• Anonym (ts)

    bipolär, finns det hopp för mig?

    hej, och tack i förväg för er som orkar ta er tid att läsa och ge råd!

    jag är en tjej på 26 år. jag har alltid vart deprimerad i perioder, från lågstadiet. jag har ganska nyligen fått dignosen bipolär sjukdom. jag har det i släkten, plus att jag har kollat upp symptomen och känner igen mig väldigt mycket i det.

    just nu äter jag mediciner mot ångest, och även lugnande för att kunna somna. jag har alltid haft sömnproblem. psykiskt sätt mår jag ganska okej idag, känner mig tom bara. men jag fungerar normalt. 

    men jag har funderingar på att sluta med min medicin, då jag har gått upp nå fruktansvärt i vikt, jag vill knappt se mig själv i spegeln längre, jag har inte haft sex på över två år. 

    men när jag väl börjar trappa ner på min medicin så blir jag så fruktansvärt trött hela dagarna. det funkar inte med jobb och ett barn. men samtidigt så orkar jag inte känna mig som en flodhäst längre... kan tillägga att jag aldrig har varit överviktig innan jag började ta mediciner ordentligt (efter jag fick barn, då jag kände att jag hade någon att kämpa för).

    jag har ett ganska högt tempo just nu, och jag gillar det.. ska snart till min läkare och diskutera medicin. för jag kommer att sluta med allt nu ett tag. jag orkar verkligen inte med min kropp längre.. 

    och det är väl ingen större fara om jag slutar med medicinen, jag brukar inte bli extremt manisk som en del kan bli, men jag kan gå in i ganska djupa deprisioner. 

    åh jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. och nu har jag även fått en extrem barnlängtan. vill så gärna ha många barn. men kan man ha många barn som bipolär? är jag bara självisk om jag skaffar flera barn? mitt barn som jag har nu är en glad individ som fungerar bra, utåtriktad och älskad av alla. h*n har ett stabilt liv.. så jag tänker att det kanske inte vore katastrof att skaffa fler barn? 

    hm, vet inte riktigt vad jag vill få ut av den här tråden... kände väl för att skriva av mig eller något. tips och råd om vad som helst uppskattas. 

    puss på er

  • Svar på tråden bipolär, finns det hopp för mig?
  • sisi83

    Hej,

    Tanken med medicinerna är att de ska motverka både depressioner och uppvarvningar. Därför kommer nog läkaren bedömda att du bör fortsätta med medicin, helst livet ut då sjukdomen anses som kronisk. Det finns flera mediciner för bipolär sjukdom och jag rekommenderar att du diskuterar viktproblemen med din läkare.

    Diagnosen bipolär är som alla andra diagnoser en beskrivning men där olika individer har olika svårigheter. Således kan man inte enbart utifrån diagnosen veta vilka mediciner du kommer svara bäst på eller hur du bör göra med barn. Men ja, många med bipolär diagnos har både familj och arbete och lever i stort vanliga liv. Sen tycker jag personligen att man bör se till att man är stabil, har hittat en medicinering/behandling som fungerar bra och har allmänt koll på vart man är i livet innan man gör något så stort som skaffar ett barn.

  • Spiroux

    Hej ts, har precis blivit diagnosticerad med bipolär sjukdom typ 2 så jag vet hur det är ???? Det är aldrig kul med mediciner och de flesta har nån typ av bieffekt men du ska absolut inte sluta med dem! Må hända att man går upp i vikt men ställt mot att gå ner i djup depression som kan innebära livsfara är det kanske värt det? Jag äter själv lamotrigin och några ångestdämpande samt sömntabletter och visst man blir seg, lite platt i måendet men jag gör iallafall inte lika mycket dumheter som i mina maniska perioder och ffa är depressionen borta ???? Sluta aldrig med medicin utan att rådgöra med läkare det kan bli jättetokigt (är apotekare så jag har koll på medicinerna ????)

  • Anonym (bananas)

    Bipolär är= spring för livet från såna i relationer. Det är inte värt det.

  • Anonym (E)
    Anonym (bananas) skrev 2015-07-07 21:29:12 följande:

    Bipolär är= spring för livet från såna i relationer. Det är inte värt det.


    Läste du verkligen TS?
  • Anonym (E)

    Vilka mediciner äter du och hur mycket?

    Hur har du fixat föräldraskapet hittills under dina skov?

  • Anonym (ts)
    sisi83 skrev 2015-07-07 20:02:00 följande:

    Hej,

    Tanken med medicinerna är att de ska motverka både depressioner och uppvarvningar. Därför kommer nog läkaren bedömda att du bör fortsätta med medicin, helst livet ut då sjukdomen anses som kronisk. Det finns flera mediciner för bipolär sjukdom och jag rekommenderar att du diskuterar viktproblemen med din läkare.

    Diagnosen bipolär är som alla andra diagnoser en beskrivning men där olika individer har olika svårigheter. Således kan man inte enbart utifrån diagnosen veta vilka mediciner du kommer svara bäst på eller hur du bör göra med barn. Men ja, många med bipolär diagnos har både familj och arbete och lever i stort vanliga liv. Sen tycker jag personligen att man bör se till att man är stabil, har hittat en medicinering/behandling som fungerar bra och har allmänt koll på vart man är i livet innan man gör något så stort som skaffar ett barn.


    jag har testat en hel del olika mediciner, och även pratat med min läkare om vikten. men då det hela tiden slutar och börjar nya läkare på avdelningen så blir det lixom ingen bra kontakt där heller.

    och det med vikten, är ju så att det handlar inte bara om 5-10 kg.. det hade jag inte brytt mig om, men just nu väger jag ca dubbla min normalvikt. vilket resulterar i att jag blir jätte anfådd, har svårt att göra saker, svettas konstant, träffar jag någon gammal bekant som jag inte sett på ett tag så känner dom inte igen mig.. det är förnedrande! kan känna att folk tänker att jag e dum i huvudet som "låtit" mig själv bli så här fet.. fast det inte är mitt val ens.. men det vet ju inte andra.
  • Anonym (ts)
    Anonym (E) skrev 2015-07-07 21:49:24 följande:

    Vilka mediciner äter du och hur mycket?

    Hur har du fixat föräldraskapet hittills under dina skov?


    voxra 300mg eler om det är 30, en tablett är det iaf.
    fluoxitin två kapslar, men har trappat ner till en kapsel nu i någon vecka
    lergigan 25mg, tog som mest 5st på kvällen, men har nu trappat ner till 2-3st.

    att ha barn har faktiskt gått rätt smidigt, visst var det kämpigt i början, när man inte riktigt visste vad som väntade. första året ammade jag, och åt därför inga mediciner, så jag led av en hel del panikångest, men kände jag att jag behövde en paus så fick pappan ha barnet. vi separerade när barnet var 6 mån. men han bodde väldigt nära, så när jag fick panikångest som värst så kom han och hämtade barnet.

    sen barnet var ca två har vi haft 50/50, första två åren hade jag barnet mestadels. det har funkat bra, jag har aldrig avlastning, men eftersom vi har 50/50 så funkar ju det bra då. sen har vi även haft tur med att få ett "snällt" barn. ingen överdriven trots, bra sov vanor, lätt att ha och göra med helt enkelt. 
  • Anonym (E)
    Anonym (ts) skrev 2015-07-08 10:46:56 följande:

    voxra 300mg eler om det är 30, en tablett är det iaf.

    fluoxitin två kapslar, men har trappat ner till en kapsel nu i någon vecka

    lergigan 25mg, tog som mest 5st på kvällen, men har nu trappat ner till 2-3st.

    att ha barn har faktiskt gått rätt smidigt, visst var det kämpigt i början, när man inte riktigt visste vad som väntade. första året ammade jag, och åt därför inga mediciner, så jag led av en hel del panikångest, men kände jag att jag behövde en paus så fick pappan ha barnet. vi separerade när barnet var 6 mån. men han bodde väldigt nära, så när jag fick panikångest som värst så kom han och hämtade barnet.

    sen barnet var ca två har vi haft 50/50, första två åren hade jag barnet mestadels. det har funkat bra, jag har aldrig avlastning, men eftersom vi har 50/50 så funkar ju det bra då. sen har vi även haft tur med att få ett "snällt" barn. ingen överdriven trots, bra sov vanor, lätt att ha och göra med helt enkelt. 


    300 är det nog, maxdosen har jag för mig. Du har inte provat lamotrigin då? Jag kombinerar 150 mg voxra med 100 mg lamotrigin, och har inga biverkningar alls. Ingen viktuppgång, trötthet (mer än jag skulle haft utan voxra), mental tröghet eller annat. Gick däremot upp med ssri (citalopram) för några år sen.

    Skönt att ni har ett så bra samarbete! Det har vi med, men här är det pappan som har panikångest.

    Har du någon pojkvän med med tanke på barnplanerna?
  • Anonym (ts)
    Anonym (E) skrev 2015-07-08 11:31:09 följande:
    300 är det nog, maxdosen har jag för mig. Du har inte provat lamotrigin då? Jag kombinerar 150 mg voxra med 100 mg lamotrigin, och har inga biverkningar alls. Ingen viktuppgång, trötthet (mer än jag skulle haft utan voxra), mental tröghet eller annat. Gick däremot upp med ssri (citalopram) för några år sen.

    Skönt att ni har ett så bra samarbete! Det har vi med, men här är det pappan som har panikångest.

    Har du någon pojkvän med med tanke på barnplanerna?
    okej, jag ska iväg till läkaren idag iaf, så får se hur det blir med mediciner. just nu är en biverkning förstoppning. hela tiden typ.. har t o m börjat dricka kaffe för att få igång magen, men det hjälper typ inte..  jag har ätit lamotrigin, cymbalta, lithium, propavan, och även starkare sömnmediciner. säkert någon mer medicin som jag inte kommer på nu.

    ja det är skönt att samarbetet funkar väl, dock har det vart en del bråk emellanåt. men nu för tiden är det knappt bråk längre, så det är skönt, och när vi väl har bråkat så har det inte gått ut över barnet. skönt att det funkar med pappan för dig med! :)

    nej jag har ingen pojkvän just nu. har svårt för att träffa killar nu när jag har gått upp så mycket i vikt. har inte riktigt försökt ens. för jag känner mig äcklad av min kropp. och det är inte något attraktivt på dating marknaden med någon som har dåligt självförtroende :p
  • Anonym (ts)

    Hej igen... Jag pratade med läkaren i onsdags, det gick väl sådär, som väntat bad hon mig att inte sluta med medicin. Jag har trappat ner på flouxitin, och hon tyckte att jag skulle stanna där till att börja med. Men jag kommer att sluta med den helt snart ändå. Hon tog lite prover och skicka remiss till vc, för att få hjälp med min förstoppning som jag haft ett bra tag nu. Men men får se om jag får någon vettig hjälp på vc. Har inte fått det förr, så mina förhoppningar är inte så höga!

    Jag glömde dock att ta upp mitt humör, jag är extremt lätt retlig, men jag kan ju behärska mig, men det är ändå ganska drygt!

    Jag har även börjat prata med lite killar. Känns skönt att göra det utan att den röda tråden är sex snack! För det har det alltid varit innan. I perioder har jag varit ganska nymfomanisk, träffat killar hej vilt och enbart för sex. Men det är en sak jag tycker är besvärligt ,när jag ska lära känna killar så får jag lixom påminna mig själv att fråga saker om dom.. För egentligen bryr jag mig inte ett dugg! Samma med folk jag träffar i vardagen, totalt ointressant är det för mig.. Jag vet inte vad det beror på. Jag har inte alltid varit så . Någon som känner igen sig ?

Svar på tråden bipolär, finns det hopp för mig?