• Anonym (TS)

    Överreagerar jag ?

    Måste vara skriva av mig lite om hur mycket jag stör mig på våra, annars trevliga grannar.

    Vi bor i en bostadsrätt som är som ett fristående hus. Alla har små trädgårdar son går runt husen och alla har häck runt tomten. När vi flyttade in förra året så hade de tidigare ägarna tagit bort häcken för att sätta dit staket, vilket dom aldrig gjorde utan de lämnade gården helt tom.

    Våra hus står i fyrkanter och en liten gata (?) in till våra hus går mellan våran gård och grannen mitt emot. På sidan av vårat hus går en gata högre upp till nästa 4 hus. På andra sidan av gatan på sidan av vårat hus är en lekpark och en bollplan. Då de förra ägarna av vårat hus tog bort häcken har vi precis planterat en ny.

    Ändå står barnen från huset mitt emot (5 och 9 år) och spelar fotboll och självklart skjuter de väldigt ofta in bollen i våran häck. Är det så svårt att respektera andras egendom och gå den lilla biten till lekparken? Det är redan grenar som har gått av (varje planta har ca 5 grenar till en början)

    Har även sagt åt mitt barn och deras 5 åring när de spelade fotboll på gatan, inför mamman, att de gärna får gå någon annanstans och spela då de kan förstöra häcken .

  • Svar på tråden Överreagerar jag ?
  • Anonym (Hm)

    Alltså det är barn det handlar om... Du lär få tjata sönder dig, eller så sätter du dig på en stol framför din häck och vaktar den? När barnen är ute och leker..

  • Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2015-07-07 20:02:56 följande:

    Alltså det är barn det handlar om... Du lär få tjata sönder dig, eller så sätter du dig på en stol framför din häck och vaktar den? När barnen är ute och leker..


    Nej, mitt barn sa jag åt och han får ju inte spela där, pga våran häck och respekt för deras. Detta gäller alltså grannens två barn och ibland en annan grannes barn också.

    Mitt barn får gå till lekparken som ligger precis bredvid och den bollplanen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2015-07-07 20:02:56 följande:

    Alltså det är barn det handlar om... Du lär få tjata sönder dig, eller så sätter du dig på en stol framför din häck och vaktar den? När barnen är ute och leker..


    Förlåt, läste lite fel. Ja men det är alltid en förälder med när som barnen är ute så jag tycker att den kan säga åt barnen att spela på deras gård eller ta med dem till planen.
  • Anonym (?)

    Har du sagt ifrån eller förutsätter du bara att grannarna förstår att häcken är ömtålig?

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (TS) skrev 2015-07-07 20:09:06 följande:
    Förlåt, läste lite fel. Ja men det är alltid en förälder med när som barnen är ute så jag tycker att den kan säga åt barnen att spela på deras gård eller ta med dem till planen.
    Då förstår jag inte problemet. Bara att be dom gå till lekplatsen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2015-07-07 20:54:11 följande:

    Har du sagt ifrån eller förutsätter du bara att grannarna förstår att häcken är ömtålig?


    Jag har sagt ifrån till barnen inför mamman. Vill egentligen inte skapa konflikter eller framstå som en gnällkärring men jag tycker bara att det borde tillhöra sunt förnuft att vara försiktig med andras saker. speciellt när föräldrarna är 40 och jag 26.

    Det är ju inte så roligt att lägga ur en massa tusenlappar och en hel del arbete när någon annans barn kanske förstör det.
  • Anonym (suck)
    Anonym (TS) skrev 2015-07-08 00:33:03 följande:

    Jag har sagt ifrån till barnen inför mamman. Vill egentligen inte skapa konflikter eller framstå som en gnällkärring men jag tycker bara att det borde tillhöra sunt förnuft att vara försiktig med andras saker. speciellt när föräldrarna är 40 och jag 26.

    Det är ju inte så roligt att lägga ur en massa tusenlappar och en hel del arbete när någon annans barn kanske förstör det.


    Människor överlag, och särskilt svenskar, är så fruktansvärt konflikträdda att de inte vågar kommunicera.

    Varför skulle grannen nödvändigtvis veta vad du tycker? Och varför skulle grannen ens bry sig om din häck lika mycket som du gör?

    Det är inte elakt att sätta gränser om man inte gör det på ett elakt sätt. Det räcker att du på ett vänligt men bestämt sätt ber dem respektera din häck.

    Förslag på vad du kan säga. Inte ett enda otrevligt ord.

    - Vet du, du har kanske inte ens tänkt på det men vår häck tar stryk av att barnen på gatan sparkar boll på den. Jag förstår att barn är barn men skulle ändå uppskatta om bertil och anna kunde sparka boll någon annanstans.
  • Anonym (TS)
    Anonym (suck) skrev 2015-07-08 00:47:03 följande:

    Människor överlag, och särskilt svenskar, är så fruktansvärt konflikträdda att de inte vågar kommunicera.

    Varför skulle grannen nödvändigtvis veta vad du tycker? Och varför skulle grannen ens bry sig om din häck lika mycket som du gör?

    Det är inte elakt att sätta gränser om man inte gör det på ett elakt sätt. Det räcker att du på ett vänligt men bestämt sätt ber dem respektera din häck.

    Förslag på vad du kan säga. Inte ett enda otrevligt ord.

    - Vet du, du har kanske inte ens tänkt på det men vår häck tar stryk av att barnen på gatan sparkar boll på den. Jag förstår att barn är barn men skulle ändå uppskatta om bertil och anna kunde sparka boll någon annanstans.


    Din häck är alltså färdigvuxen och inte bara små "pinnar" som sticker upp ut marken som för oss än så länge .

    Ja jag lär väl göra det. Men tyckte att de skulle förstå eftersom jag sa åt mitt och deras barn tidigare inför mamman då mitt barns morfar var ute med mitt barn. Men icke. Men det märks att de vet om det för de skyndar sig att hämta deras boll i våran häck när vi kommer hem.
Svar på tråden Överreagerar jag ?