt ok för priset. De hade fler andra modeller också, så kanske kan du hitta nåt där?

    Lindex och Kapp-Ahls jeans kan jag däremot inte ha alls, de upplever jag ofta är precis som det du söker, kortare i benen, smalare i midjan och vidare runt lår och bak, så du kanske ska kolla där.

    Annars unisexmodeller från Levi's och Lee. 

  • Äldre 7 Jul 23:17
    #8

    Jag upplever nästan tvärtom, att det är svårt ibland (om man inte går till renodlade jeansaffärer) att hitta vanliga jeans som inte är som en säck över rumpa och lår. Min kropp ser inte riktigt ut så där som det sägs att kvinnokroppar "ska", vs bred över lår och rumpa och pinnsmal i midjan. Jag är mer rak med långa ben och platt rumpa. 

    Nu går jag visserligen gärna i tajts också (trots mina snart 48 år), stretchjeans eller leggings, men jag vill även ibland ha vanliga raka eller bootcut. Köpte faktiskt ett par helt ok på Ellos av alla ställen, de hade en modell och tvätt som var helt ok för priset. De hade fler andra modeller också, så kanske kan du hitta nåt där?

    Lindex och Kapp-Ahls jeans kan jag däremot inte ha alls, de upplever jag ofta är precis som det du söker, kortare i benen, smalare i midjan och vidare runt lår och bak, så du kanske ska kolla där.

    Annars unisexmodeller från Levi's och Lee. 

  • Äldre 8 Jul 01:06
    #9

    Rekommenderar också herravdelningen!

  • Äldre 8 Jul 07:56
    #10
    Anonym (Babs) skrev 2015-07-07 22:58:34 följande:
    Jag har letat jeans i USA också men det är samma modeller där som här. Var på de stora varuhusen och mindre butiker. Alla expediter skakade på huvudet och sa samma som jag hör i Sverige: "tyvärr, men det är så här jeans ser ut nu för tiden".
    Jag hittar alltid massor av jeans när jag går på vfoutlet.com/ de har modeller som passar alla. Jag har aldrig sett så många olika storlekar och modeller någon annanstans.
  • sextio­talist
    Äldre 8 Jul 08:55
    #11

    Har du varit på JC, de har ju jeans i alla modeller. Man hittar ju även de klassiska Levis där.
    Själv är jag 50+ men ogillar löst sittande jeans, men mitt problem är att jag har kraftiga vader (har väldigt lätt att bygga upp muskler i vaderna, så det är inte fett) och många jeans kräver trådsmala vader, så jag får ofta gå upp en eller två storlekar och då är det superstora i midjan istället och lite för pösiga över låren (över låren kan man sy in, men värre är midjan)

  • Anonym (e)
    Äldre 8 Jul 09:40
    #12

    Kollar andrahand eller loppis för äldre modeller.

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 8 Jul 10:11
    #13
    Anonym (e) skrev 2015-07-08 09:40:46 följande:
    Kollar andrahand eller loppis för äldre modeller.
    Problemet med jeans på second-hand är att jeansen där ofta har slitits och formats av en annan persons kropp hittar man däremot rätt så kan man göra riktiga fynd Lewis för kring 80 kr ibland helt nya med prislapparna kvar.
    Jeans i de gamla märkena har alla möjliga modeller så där bör det inte alls vara några problem däremot tycker jag att det är problem hos vanliga kedjor som Lindex osv. eftersom de envisas med damjeans skapade för kraftiga lår och breda höfter och inte sällan bara 2 benlängder.
  • Äldre 8 Jul 10:59
    #14
    Anonym (Babs) skrev 2015-07-07 22:53:41 följande:

    På Flash bland annat. De hade en modell som hette Maggie men de finns inte längre. Nu finns det bara tajta, slimmade på Flash. Jag har letat på varuhus också och grävt genom högar av Acne, Levis och liknande. Allt är tajt. Var hittar DU dina jeans som sitter som jeans ska sitta? Lite svårt att förstå vad du menar med att de sitter som jeans ska sitta. En del menar att de ska smita åt, andra att de ska sitta lösare. Tipsa gärna var du har hittat dina jeans.


    Jag tycker du ska titta på ellos, dom har massa olika modeller för både äldre och yngre. Jag har sett den typen av jeans som du önskar där vid flertal tillfällen.
  • Anonym (JC)
    Äldre 8 Jul 12:04
    #15

    Jag tänker mig att du ska köpa Levis eller Lee. De är ju alltid av riktig denim och sitter inte så tight och härligt som jag vill ha, så jag köper dem aldrig. Blir slappa efter bara någon användning så man måste tvätta konstant för att de ska sitta tight.

    Kolla på JC.

  • Anonym (Babs) Trådstartaren
    Äldre 9 Jul 23:12
    #16

    Tack till alla för tipsen!

  • Äldre 10 Jul 00:26
    #17

    Lee Marion

Svar på tråden Aldrig mera jeans?