• Anonym (Kisse­t)
    Äldre 7 Jul 20:40
    15667 visningar
    30 svar
    30
    15667

    Barnet håller sig i evigheter, vill inte kissa

    Mitt barn är 4,5 år och har varit utan blöja i 1,5 år. Det går jättebra och nästan inga olyckor på hela den tiden, förutom ett par droppar då och då när hon har väntat för länge med att gå och kissa.
    Men hon håller sig så himla länge. Kan lätt gå 6-7 timmar på dagen utan att kissa. Man ser att hon är kissnödig, vi ber henne gå och kissa, men hon vägrar.
    Alltså: hon sköter kisseriet utan olyckor, men hon håller sig ju så himla länge mellan. Min fråga är: hur illa är det att gå och hålla sig så? Man kan ju googla sig till att urinblåsan kan bli uttänjd och man kan få svårigheter att tömma blåsan sen. Låter ju inget vidare. Samtidigt blir det en så ond spiral om vi tjatar om kissandet och då blir hon ännu mer anti. Jag tänker att det bästa är att låta henne sköta det själv? Eller? Tankar om detta?

  • Svar på tråden Barnet håller sig i evigheter, vill inte kissa
  • Äldre 7 Jul 20:46
    #1

    Har ni frågat henne om hon kanske har ont/sveda när hon pinkar ifall det är orsaken?

    Ge henne en liten belöning om hon pinkar viss många gånger per dag.

  • Anonym (Kisse­t) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 20:52
    #2
    Tines skrev 2015-07-07 20:46:18 följande:

    Har ni frågat henne om hon kanske har ont/sveda när hon pinkar ifall det är orsaken?

    Ge henne en liten belöning om hon pinkar viss många gånger per dag.


    Nej hon har inte ont. Kanske en belöning kan vara något.
  • Äldre 7 Jul 20:58
    #3

    Kanske hon tycker leken är viktigare?

    Sätt en timer, när den ringer så måste hon pinka. Leken får fortsätta efter.

  • Anonym (-)
    Äldre 7 Jul 21:33
    #4

    Har hon besvär med förstoppning? Det kan göra det svårare att kissa. Vår 3-åring höll sig upp till ett dygn ett tag. Fick då givetvis jätteont i magen och grät innan kisset kom. Vi sökte på barnmottagning för att få tips. Det första de införde var Laktulos för mjukare avföring, och ju oftare bajset kommer, desto bättre går kisseriet.
    Ett annat tips är att införa regelbundna tider för toalettbesök, helst omkring var 3:e timma. Man skall sitta en stund på toa även om det inte kommer något. För att få in vanan, och tanken är att på sikt skall det komma åtminstonde några droppar. Ev guldstjärnor efter toasittning, men det bör funka utan. Det bara skall göras trots att det är tråkigt, och även om inget kommer. Typ som tandborstning. Måste ske. Utan att göra stor sak av det. När hon fixat ett antal dagar att sitta en stund på toa (åtminstonde några minuter varje gång) var 3:e timma kan ni ju göra något kul ihop som ni kommit överrens om innan.

  • Anonym (?)
    Äldre 7 Jul 21:40
    #5

    Är det hon eller ni som är föräldrar?
    På samma sätt som att ni måste se till att barnet hålls rent, får näringsrik mat, osv, på samma vis måste ni tala om för henne att hon måste gå och kissa. Det är farligt att hålla sig för länge.
    Ni får skärpa er och ta ert ansvar. Ni kan inte låta ett barn bestämma.

  • Anonym (-)
    Äldre 7 Jul 22:18
    #6
    Anonym (?) skrev 2015-07-07 21:40:54 följande:
    Är det hon eller ni som är föräldrar?
    På samma sätt som att ni måste se till att barnet hålls rent, får näringsrik mat, osv, på samma vis måste ni tala om för henne att hon måste gå och kissa. Det är farligt att hålla sig för länge.
    Ni får skärpa er och ta ert ansvar. Ni kan inte låta ett barn bestämma.
    Eh... visst kan man säga till ett barn att gå och kissa, men det går ju inte att tvinga fram kisset om barnet kniper. Vägrar barnet gå in på toaletten är frågan om det verkligen är vettigast att bära dit barnet och tvinga ner det på toastolen. Kommer knappast något i toaletten då.
  • Anonym (?)
    Äldre 7 Jul 22:23
    #7
    Anonym (-) skrev 2015-07-07 22:18:52 följande:
    Eh... visst kan man säga till ett barn att gå och kissa, men det går ju inte att tvinga fram kisset om barnet kniper. Vägrar barnet gå in på toaletten är frågan om det verkligen är vettigast att bära dit barnet och tvinga ner det på toastolen. Kommer knappast något i toaletten då.
    Vem har sagt något om att tvinga.
    Visar man vem det är som bestämmer, så gör barnet som man säger.
    Man kan exempelvis säga att "Vi går inte ut, eller gör något annat kul, förrän du har varit på toaletten!"
  • Äldre 8 Jul 00:23
    #8

    Det är väl inga problem med att hålla sig så länge?

    Jag går lätt 5-8 timmar utan att kissa utan några som helst problem om jag gör något som jag tycker är viktigare eller om jag känner att jag behöver gå och kissa men inte just precis då.

    Jag har gjort så ända sedan jag var liten och ingen vuxen eller äldre i min närhet har tyckt att det är något konstigt med det Obestämd

  • Äldre 8 Jul 00:29
    #9

    Testa att ge mer vätska, det kan ju vara så att hon inte är kissnödig helt enkelt!


    Ge gurka, melon osv som mellanmål och efterrätt eller till maten (i salladen osv) + gott om dricka. blir det skillnad då'?


    Jag kan också hålla mig väldigt länge om jag inte dricker ordentligt.

  • Anonym (Heave­n)
    Äldre 8 Jul 00:39
    #10

    Min bonus på 7 år är likadan och har alltid varit. Vi satte som rutin att kissa det första hon gör på morgonen och sen i samband med mat, alltså lunch och middag. Och det sista hon gör innan läggdags. Jag tror inte heller det är bra att hålla sig en hel dag. Sen ville hon helt enkelt inte om hon hade något roligare för sig. Men att göra det i samband med något, ex mat, kanske kan vara något? Så hon lär sig påminna sig själv oxå.

Svar på tråden Barnet håller sig i evigheter, vill inte kissa